Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Overflade på kedel brændt af?!

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Overflade på kedel brændt af?!

Indlæg af martin_b » 11 dec 2012 17:25

I dag kigger jeg til fyret som sædvanlig, og synes der lugter lidt brændt i fyrrummet. Ingen røg at se, men da jeg åbner det isolerede låg på min BS30 kedel kan jeg se, at overfladebehandlingen på den forreste låge (inspektionslågen) er skallet af. Se billede.

Er det normalt? Bør jeg have den skamolplade i, som er i mange kedler? Altså den skamolplade, som hænger fast til lågen med en kæde? På min kedel er kæden klippet over og pladen fjernet. Iflg. Levi fordi min kedel er en "overgangskedel" hvor man åbenbart fjernede stenen af hensyn til bedre virkningsgrad. Men min montør siger derimod, at stenen skal være der...
Vedhæftede filer
skamol.JPG
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html


levi

Overflade på kedel brændt af?!

Indlæg af levi » 11 dec 2012 21:28

martin_b skrev:I dag kigger jeg til fyret som sædvanlig, og synes der lugter lidt brændt i fyrrummet. Ingen røg at se, men da jeg åbner det isolerede låg på min BS30 kedel kan jeg se, at overfladebehandlingen på den forreste låge (inspektionslågen) er skallet af. Se billede.

Er det normalt? Bør jeg have den skamolplade i, som er i mange kedler? Altså den skamolplade, som hænger fast til lågen med en kæde? På min kedel er kæden klippet over og pladen fjernet. Iflg. Levi fordi min kedel er en "overgangskedel" hvor man åbenbart fjernede stenen af hensyn til bedre virkningsgrad. Men min montør siger derimod, at stenen skal være der...
Jeg har kørt uden pladen mere eller mindre fra starten af uden problemer (Der er nemlig også en plade i låget på din model) - det gav en langt renere kedel og en hurtigere drift, - jeg tror det er din skorsten der mangler træk i dette tilfælde, - og låget bliver derfor varmere end normalt.

Hvis du vil have en skamolplade i kan du købe skamolplade i alle pejsecentre, - og tilpasse den til kedlen :great:

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Overflade på kedel brændt af?!

Indlæg af martin_b » 11 dec 2012 22:47

Mystisk. Jeg kan ikke forstå hvis det er relateret til skorstenen. Den har nemlig meget godt træk. Et A4-papir bliver næsten suget ud gennem skorstenen, og TS står halvt åbent. Det er kommet indenfor en periode på to dage (der kiggede jeg nemlig til kedlen sidst), så gad vide hvad der er ændret siden sidst.

Jeg har taget bagerste røgvenderplade ud for at få højere skorstenstemperatur. Kan det have noget med det at gøre? Jeg er næsten færdig med at isolere min skorsten, så den kan snart komme på plads igen.

PS: skal jeg gøre noget ved den krakelerede "emalje"? Eller er det kun kosmetisk?
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Overflade på kedel brændt af?!

Indlæg af Bigfoot » 12 dec 2012 06:14

kan det ikke være fordi den er rimelig ny din scotte, at du skal have lavet en ny afvejning, da sneglen jo ændrer din mængde med tiden, og derfor har du nu ret så voldsomme flammer i kedlen??

på fyrrum.dk har der lige været en med sådan et problem, og der var godt nok flammer i skiderikken.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Overflade på kedel brændt af?!

Indlæg af martin_b » 12 dec 2012 08:15

Min kedel er over to år gammel. Det er Søren/Levis gamle. Jeg afvejede naturligvis med det samme jeg konstaterede problemet. Afvejningen var den samme (bortset fra 20 gram) som for en måned siden. Flammen er fin så vidt jeg kan se. Ikke voldsom eller for lille. Men god og fin som den skal være...
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Overflade på kedel brændt af?!

Indlæg af lamborg » 12 dec 2012 08:38

Vrøvl ..... Undskyld levi men det har ikke noget med skorstenstræk at gøre. Ud og løbe rundt om huset 4 gange i bar røv som strafff :-).. Min maling er også brændt af og jeg har så meget træk at hvis den fede mand i rødt tøj med langt skæg prøvede at kravle ned så ville han blive skudt tilbage til grønland .... Selvfølgelig brænder malingen af !!!! bålet brænder jo lige nede under og flammer har det med at søge opad og den scamolplade der sidder i låget er for tynd og og sidder jo skruet på underlåget så den kan ikke holde varmen nok væk ... Men Jannick fortale mig at fordi den gamle plade havde det med at knække , har NBE nu lavet den med rustfri sidestykker for at undgå det sker.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

levi

Overflade på kedel brændt af?!

Indlæg af levi » 12 dec 2012 09:20

lamborg skrev:Vrøvl ..... Undskyld levi men det har ikke noget med skorstenstræk at gøre. Ud og løbe rundt om huset 4 gange i bar røv som strafff :-).. Min maling er også brændt af og jeg har så meget træk at hvis den fede mand i rødt tøj med langt skæg prøvede at kravle ned så ville han blive skudt tilbage til grønland .... Selvfølgelig brænder malingen af !!!! bålet brænder jo lige nede under og flammer har det med at søge opad og den scamolplade der sidder i låget er for tynd og og sidder jo skruet på underlåget så den kan ikke holde varmen nok væk ... Men Jannick fortale mig at fordi den gamle plade havde det med at knække , har NBE nu lavet den med rustfri sidestykker for at undgå det sker.
Ok ok :oops:

Den plade du snakker om er en de kommer med, - den er ikke kommet endnu.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Overflade på kedel brændt af?!

Indlæg af lamborg » 12 dec 2012 09:30

Hæ hæ...... Ved jeg godt.. :-)
Har du taget de 4 gange rundt.... i 15 gr frost... :-)
Ved heller ikke om det gør nogen forskel og at malingen er brændt betyder ikke så meget .. Toplåget er jo fint og flot og det lugter kun lige lidt ind til maling er væk..
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Overflade på kedel brændt af?!

Indlæg af martin_b » 12 dec 2012 10:54

Hmm.. jeg har en makker der er rustfri-smed. Kan da være jeg skal få lavet en ramme til en skamolplade...
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

xkfc

Overflade på kedel brændt af?!

Indlæg af xkfc » 12 dec 2012 12:06

lamborg skrev:Vrøvl ..... Undskyld levi men det har ikke noget med skorstenstræk at gøre. Ud og løbe rundt om huset 4 gange i bar røv som strafff :-).. Min maling er også brændt af og jeg har så meget træk at hvis den fede mand i rødt tøj med langt skæg prøvede at kravle ned så ville han blive skudt tilbage til grønland .... Selvfølgelig brænder malingen af !!!! bålet brænder jo lige nede under og flammer har det med at søge opad og den scamolplade der sidder i låget er for tynd og og sidder jo skruet på underlåget så den kan ikke holde varmen nok væk ... Men Jannick fortale mig at fordi den gamle plade havde det med at knække , har NBE nu lavet den med rustfri sidestykker for at undgå det sker.
Ilden altså forbrændingen kræver ilt, det er der når man åbner og checker, kedlen er utæt, eller forkert justeret forbrænding.

Hvis tingene er i orden vil der ikke komme flammer op fra brænderen, de vil følge kedlen ud mod skorstenen, prøv at få fat i en varmefast glasplade og ligge på toppen, så vil du få syn for sagen. Jeg havde noget 1cm tykt glas som jeg prøvede med, det holdt vel et minuts tid inden det eksploderede og var ved at sende lort i mine bukser.

Men det jeg nåede at se, var at flammerne bukkede sig ned i røgvenderen. Det er også derfor at alcon kedlen på billedet virker.
alcon3bbillede.jpg
alcon3bbillede.jpg (50.6 KiB) Vist 1344 gange


Besvar