Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

lidt problemer med min bio18

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
Besvar
bent
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 319
Tilmeldt: 30 jan 2011 19:26
Mit fyr: Biomax 15 og en tasso 20ms oliekedel
Areal: 190
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Årligt forbrug: ca 7.5 ton
Geografisk sted: Stenstrup Fyn

lidt problemer med min bio18

Indlæg af bent » 12 dec 2012 18:19

og hvad så med asken pendec hvad farve har den ?. Jeg har også skruet min luftmax meget ned og nu vil jeg også prøve at regulere mit spjeld, men hvad ligger din rt nu ved 100% ydelse. for jeg kan ikke forstå hvorfor i er så højt oppe, her til aften lå min på 140 ved 100% selvfølgelig stiger den nå den trænger til at blive renset.


supra thomas
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 08 dec 2012 21:58
Modtaget likes: 1 gang

lidt problemer med min bio18

Indlæg af supra thomas » 12 dec 2012 18:42

hvad med den nederste røgvender. køre du stadig med den, eller har du også sløjset den som bent har?

hvad med jeres cikulations pumpe. hvad trin køre den på??

bent
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 319
Tilmeldt: 30 jan 2011 19:26
Mit fyr: Biomax 15 og en tasso 20ms oliekedel
Areal: 190
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Årligt forbrug: ca 7.5 ton
Geografisk sted: Stenstrup Fyn

lidt problemer med min bio18

Indlæg af bent » 12 dec 2012 18:58

min pumpe er en lavenergipumpe og den køre med et forbrug på 9 wat.

supra thomas
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 08 dec 2012 21:58
Modtaget likes: 1 gang

lidt problemer med min bio18

Indlæg af supra thomas » 12 dec 2012 19:10

dvs du har sådan en alpha 2 pumpe? køre du autoadapt eller?

bent
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 319
Tilmeldt: 30 jan 2011 19:26
Mit fyr: Biomax 15 og en tasso 20ms oliekedel
Areal: 190
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Årligt forbrug: ca 7.5 ton
Geografisk sted: Stenstrup Fyn

lidt problemer med min bio18

Indlæg af bent » 12 dec 2012 19:14

Ja jeg køre autoadapt.


supra thomas
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 08 dec 2012 21:58
Modtaget likes: 1 gang

lidt problemer med min bio18

Indlæg af supra thomas » 12 dec 2012 21:15

ok det gør jeg også. men stadig problemer.. nu har jeg holdt øje med fyret aftnen ud. og der kan den godt holde kt rimlig.. men så snart vi når morgen så fræser den afsted på 44 til 45 grader why??

køre pt

23% max luft
2% min luft
1.40 kg

har spjældet åbnet halv ved blæser, fjernet røgvender i bunden , og halveret den der er i toppen skamiol plade midt i kedel næsten helt til enden på nær 5 - 6 cm, skamiol plade ved øverst låge..

kan jeg virkelig intet gøre for en mere stabil drift ved kedeltemp, altså får den hurtigere op i ydelse... så ved at være tæt på at smide lortet af h til..

pendec

lidt problemer med min bio18

Indlæg af pendec » 12 dec 2012 22:24

bent skrev:og hvad så med asken pendec hvad farve har den ?. Jeg har også skruet min luftmax meget ned og nu vil jeg også prøve at regulere mit spjeld, men hvad ligger din rt nu ved 100% ydelse. for jeg kan ikke forstå hvorfor i er så højt oppe, her til aften lå min på 140 ved 100% selvfølgelig stiger den nå den trænger til at blive renset.
der er så mange billeder på nettet af sjove ting, så her er et af min spand med aske som er nogle dage gammel :D
Billede

gråt er det nok ikke, nok mere brunt som levi også mente det skulle være :)

min temp lige nu: Billede
jeg ramte 240 i RT ved 100% ydelse for nogle timer siden, fordi jeg havde 0.9kg i tilførsel :) ikke cool.
nå, men +0.1 og vi har 80-90% modulerende.
Jeg har koordineret og checket min manuelle røgtemp måler på røgrør da også viser ca. -20 hvad RT på styring rapporterer, så defekt er den desværre ikke. har nu også dobbeltchecket røgtemp med elektronisk stegetermo og den holder stik +/- 20 den er mere følsom.

min pumpe er den gamle model, og kører på trin1 her og på gulvshunt også. så begge kører i sync.
har prøvet trin2 når det er koldt, det så kun ud til at koste mig mere på ydelse og i strøm :(
Last edited by 1 on pendec; edited 12 times in total

levi

lidt problemer med min bio18

Indlæg af levi » 12 dec 2012 22:25

pendec skrev: der er så mange billeder på nettet af sjove ting, så her er et af min spand med aske som er nogle dage gammel :D
Billede

gråt er det nok ikke, nok mere brunt som levi også mente det skulle være :)

min temp lige nu: Billede
jeg ramte 240 i RT ved 100% ydelse for nogle timer siden, fordi jeg havde 0.9kg i tilførsel :) ikke cool.
nå, men +0.1 og vi har 80-90% modulerende.
Jeg har koordineret og checket min manuelle røgtemp måler på røgrør da også viser ca. -20 hvad RT på styring rapporterer, så defekt er den desværre ikke. har nu også dobbeltchecket røgtemp med elektronisk stegetermo og den holder stik +/- 20 den er mere følsom.
Din aske ser PERFEKT ud - så mangler du bare en fornuftig røgtemp. & Virkningsgrad :great:

pendec

lidt problemer med min bio18

Indlæg af pendec » 12 dec 2012 22:38

supra thomas skrev: køre pt

23% max luft
2% min luft
1.40 kg

har spjældet åbnet halv ved blæser, fjernet røgvender i bunden , og halveret den der er i toppen skamiol plade midt i kedel næsten helt til enden på nær 5 - 6 cm, skamiol plade ved øverst låge..

kan jeg virkelig intet gøre for en mere stabil drift ved kedeltemp, altså får den hurtigere op i ydelse... så ved at være tæt på at smide lortet af h til..
lyder til du har kedel til brænde og træpiller med en dør (Martin nævnte den tilfældigvis) .
du må klart have behov for røgvender, det er præcis hvad jeg får at vide kan være mit problem.
jeg har dog min luft til 4% og 1.0 i tilførsel igen, det blev koldere :)
i service indstillinger er min lige nu: snegletid 10%, ydelsestid 1min, rensblæs 40mins, effekt 100%, renstid 22sek, optænd.luft 2% , optænd effekt 100%. brændseltid 25s , optænd tid 15m (dårlig tænder).

igen, mine indstillinger var lidt overraskende for Martin, som konkluderede min kondensator+blæser var 1.gen og anderledes måske defekt (den er dog stadig i fuld gang her med samme kondensator).

der er også trækket i bio'n, måske har du problemer her, uden at vide om der er træk i den. hvis skorsten forbliver kold så vil kulden vandre ned i fyret hele tiden og koste meget mere i opvarmning. Skorsten skal vist være varm, før du får noget ud af resten var der nogle kloge hoveder som udtalte, kan være brændeovns slang :)
jeg har eftermonteret en ensretter på toppen, så jeg undgik nedslag fra nordvinde i skorsten, det gav dog lidt mere træk i skorsten, men kun for det positive her (aske er jo perfekt og herden altid ren)

mine "1m på ydelsestid" er med til at modulere effekt meget hurtigt og hjælper nok ved bad hvor vvb tømmes, som jeg kun har været glad for, da jeg kan stå derude og se den arbejde lidt op og ned, istedet for kedel kommer for højt op og så drosles der ned for langsomt og kan vel være risiko betonet samtidig.

pendec

lidt problemer med min bio18

Indlæg af pendec » 13 dec 2012 11:26

@bent
ser lidt frem om det fik positive eller negative konsekvenser når du rodede med styrke og luftlem hos dig.
Måske har blæser+kondensator mere betydning for firmwaren i brug, end vi først troede.

og jeg mener min bio18 er en af de tidlige installationer, som måske også betyder den er ændret lidt undervejs på motor osv..


Besvar