Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Jord forbindelse

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Jord forbindelse

Indlæg af Kjeld P » 14 dec 2012 00:37

Hej i forum
Skal panelerne ikke jord-forbindes...eller skinnerne de sidder på. Har i fået jord-spyd banket ned til det? Det er torden-vejr jeg tænker på...
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Jord forbindelse

Indlæg af John Skov Jensen » 14 dec 2012 05:31

Kjeld P skrev:Hej i forum
Skal panelerne ikke jord-forbindes...eller skinnerne de sidder på. Har i fået jord-spyd banket ned til det? Det er torden-vejr jeg tænker på...
Nej der ingen krav til at paneler eller skinner skal jordes

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Jord forbindelse

Indlæg af Kjeld P » 14 dec 2012 09:27

Ok, men ville det ikke være en fordel...i tilfælde af lyn-nedslag...
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Jord forbindelse

Indlæg af Rasmus Jensen » 14 dec 2012 09:42

Da elektrikeren installerede mit anlæg, sagde han at det skulle jordforbindes. Så det gjorde de. Bankede et spyd i jorden lige ude på den anden side, også blev både inverter og panelskinner forbundet til Jord.
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Jord forbindelse

Indlæg af Zarge » 14 dec 2012 13:16

Udligning er fint, men begynder vi at snakke lyn afledning så skal I virkelig passe på... Et almindeligt kabel, nærmest uanset dimention forslår som en skumslukker i en atomreaktor... De strømme der genereres ved nedslag er så voldsomme så modstanden i kablet nærmest bliver uendelig, så lynet finder andre veje...
Men tilgengæld bliver anlæget mere "interesant" for lynet fordi det pludselig bliver det højeste punkt med lavt potientale...
Sådan har jeg forstået det, ret mig endelig hvis det er galt, men jeg ville nødig ha jord på panelerne (inverteren naturligvis! men ikke panelerne)


Slettet 12854

Jord forbindelse

Indlæg af Slettet 12854 » 14 dec 2012 14:34

Men ved at jordforbinde skinner + paneler, gør man så ikke bare det hele lidt for spændende ?
Man flytter jord-potiontiale op på taget, på den måde tiltrækker man vel nærmest lyn.....?

Inverter skal jordes da den er en del af den faste installation og hvis man vælger at transientbeskytte / lynbeskytte den, er der særlige krav til imdendans (Z = modstand overfor AC) i jordforbindelse + tykkelse / længde af kabel der bruges.

Det hele skal så efterfølgende udlignes med den jordforbindelse man har i resten af sin hus / installation.

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Jord forbindelse

Indlæg af Kjeld P » 14 dec 2012 14:53

Jo...det der med at så tiltrækkes lynet...får mig til at tænke på om ikke en rigtig lynafleder var bedre. En mast i haven som ikke har noget med noget at gøre med en lynafleder i toppen og noget højere end huset. Den skal selvfølgelig have mindst 10 jordspyd med tov-tykke kabler til hver. Var det noget...jeg mener det er en risiko som er realistisk...der er mange lyn-nedslag hvert år.
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

Slettet 12854

Jord forbindelse

Indlæg af Slettet 12854 » 14 dec 2012 15:11

Enig, men med en kæmpe mast i haven vil du jo også tiltrække lyn og det kan jeg ikke se nogen grund til, med mindre man da synes de er flotte at se på, men det vil jeg nu ikke mene at de er hvis de slår ned i ens baghave.
Masten er jo typisk heller ikke for køn i sig selv.

Mange skader efter lynnedslag kommer fra lyn der er slået ned langt fra en selv, overspændninger kan transporteres langt i el nettet og tele-nettet (kobber) for den sags skyld.

Jeg bor i et område der er meget plaget af lynnedslag, ved skov og vand og der trækker torden åbenbart gerne i nærheden af.
Flere år i træk havde jeg hver sommer afbrændte el-ting, f.eks. antenneforstærker, ADSL modem, DVB-T modtagere, opladere osv...

Løsningen blev at montere DEHNventil kombiafleder (transiens / lynbeskyttelse) i el-tavle.
Se denne, det er en jeg har i overskud, den vil beskytte ens el-instrallation + tilsluttede app.

http://www.dba.dk/andet-dehn-dehnventil-dv/id-88253483/#

Vil man yderlige beskytte inverter for solceller, så findes der udstyr netop beregnet til dette.

Pillefyren
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 02 aug 2012 17:12
Mit fyr: Scotte 16kW - Opop kedel - V7 styring
Areal: 230
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8732
Årligt forbrug: 7

Jord forbindelse

Indlæg af Pillefyren » 17 dec 2012 12:58

Så vidt jeg ved, er det risikoen for statisk elektricitet, som er grunden til, at man skal jorde sine skinner/panelrammer.
Vejr og vind, vil oplade panelerne med statisk elektricitet, som kan resultere i, at der springer gnister mellem panelrammen og selve solcellen. Disse udladninger vil kunne ødelægge solcellerne - altså selve det elektriske element, som omdanner lys til strøm. Derfor bør man jorde sin skinner/panelrammer.
Mine skinner er alle forbundet sammen, og derefter forbundet til inverterens jordklemme. Det er sådan elektrikkeren har foreskrevet det.
16KW Scotte, OPOP Kedel, V7 Styring.


Besvar