Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Baxi multiheat 1.5

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
nemocharley

Baxi multiheat 1.5

Indlæg af nemocharley » 12 dec 2012 19:26

Jeg har tænkt på det - tanken var at bygge en stor kasse ved husets endegavl - hvilket selvfølgelig også koster..


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Baxi multiheat 1.5

Indlæg af Brandsen » 12 dec 2012 21:16

Halløj i forum,

Hvis man har tænk sig at fyre med andet end træpiller, så er der en række fordele og
ulemper man lige bør overveje.

Fordelen er klart prisen, har selv hentet utallige tons kornspild, majs, og andet til kr 300,- pr ton,
somme tider endda helt gratis. Det er en fordel der virkelig vil noget !

Når nogen siger de fyrer med korn, så er det som regel kornspild der menes, altså korn der ikke
duer som foder eller konsum af en eller anden grund. 1.klasses korn koster kr 1.60 pr kg, så mod
træpiller på ca kr 2,00 her på djævleøen, så er arbitragen ikke god nok, det skal være afrens eller kornspild
før der virkelig er økonomi i at fyre med korn. Husk også lige det er hårdere ved kedlen, i form af tæring.

Ulemperne er mange, det støver ved håndteringen, det giver mere sod og aske, og der kan gå
svap eller skadedyr i det. Det er derfor ikke en god ide at have sådant et fyr i sit bryggers,
hvor der måske også vaskes og tørres tøj, men kun et sted hvor man kan tåle lidt støv og sod.

Det er sjældent til at få i små og stabile leverancer, det er som regel rent lejlighedsvise tilbud,
så man skal altså have plads til at opmagasinere ret store partier.

Har selv 3 stk siloer a 1.5 ton af samme årsag, samt en kornvogn på 3ton.
En gammel to-hjulet 3 ton kornvogn er til at købe på DBA for kr 1.000, så den er tjent rigeligt
hjem på første læs.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

nemocharley

Baxi multiheat 1.5

Indlæg af nemocharley » 12 dec 2012 21:33

hm okay - jeg ville lave et lager/sikker opbevaring, der kunne rumme knap 3 ton... - jeg havde ikke lige tænkt på det der med svineriet, det kan godt blive en dealbreaker derhjemme. Så er jeg tilbage ved træpillerne igen....hvilket får mine tanker tilbage på PH12eren.

Det er sgu en interessant proces :)

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Baxi multiheat 1.5

Indlæg af Klaus » 13 dec 2012 05:15

Du kan også tage skridtet fuldt ud og få et kondenserende pille fyr: http://renergi.dk/index.php?top_menu=Pr ... t=Pillefyr

nemocharley

Baxi multiheat 1.5

Indlæg af nemocharley » 13 dec 2012 08:10

Jeg har tænkt på det Klaus. Den mindste 2-8kw ville være fin til mit behov. Men prisen for de her østrigerfyr har jeg hørt er skyhøj uden dog at kende det præcise tal. På tyske fora kunne man læse at der opstod problemer med økofen efter ca 5 års drift (jeg husker ikke lige indholdet). Ligeledes er det svært at finde fuldstændige data på produktet - jeg har endnu ikke fundet ud af størrelsen på pillemagasinet f.eks.

Det eneste jeg kunne få ud af denne brochure her: http://www.renergi.dk/Pdf/oekofen_brochure_dk.pdf - var at med et udvidet magasin kunne indholdet af træpiller være 130kg, hvilket ikke er så meget (men dog væsentligt bedre en Bioheats sølle 90kg, for nu lige at nævne Danmarks dyreste pillefyr).

I PH12 kan der være ca 225kg piller. Forskellen i virkningsgrad på netop de to pillefyr var ca 2%.

Det kondenserende pillefyr kunne jeg ikke finde noget på mht magasinstørrelse. Med en virkningsgrad på op til 106% kan de selvfølgelig tillade sig at have et lidt mindre magasin - men det ser ud til at de får de høje tal ved at integrere solvarme?
Senest rettet af nemocharley 13 dec 2012 08:29, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

Baxi multiheat 1.5

Indlæg af themasterdk » 13 dec 2012 08:25

Har du prøvet at kigge på et KSM fyr istedet for det baxi
--------- ;-) ---------------

Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

Baxi multiheat 1.5

Indlæg af themasterdk » 13 dec 2012 08:27

Alså mit fyr har stået og pausefyret hele de sidste 2 sommer og det virker fint. kun har inden vinter har jeg bygget det ud med el-tænding også pga det skal køre om sommer og pga senere hen skal der bygges solvarme på.
--------- ;-) ---------------

nemocharley

Baxi multiheat 1.5

Indlæg af nemocharley » 13 dec 2012 08:35

Jeg er begyndt at kigge på 175-13 med 400l magasin - det er bestemt en mulighed. Der er noget dejligt solidt og ligetil over den jeg så, halvautomatisk rens og mulighed for diverse tilkøb. Er askeudskrab unødvendigt lir med et forbrug på 4 tons?

Kan du fortælle mig hvor meget plads der skal være omkring den? Jeg er lidt bange for at den kommer til at fylde vel meget.

Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

Baxi multiheat 1.5

Indlæg af themasterdk » 13 dec 2012 08:55

du behøver ikke askeudtræk til den, nu har jeg godt nok 275-18i og tømmer aske ud hver 2-3 mdr og det køre 24/7, men køb el-tænder evt PCT-400 styring til den. Pladsen kan du se inde på ksm-multistoker.dk men det er næste det samme som på et Baxi
--------- ;-) ---------------

Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

Baxi multiheat 1.5

Indlæg af themasterdk » 13 dec 2012 08:57

Skal også sige det er super service på de ksm du ringer bare og snakker med dem og de hjælper dig med alt og sender dig dele hvis der er problemer uden noget helst trivl. Jeg har aldrig fortrudt jeg købte mit, men fik det også meget billigt, købte det brugt men det var som nyt da jeg fik det icon_cheesygrin.gif
--------- ;-) ---------------


Besvar