Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Temperatur i akkutank

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Temperatur i akkutank

Indlæg af John Skov Jensen » 11 dec 2012 20:11

lille_smed skrev:hej selvcirkulation det virker fint (HVIS DET ER LAVET RIGTIGT ) det med at tanken står ved siden af kedel drop det virker ikke .. tanken bund skal være over kedel top.. eller virker det ikke.. når kedlen kedel og tank står i samme højde .. er flow alt for lavt .. så er der måske kun 300 liter du varmer op til de 95 grader resten er kold .. .. pumpe virker .. men så når kedlen er brændt ud .. så står den og virker som en radiator .. og varmen suser ud i det fri igennem kedlen
Selvcirkulation er noget fra ruder konges tid og virker fint på en kedel med lav ydelse
Men i moderne anlæg med 20, 40 eller måske 50kw kedler flytter det ikke vand nok, og det giver ikke nogen mulighed for tæringsbekyttelse pga kold returvand. Jeg ved godt at i denne sag er det en lille støbejernskedel, men det bliver det måske ikke ved med at være

En pumpe eller ladeventil skal naturligvis styres af en termostat så den ikke tømmer tanken for varmt vand efter at kedlen er brændt ud, det siger sig selv


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Temperatur i akkutank

Indlæg af pelle » 11 dec 2012 20:25

dhanse15 skrev:Hov, sættenissen har vist været på spil i mit 1. indlæg. Det er ikke svigermor som var smed, men selvfølgelig svigerfar. Tror Ipadens stavekontrol har ændret det. Men eller griner fejl.
Jamen, hvad de dog ikke kan, de svigremødre.... icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Temperatur i akkutank

Indlæg af pso » 11 dec 2012 22:48

Antager vi at du fyrer hele tanken op så har vi 1200 l vand gennemsnit temp på 85 afkølet til 35 gr så er det ca 1200*50*1000*4.2/3600 = 70 KwH eller ca 4.5 times drift med 16 Kw. Såfremt der kun er plads tiltræ til ca 1.5 times slipper du jo ikke for at rende mange gange. Der skal et større fyr/magasin til for at du ikke skal løbe flere gange.

Det lyder som om op du fyrer tanken f.eks 2/3 op det giver så kun ca 45 Kwh eller 3 timers drift med 16 Kwh.
Fyrer du meget mere end 4 timer skal du nok kigge på fyrets effektivitet. En gammel smedejerns kedle er jo ikke særlig effektiv.
En pumpe kan sikre at du fyrer hele tanken op men det handler jo mest op hvorvidt der er varme nok til natten/dagen over end hvor mange gange du skal over og fylde træ i.


Besvar