Snegl kører frem og tilbage.

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Gertln
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 34
Tilmeldt: 03 sep 2012 04:29

Snegl kører frem og tilbage.

Indlæg af Gertln »

Hej,
i går da jeg checkede mit fyr, stod der fejloptænding i displayet. Jeg startede op igen, men den eksterne snegl kørte frem og tilbage, så der kom ingen piller frem. Jeg tog snegl af og tømte den og rensede den. Prøvede at fylde snegl uden piller og den kørte fint nu.

Jeg fyldte piller på, fyldte snegl. Hvilket den gjorde uden problemer. Startede fyret op og den smed pille ind som den skulle.

Et par timer efter er jeg ude og checke. Display skriver ingen lys. Jeg venter og ser hvad der sker og da den skal køre piller ind igen kører sneglen frem og tilbage. Hvad kan der være galt ?

Det er knald hamrende koldt uden fyr.

Gert

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Snegl kører frem og tilbage.

Indlæg af pille bruger »

Det kan være kondensatoren der er defekt, eller at ledningen til kondensatoren er løs.
Mangler kondensatoren / defekt kan sneglen ikke sætte i gang.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Gertln
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 34
Tilmeldt: 03 sep 2012 04:29

Snegl kører frem og tilbage.

Indlæg af Gertln »

Hvis den ikke kan køre, hvis det er galt med kondensatoren, kan det jo ikke være den. Den kører, men den køre frem og tilbage. Altså kort frem og så den samme distance tilbage. Derfor kører den ikke piller frem.
Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Snegl kører frem og tilbage.

Indlæg af thoken »

Gertln skrev:Hvis den ikke kan køre, hvis det er galt med kondensatoren, kan det jo ikke være den. Den kører, men den køre frem og tilbage. Altså kort frem og så den samme distance tilbage. Derfor kører den ikke piller frem.

Hej!
Hvis kondensatoren er defekt vil den mangle moment. Det kunne jo godt være som du beskriver at den sætter igang(men mangler styrke og kan ikke overvinde modstanden fra pillerne), og når modstanden bliver for høj tvinges motoren baglæns.
Det kunne også være noget der blokerer sneglen, men det er der jo ikke når du har haft den tømt og renset?

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
Gertln
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 34
Tilmeldt: 03 sep 2012 04:29

Snegl kører frem og tilbage.

Indlæg af Gertln »

Hej,
det kunne godt tyde på det er den så. Jeg har igen taget røret med snegl af. Prøvede at køre kun med de piller der står i røret. Det kan den ikke. Lige så snart jeg tømmer røret, kører den fint og den kan også køre piller op. Men åbenbart bliver det for meget for den på et tidspunkt. Så det kunne tyde på det moment den mangler pga. defekt kondensator.

Tak for svar, jeg prøver at sætte en ny i og ser om det hjælper.

EJB
Stoker XI
Stoker XI
12
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 18 gange

Snegl kører frem og tilbage.

Indlæg af EJB »

Hej!
Jeg havde engang samme problem. Altså sneglen kører frem og derefter kører den tilbage, samme distance begge veje.
Tog sneglen ud af røret og rensede, men det samme skete igen.
Fandt så ud af at poserne pillerne blev leveret i, var lavet af noget "vævet" plastik, som trævlede, når poserne var ældre (genbrugsposer med pant).
Nogle af disse trævler var brændt fast helt oppe på motorens aksel.
Efter med møje og besvær at have fjernet disse rester, og efterfølgende skiftet pille-mærke til alm. plastposer, har dette problem aldrig vist sig igen.
Gertln
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 34
Tilmeldt: 03 sep 2012 04:29

Snegl kører frem og tilbage.

Indlæg af Gertln »

Hej,
det er ikke kondensatoren. Den blev skiftet kl. 17.00 i eftermiddags. Kørte pille frem i snegl uden problemer. Starter fyret op og sneglen kører som den skal. Efter ca. 2 timer går jeg ud og checker. Den kører stadig piller frem, men kører en lille smule tilbage bagefter. Kl. 21.30 kører den stadig piller frem, men ikke nok, da sneglen begynder at køre mere tilbage kan jeg se. Temp. på fyret kommer ikke over 42 grader, da der ikke kommer nok piller frem.
Skal lige have set om der sidder noget helt oppe ved motorens aksel. Det er vel bare at tage de 4 skruer af på motoren, for at trække den ud, så jeg kan kommer til akslen ?
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Snegl kører frem og tilbage.

Indlæg af Ollii »

Tror nærmere problemet er nede i snegl. Da den fjedre tilbage efter kørsel. prøv evt og dække lidt af hullet hvor den tager piller ind. evt. fylde en spand piller i hver hele eller halve time og så se om det kan køre med mindre pres fra piller.
Har det kørt indtil nu?
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.
Slettet 12854

Snegl kører frem og tilbage.

Indlæg af Slettet 12854 »

Kan det have noget med vinkel på snegl + pillestørelse af gøre ?
Gertln
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 34
Tilmeldt: 03 sep 2012 04:29

Snegl kører frem og tilbage.

Indlæg af Gertln »

Det er ikke noget af det i nævner i de 2 sidste indlæg, for den den har kørt i 6 år.

Besvar