Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

måske problemer med atmos

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
egedahl
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:25
Mit fyr: Atmos dc50s +woody 20kw
Areal: 312
Brændsel: Gran+ piller
Fremviser gerne i postnummer: 7442
Geografisk sted: 7442 Engesvang

måske problemer med atmos

Indlæg af egedahl » 11 dec 2012 21:52

Har fået en Atmos dc 50 s her i sommers, og er blevet i tvivl om den kører helt som den skal. Mit spørgsmål er om det kan være rigtigt at det kan tage hele dagen at få temperatuen op på 80 grader i akku, tanken som er på 2500 l, dvs, sige starter med at fyre om morgen, hvor temp er 40 grader og så ellers bare fylde den en 4-6 gange før tanken er 80 grader.
Den er indstillet efter manualen skulle jeg mene
Jeg fyrer med gran, ved godt at det måske ikke er det bedste at fyre med og også et stort hus som skal varmes op, men alligevel.
Så hvis der er en Atmos guru som bor i nærheden, som har lyst til at komme og give en vudering af anlægget er han mere end velkommen


EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

måske problemer med atmos

Indlæg af EKP » 11 dec 2012 22:11

egedahl skrev:Har fået en Atmos dc 50 s her i sommers, og er blevet i tvivl om den kører helt som den skal. Mit spørgsmål er om det kan være rigtigt at det kan tage hele dagen at få temperatuen op på 80 grader i akku, tanken som er på 2500 l, dvs, sige starter med at fyre om morgen, hvor temp er 40 grader og så ellers bare fylde den en 4-6 gange før tanken er 80 grader.
Den er indstillet efter manualen skulle jeg mene
Jeg fyrer med gran, ved godt at det måske ikke er det bedste at fyre med og også et stort hus som skal varmes op, men alligevel.
Så hvis der er en Atmos guru som bor i nærheden, som har lyst til at komme og give en vudering af anlægget er han mere end velkommen
Jeg har samme kedel og akkutank som dig. Når du siger "hele dagen" hvad vil det så sige? Hvor stort er dit hus, har du gulvarme osv?

egedahl
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:25
Mit fyr: Atmos dc50s +woody 20kw
Areal: 312
Brændsel: Gran+ piller
Fremviser gerne i postnummer: 7442
Geografisk sted: 7442 Engesvang

måske problemer med atmos

Indlæg af egedahl » 11 dec 2012 22:19

Fyrer kl 6, konen fylder den op kl 8 når hun kører på arbejde, og starter forfra ca. kl 14 og så bliver den ellers holdt igang indtil ved 23 tiden, hvor temp er på de 80 grader.
Huset er 312, men dog ikke varme på det hele og ingen gulvvarme

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

måske problemer med atmos

Indlæg af EKP » 11 dec 2012 23:21

egedahl skrev:Fyrer kl 6, konen fylder den op kl 8 når hun kører på arbejde, og starter forfra ca. kl 14 og så bliver den ellers holdt igang indtil ved 23 tiden, hvor temp er på de 80 grader.
Huset er 312, men dog ikke varme på det hele og ingen gulvvarme
Ja det spiller ikke kan jeg godt høre. Jeg fyrer kl. 17.00 og så er hele tanken på 100 grader ca. kl. 23.00. Mit hus er på 240 m2 men jeg fyrer nok kun i de 160 vil jeg tro. Forår og efterår fyrer jeg kun hver anden eller tredje dag men når det er så koldt som nu skal der fyres hver dag.

Har du prøvet at lukke for pumpen ind til huset for at se hvor hurtigt du kan fylde akkutanken? Så er det lettere at se om det er fyret eller forbruget i huset der skyldes det høje forbrug. Er der gang i underforbrændingen og er træet tørt nok?

V.h. Emil

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

måske problemer med atmos

Indlæg af John Skov Jensen » 12 dec 2012 12:42

egedahl skrev:Har fået en Atmos dc 50 s her i sommers, og er blevet i tvivl om den kører helt som den skal. Mit spørgsmål er om det kan være rigtigt at det kan tage hele dagen at få temperatuen op på 80 grader i akku, tanken som er på 2500 l, dvs, sige starter med at fyre om morgen, hvor temp er 40 grader og så ellers bare fylde den en 4-6 gange før tanken er 80 grader.
Den er indstillet efter manualen skulle jeg mene
Jeg fyrer med gran, ved godt at det måske ikke er det bedste at fyre med og også et stort hus som skal varmes op, men alligevel.
Så hvis der er en Atmos guru som bor i nærheden, som har lyst til at komme og give en vudering af anlægget er han mere end velkommen
Prøv at beskrive hvordan den er indstillet
Trækregulator, drifttermostat, røggastermostat, primær/sekundær spjæld, ladeventil, røggas temperatur, sekundærluften
Hvordan står de forskellige komponenter under drift?
Hvordan er kedel og akkutank forbundet?


egedahl
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:25
Mit fyr: Atmos dc50s +woody 20kw
Areal: 312
Brændsel: Gran+ piller
Fremviser gerne i postnummer: 7442
Geografisk sted: 7442 Engesvang

måske problemer med atmos

Indlæg af egedahl » 12 dec 2012 21:43

EkP: der er gang i underforbrændningen, og træet er 2 år gammel, men er måske ved at tro det er for dårlig kvalitet, noget af det er godt i gang med nedbrydelse.

Skal prøve at beskrive så godt som jeg kan

Trækregulator lukker når kedlen er 90 grader, drifttermostat slukker ved 95 grader, røggastermostat slukker når kedlen er brændt ud.
Røggastemp. her kl. 21 da kedlen var oppe på 80 og stadig halvt fuld og godt gang i den 250 grader.
Primær/sekunddær spjældet bagpå har jeg ikke rørt fra fabrikken(det fik jeg af vide af smeden), foran er skruet 2 omgange
Hvad mener du med hvordan kedel/akku tank er forbundet.
Har prøvet at tage nogle billeder, men kan ikke ligge dem ind

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

måske problemer med atmos

Indlæg af EKP » 12 dec 2012 21:55

Træet har nogen betydning men jeg tvivler på at dette er den eneste forklaring. Jeg har selv brugt rigtig dårligt træ og alligevel fint kunne lade tanken op....men det går selvfølgelig noget langsommere og det kan være sværere at få gang i underforbrændingen. Der må være noget med huset eller installationen.

Vi skal bare bruge en skriftlig beskrivelse af installationen eller en tegning. Størrelse på rør, ekspansion, hvordan er akkutank og shunt forbundet, hvordan står fyret i forhold til huset og hvilken skorsten er det tilsluttet. Jo mere info jo nemmere er det at finde fejl.

Hvordan er huset. Temperatur og hvor meget der varmes op, hvad brugte du før og hvor meget, hvor gammelt er huset og hvor godt er det isoleret. Info, info info :-)

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

måske problemer med atmos

Indlæg af John Skov Jensen » 12 dec 2012 21:59

Primær/sekundær "pinden" helt ind og 10mm ud
Sekundær skruen åbnes 5 omgange

manta400
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 17 dec 2010 19:30

måske problemer med atmos

Indlæg af manta400 » 13 dec 2012 06:35

Sekundær skruen åbnes 5 omgange[/quote]


og hvor sider den skruge. jeg kan ikke finde den i manualen ej heller på fyret
sorry jeg hugger din tråd. men har samme problem som dig..

jwr
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 70
Tilmeldt: 17 jul 2010 11:28
Mit fyr: atmos dc 50 3000ltr akku + solvarme.
Areal: 132m2
Brændsel: brænde
Fremviser gerne i postnummer: 5462
Geografisk sted: Morud fyn
Modtaget likes: 1 gang

måske problemer med atmos

Indlæg af jwr » 13 dec 2012 07:04

hej
Sekundær skruen sidder mellem fyrlågen og askelågen, skrug den højre rundt til den er helt lukket, og så 5 omgange til venstre,
jeg har også et Atmos DC 50, fyrer op kl. 17.00 tankene er da ca. 40° og kl 23.00 er tankene på 3000ltr. på 80°,
jeg fyrer med bøg og ahorn, i 1/2 meter stykker ca. 50% af hver, fylder kedlen 1 1/2 gang
røgtemp. målt lige ved røgrøret 250° ved nyrenset kedel, stigende til 300° når den skal renses


Besvar