Første driftstop i nat

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Fireman
Stoker IV
Stoker IV
14
Indlæg: 108
Tilmeldt: 11 nov 2009 20:39
Mit fyr: Scotte Plus 10 kw/Blackstar BS 20
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4640
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Faxe

Første driftstop i nat

Indlæg af Fireman »

Hej med jer!
Første stop på på mit fyr kom i nat- varm skakt. Umiddelbart intet at se ved visuel gennemgang af brænder/hærd osv
og jeg startede op igen til morgen. Fyret kører stadig pt. Skakttemp er 49grader ved 45 % drift og kedeltemp 65.
Er dette en normal temp for skakt?. Eller er det ved at være tid til at kigge i bageste kammer? Har ikke tjekket siden opstart,(sept)
selvrens kører pr 5 kg forbrugt piller via komp rens udgang.
Hvor tit tømmer I andre aske ud fra denne nye kedel? Jeg har tømt 2 gange siden midt sept.- ikke noget stort problem, men synes det er i overkanten i forhold til "reklamerne" for kedlen.

mvh og god jul og godt nytår til alle :great:

xkfc

Første driftstop i nat

Indlæg af xkfc »

Varm skakt kommer af dårligt træk i kedel eller skorsten. Varmen skal frem i kedlen.

Typiske årsager er for lidt luft til forbrændingen, eller at kedel/røgrør eller skorsten er stoppet. En dårlig skorsten kan også have skylden, så der er modtryk i stedet for træk.
calle

Første driftstop i nat

Indlæg af calle »

Hold da op. Det var godt nok ikke meget asketømning. Jeg tømmer Opopen ca. hver 14. dag. Så er bakken næsten fyldt næsten op til kanten.

Venlig hilsen
levi

Første driftstop i nat

Indlæg af levi »

Fireman skrev:Hej med jer!
Første stop på på mit fyr kom i nat- varm skakt. Umiddelbart intet at se ved visuel gennemgang af brænder/hærd osv
og jeg startede op igen til morgen. Fyret kører stadig pt. Skakttemp er 49grader ved 45 % drift og kedeltemp 65.
Er dette en normal temp for skakt?. Eller er det ved at være tid til at kigge i bageste kammer? Har ikke tjekket siden opstart,(sept)
selvrens kører pr 5 kg forbrugt piller via komp rens udgang.
Hvor tit tømmer I andre aske ud fra denne nye kedel? Jeg har tømt 2 gange siden midt sept.- ikke noget stort problem, men synes det er i overkanten i forhold til "reklamerne" for kedlen.

mvh og god jul og godt nytår til alle :great:
Har du trækstabilisator ?
Fireman
Stoker IV
Stoker IV
14
Indlæg: 108
Tilmeldt: 11 nov 2009 20:39
Mit fyr: Scotte Plus 10 kw/Blackstar BS 20
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4640
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Faxe

Første driftstop i nat

Indlæg af Fireman »

Trækstabilisator er monteret og den står på 10, det har den gjort hele tiden. Er de 49 grader jeg har i skakten nu hvor kedlen kører igen normalt?
mvh

levi

Første driftstop i nat

Indlæg af levi »

Fireman skrev:Trækstabilisator er monteret og den står på 10, det har den gjort hele tiden. Er de 49 grader jeg har i skakten nu hvor kedlen kører igen normalt?
mvh
Det er lidt højt syntes jeg - det kunne godt tyde på manglende træk i skorstenen..

Er det en af de nye semirens kedler ?
Fireman
Stoker IV
Stoker IV
14
Indlæg: 108
Tilmeldt: 11 nov 2009 20:39
Mit fyr: Scotte Plus 10 kw/Blackstar BS 20
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4640
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Faxe

Første driftstop i nat

Indlæg af Fireman »

Ja Levi, det er en af de nye ellers kan den ikke køre selvrens pr 5 kg piller som jeg skriver i mit indlæg icon_cheesygrin.gif
mvh
levi

Første driftstop i nat

Indlæg af levi »

Fireman skrev:Ja Levi, det er en af de nye ellers kan den ikke køre selvrens pr 5 kg piller som jeg skriver i mit indlæg icon_cheesygrin.gif
mvh
Bahhhh :oops:

Når du åbner det bagerste kammer (ned til semirensen) - så er der bagerst i kedlen 2 møtrikker, - spænd dem i bund (Kan gøres med fingrerne) - så burde skakttemp. falde :great:
Fireman
Stoker IV
Stoker IV
14
Indlæg: 108
Tilmeldt: 11 nov 2009 20:39
Mit fyr: Scotte Plus 10 kw/Blackstar BS 20
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4640
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Faxe

Første driftstop i nat

Indlæg af Fireman »

Det prøver jeg Levi- tak indtil videre
mvh
From
Stoker X
Stoker X
17
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 16 gange

Første driftstop i nat

Indlæg af From »

Fireman skrev:Hej med jer!
Eller er det ved at være tid til at kigge i bageste kammer? Har ikke tjekket siden opstart,(sept)
Det kan i hvert fald ikke skade at lige se efter om det bagerste kammer er ved at være fyldt op med aske.

Besvar