Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

måske problemer med atmos

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
jwr
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 70
Tilmeldt: 17 jul 2010 11:28
Mit fyr: atmos dc 50 3000ltr akku + solvarme.
Areal: 132m2
Brændsel: brænde
Fremviser gerne i postnummer: 5462
Geografisk sted: Morud fyn
Modtaget likes: 1 gang

måske problemer med atmos

Indlæg af jwr » 14 dec 2012 06:06

Hej Egedahl
Står din akkutank på loftet over fyret? sneen på taget er smeltet lige over fyrrummet, ser det ud til, det kunne tyde på manglende isolering, måske trænger fyrrummet til isolering
Hvis din 2500ltr. akkutank er varmet op til 80° kl. 23.00, og afkølet til 40° kl. 06.00, så er der et rimeligt forbrug af varme, og så skal det nok passe at i skal fyre "hele dagen" for at holde huset varmt, samtidig med akkutanken skal varmes op,
mine 3000ltr. holder 1 1/2 til 2 døgn, som vejret har været de sidste 14dage


honneymonster
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 27 sep 2007 18:25
Mit fyr: Woddy 10 KW
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 5,5
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 12 gange

måske problemer med atmos

Indlæg af honneymonster » 14 dec 2012 09:35

der er et stort varmetab på de uisolerede rør på vægen bag kedel uisolerede rør i koldt rum =stort forbrug

Mvh Honneymonster

Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

måske problemer med atmos

Indlæg af themasterdk » 14 dec 2012 10:16

honneymonster skrev:der er et stort varmetab på de uisolerede rør på vægen bag kedel uisolerede rør i koldt rum =stort forbrug

Mvh Honneymonster

Nægter at tro på det er den smule rør der kan gøre det icon_cheesygrin.gif

Få så burde mit fyr aldrig stoppe med at køre, jeg har ikke isolering på noget af det :great:
--------- ;-) ---------------

Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

måske problemer med atmos

Indlæg af themasterdk » 14 dec 2012 10:18

hvordan står din akkutank is koldt?? og hvor godt er den isoleret??
--------- ;-) ---------------

jopa

måske problemer med atmos

Indlæg af jopa » 14 dec 2012 11:23

Et eller andet afgiver varme kan man se på taget over dit fyrrum


Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

måske problemer med atmos

Indlæg af themasterdk » 14 dec 2012 11:41

Kommer jo an på om hans tag er isoleret, fyret afgiver jo altid noget varme icon_cheesygrin.gif
--------- ;-) ---------------

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

måske problemer med atmos

Indlæg af EKP » 14 dec 2012 12:22

Som jeg skrev tror jeg også det skyldes et meget højt forbrug. Det snyder meget hvis man tidligere har brugt halmfyr der jo producerer rigtig, rigtig meget varme og så mister man lidt fornemmelsen for varmetabet.

Det er næppe de uisolerede rør i fyrrummet der smelter sneen på taget (selvom de naturligvis hæver det samlede forbrug noget). HVIS akkutanken er fornuftigt isoleret så kan den smeltede sne i teorien skyldes varmen fra røggasserne. Det er svært at se hvor høj skorstenen er og om det passer med at røges slår ind over taget. Jeg hælder dog også mest til akkutanken og mistanken styrkes af at der sikkert (som hos mig) er monteret en åben ekspansionsbeholder helt oppe under tagryggen. Hvis den ikke er meget isoleret får den hurtigt det tynde lag sne til at smelte.

Med lad os nu høre lidt om isoleringstykkelsen mv.

egedahl
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:25
Mit fyr: Atmos dc50s +woody 20kw
Areal: 312
Brændsel: Gran+ piller
Fremviser gerne i postnummer: 7442
Geografisk sted: 7442 Engesvang

måske problemer med atmos

Indlæg af egedahl » 14 dec 2012 16:31

Hej Igen

Isolering i fyrrumet er ok, alle rør er isoleret.
Men ekspansionsbeholderen er som EKP siger ligger helt oppe under tagryggen, og den er overhovedet ikke isoleret, men er det nu også nødvendigt at isolerere den, selv om akku tanken er oppe i temp. er den jo stadig kold.
Men ved at undersøge akku. tanken, kom jeg til at opdage et hjøne som ikke var ret godt isoleret(en opgave til weekenden)
Sender lige et par billeder af det til EKP, hvis han vil være så venlig at ligge dem ud også

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

måske problemer med atmos

Indlæg af EKP » 15 dec 2012 15:24

IMAG0083.jpg
IMAG0080.jpg

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

måske problemer med atmos

Indlæg af EKP » 15 dec 2012 19:39

Jeg indsætter lige vores mails så andre kan kommentere:


Hej emil

Sender lige et par billeder mere af akku. og ekspansionsbeholder, hvis du vil være venlig at ligge dem ud også
Kunne være spændende at høre nogle kommentarer om den måde det er lavet og isoleret på.
Akku. tanken står jo inden i kassen og ellers er der smidt isolering rundt om den, hvor meget ved jeg ikke(har ikke boet her så længe)
Men har mærket rundt på isoleringen(der hvor jeg kan komme til) at der er et sted hvor den er meget varm, ellers kun kold
______________________________________________________________________________________________________

Hej igen.

Jeg lægger dem ind men løsningen på dit problem ligger lige for - kan du SÅ komme igang med at isolere både akkutank og ikke mindst ekspansionsbeholderen. På min tank har jeg 35 cm. -> 45 cm. Rockwool som isolering. husk at man på et almindeligt loft i dag skal have 30 cm. isolering og din akkutank er over 80 grader varm, står i minusgrader og har et voldsomt varmetab i både stråle- og konveksionsvarme. Du må heller ikke undervurdere isoleringen af dine rør. Jeg bruger Rockwool rørskåle der er 5 cm. tykke (de tykkeste man kan få). Det koster en bondegård - næsten 100 kr. meteren. MEN hvis du går ind på www.energimidt.dk og søger deres tilskud så kan du få en stor del af dem betalt som CO2-besparelse de køber. Jeg købte mine rørskåle på www.varmt-hjem.dk

V.h. Emil
_________________________________________________________________________________________


Hej Emil.
1000 Tak skal du have
Men stadigvæk, hvorfor skal ekspansionsbeholderen isoleres når den ikke afgiver varme, der er jo ingen cirkulation i den, har faktisk spurgt 2 smede uafhængig af hinanden om det samme , den ene sagde den skulle isoleres og den anden sagde det ikke var nødvendigt
Men er kommet til samme konklusion, stort varmeforbrug og stort varmetab, og så er træet langt fra bedste kvalitet.
___________________________________________________________________________________________


Hej igen.

Jeg kan ikke helt se ud fra billederne hvordan dit anlæg er skruet sammen. På mit anlæg går der et lodret rør på en lille meter fra toppen af akkutanken og op til ekspansionbeholderen. Midt på dette rør sidder et T-stykker hvorfra røret går ind i beboelsen. Som du helt sikkert ved så udvider vandet sig voldsomt når det bliver varmt. Derfor sker der det at når min akkutank er fyret helt op til små 100 grader så er ekspansionsbeholderen helt fyldt med vand. Efterhånden som vandet afkøles så falder vandstanden indtil det når T-stykket. Hvis vandstanden falder yderligere så vil der komme luft i røret ind til beboelsen og dette er ikke hensigtmæssigt da det ødelægger cirkulationen. På mit anlæg vil der derfor ALTID stå vand i ekspansionsbeholderen så længe der fyres og der er varme på tanken.

Som du også ved sker der dét at varmt vand lægger sig i toppen og koldt vand i bunden. Derfor sker der dét at det varmeste vand vil ligge i ekspansionsbeholderen der derfor vil være husets største og varmeste radiator hvis ikke den var isoleret lige så godt som akkutanken.

Det er imidlertid ikke sikkert at der nogensinde stiger varmt vand op i din ekspansionsbeholder men HELT sikkert er det at dit vand også udvider sig når det bliver varmt. Det er bare ikke sikkert at dit fremløb til huset går fra et T-stykke ligesom mit. Den kan godt være lavet således at du blot har et rør der går 10-15 cm. fra toppen af akkutanken hvorved det øverste af akkutanken kommer til at fungere som buffer hvor vandet stiger og falder i takt med opvarmning og afkøling. ULEMPEN ved denne løsning er imidlertid at du har en 2500 liters akkutank der ikke bliver fuldt udnyttet. Når vandet er koldt i akkutanken fylder det nok ikke mere end 2.100-2.200 liter. Den mindre akkukapacitet burde ikke have betydning for dit samlede forbrug af træ men betyder blot at du efter endt fyring ikke har en varmebuffer til lige så lang tid som du kunne have haft hvis din akkutank havde været fuldt udnyttet. OMVENDT betyder det imidlertid også at du burde kunne varme din akkutank hurtigere op end mig eftersom vi har samme fyr og din akkutank er nogle hundrede liter mindre.

Det ser også ud til at din akkutank ligger ned. Det har den ulempe at der kommer dårligere lagdeling i tanken. I praksis betyder det at jeg i min tank (der står på højkant) kan have 80 grader i toppen mens der kun er 30 grader i bundet. Uden lagdeling ville jeg have 50 grader i hele tanken og mit fremløb til huset ville derfor også være på 50 grader. Fremløbet skal ikke falde ret meget for at det begynder at føles koldt inde i huset. Men igen, igen...du burde bruge den samme mængde træ for problemet ville kun udmynte sig i en dårligere udnyttelse af akkutankens potentiale. Så du ville ikke kunne holde lige så lange fyringspauser som mig. Når min tank er nede på 30-40 grader så tager den jo også dét længere at varme op igen.

Det var en masse deltaljer omkring akkumulering og det ændrer egentlig ikke på det faktum at du bruger meget lang tid (meget træ) på at varme dit hus op. Med mindre dit fyr ikke udnytter træet ordentligt (og det gør det hvis underforbrændingen kører, kedlen er renset og i øvrigt indstillet korrekt). Så mulighederne er dårligt træ som du selv peger på og/eller et stort forbrug. Sneen smelter på taget ergo afgives der varme. Skal du minimere dit varmetab skal du koncentrere dig op de udendørs installationer først (akku, eksp og rør - de spilder sygt meget varme), derefter skal du tage fyrrummet og til sidst huset. Så er der faktisk ikke så meget mere du kan gøre vdr. at minimere forbruget.

Hvis du vil være helt sikker på at noget af problemet ligger i dårligt træ så kunne du jo købe en rummeter træ af ordentlig kvalitet eller evt. en portion træbriketter lavet af savsmuld. Nu får vi nogle dage med plusgrader og så kan du slukke cirkulationspumpen til huset når konen ikke er hjemme. Fyrer du med ordentligt træ så SKAL din tank kunne varmes op fra 40->100 grader på omkring 6 timer....for det kan jeg (forudsat naturligvis at varmen ikke pisser ud af din akkutank).

Håber du er blevet lidt klogere og har lidt viden du kan bruge til at undersøge din installation med.

V.h. Emil


Besvar