Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Lufttryk på møtrikspænder

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Lufttryk på møtrikspænder

Indlæg af thy » 10 dec 2012 16:57

EKP skrev:
Godt fif Thy...:-)

Jeg har en møtrikspænder som er noget træls at arbejde med. Jeg har skruet helt op for reduktionsventilen og alligevel er der ikke meget power i den. Den kan ikke løsne boltene så her må jeg bruge "manuelt værktøj". Jeg plejer også at spænde den på min donkraft så jeg slipper for at dreje bilen op med håndkraft. Her går den også hurtigt død og kompressoren skal være helt oppe på max for at der sker noget.

Efter det du skriver kan jeg nok regne ud at det er de 15 meter slange jeg har monteret på kompressoren der skal kortes lidt ned - det skal i hvert fald prøves :great:
køb en af de tykke slanger,ellers har biltema noget tyk blå slange og fitings så man får go slange til ca150kr

husk ydelsen på luften er kun så høj som den mindste diameter...så en kopling af de små og efekten er væk

helt enig med overstående..Hjemme teori
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


svsommer
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 775
Tilmeldt: 05 aug 2008 17:30
Mit fyr: Biomax 15
Areal: 170
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 6 gange
Kontakt:

Lufttryk på møtrikspænder

Indlæg af svsommer » 10 dec 2012 19:02

guldfisk skrev:Hej

Jamen hvorfor køber du ikke bare en reduktionsventil, fåes hvor du købte din lufttryk møtrikspænder. Du behøber ikke købe tågesmøre når du bruger din møtrikspænder så lidt.....brug en smørkande og gik et dryp i luftstudsen før du sætter luftslangen på.
En anden ting er spændings momentet på dine hjulboldte på bilen, hjulboldte spændes med moment omkring ca 8 til 12 NM (newton meter), man kan tilkøbe momentstave med top til f.eks 19 mm hjulboldte, det eneste man skal vide er sit moment på boldten , det er også forskelligt fra stålfælge til letmetalfælge....
du mener 8-12kg eller 90-125nm
mvh
svsommer

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Lufttryk på møtrikspænder

Indlæg af pso » 10 dec 2012 19:07

Min erfaring er også at for tynd slange giver lavt moment

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Lufttryk på møtrikspænder

Indlæg af mejeristen » 10 dec 2012 20:35

Tom_AT skrev: Vil du så også true med advokat nu ? :P 8)

naaah det sku da lige være for at give advoKATTEN lidt motion og så slipper jeg også for at klippe kløerne på den icon_cheesygrin.gif

Det kan godt være at værktøjet er testet ved højere tryk, men det er sgu ikke nogen garranti for at det kan tåle højere trýk end det er godkendt til det kunne jo siden hen have fået en skade som svækker det og hvad så.....................!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Brugeravatar
karlsen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 65
Tilmeldt: 17 jun 2007 18:51
Mit fyr: Passat C1
Areal: 162 m2 m. ca. 23grad
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 5 - 6 Tons
Geografisk sted: Nordjylland / Sulsted

Lufttryk på møtrikspænder

Indlæg af karlsen » 16 dec 2012 09:27

Jeg har arbejdet inden for auto i 19 år. Og alle de steder jeg har været har der aldrig været regulator på luften. Så nogle gange får man måske helt op til 10 bar til sit luft værktøj, men andre gange hvor der er meget forbrug er der måske kun 7 bar. Og der eneste jeg har haft problemer med er når noget sidder meget fast og der ikke er tryk nok, så nøglen slår hårdt nok.

Der hjemme har jeg heller ikke regulator på der køre jeg også mellem 8-10 bar på alt mit luft værktøj.
Det eneste problem ved så højt tryk er hvis man eks skal bruge en sømpistol. Der kan man ikke styre hvordan den slår sømmet ind, så der er man nød til at bruge en regulator.

Men når du skal skifte hjul på bilen og din scooter skal du jo også kun bruge luftnøgle til at løsne hjulene med. For man spænder ALTID i hånden med moment.
-Den, der kommer først til Brugsen, får først handlet ind.
-At forsøge er det første skridt mod fejltagelse.


coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Lufttryk på møtrikspænder

Indlæg af coctail » 16 dec 2012 10:12

Om du kørere med 9 eller 6,5 bar er helt op til din egen samvittighed, men produktet er kun godkendt til varig brug ved 6,5 bar. Hvis du vælger at kører med højere tryk, mindsker du den sikkerhedsmargin som producenten har lavet på produktet og risikoen for at det eksplodere (ja, eksplodere!) op i skallen på een er væsentligt større.

Mange steder i industrien bruger man luft til alverdens ting, men det er faktisk sjældent at trykket er over 6-8 bar, for det er ikke trykket maskinerne har brug for, men flowet - og flowet er et spørgsmål om rør og slangetykkelse.

Hvis du nærlæser brugsforvirringen, står der sikkert også hvor mange l/min spænderen har brug for.

Jeg har aldrig set en hobbykompressor uden reduktionsventil. Det er måske en rød "tryk-ned-og-drej-knap", og den sidder oftest i nærheden af manometret.
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!

svsommer
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 775
Tilmeldt: 05 aug 2008 17:30
Mit fyr: Biomax 15
Areal: 170
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 6 gange
Kontakt:

Lufttryk på møtrikspænder

Indlæg af svsommer » 16 dec 2012 11:29

karlsen skrev:Jeg har arbejdet inden for auto i 19 år. Og alle de steder jeg har været har der aldrig været regulator på luften. Så nogle gange får man måske helt op til 10 bar til sit luft værktøj, men andre gange hvor der er meget forbrug er der måske kun 7 bar. Og der eneste jeg har haft problemer med er når noget sidder meget fast og der ikke er tryk nok, så nøglen slår hårdt nok.

Der hjemme har jeg heller ikke regulator på der køre jeg også mellem 8-10 bar på alt mit luft værktøj.
Det eneste problem ved så højt tryk er hvis man eks skal bruge en sømpistol. Der kan man ikke styre hvordan den slår sømmet ind, så der er man nød til at bruge en regulator.

Men når du skal skifte hjul på bilen og din scooter skal du jo også kun bruge luftnøgle til at løsne hjulene med. For man spænder ALTID i hånden med moment.
jeg kan tilslutte mig her jeg har været i autobranchen i snart 25år og har både brugt profsonelet og hobby trykluft værktøj.
og har kørt med tryk op til 12bar uden der er noget der sprunget i hænderne på mig. jo toppe.
og vil du køre med 6,5bar på hoppy værktøj så kan du ligesågodt ladevær med at købe det.
en hjulbolt der er spændt med 90nm kan den ikke løsne.
mvh
svsommer

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Lufttryk på møtrikspænder

Indlæg af pso » 16 dec 2012 22:04

Di kompressor har med 99% sikkerhed en indbygget trykregulator som standard kompressoren når den når det indstillede tryk. De fleste har et firkantet plastik hus som kan skrues af og nedenunder sidder en skrue som du så kan regulere trykket ned på, lidt besværlig men effektivt.

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Lufttryk på møtrikspænder

Indlæg af Flammen » 17 dec 2012 00:17

på lastvognsværksteder er trykket 10,5 - 11,5bar for at de kan pumpe dækkene op. samme tryk bruges også uden problemer til deres møtrikspændere/luftnøgle.
jeg har altid modificeret åbningen fra ventilen for bedre flow og fjernet støjdæmpningen. det giver en del mere power. prisen er en del mere støj, og at firkkanthovedet med tiden (mange tiner brug) sprænger i hærdningen på hjørnerne, så det bliver rundt. smid ud og køb en ny, og nyd et effektivt værktøj der letter arbejdet.


Besvar