Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Overgang efter VVB-Prioritering 10% = fald i kedel temp

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
knaldhatte
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 07 dec 2011 19:26
Mit fyr: Scotte mini 10kw
Areal: 170
Brændsel: German Pillets
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !
Geografisk sted: Fredericia

Overgang efter VVB-Prioritering 10% = fald i kedel temp

Indlæg af knaldhatte » 28 nov 2012 22:57

xkfc skrev:Uanset indstillingeren så ændrer det ikke ved det faktum at det tager længe at varme vandet op, og at der ikke er varme til huset samtidig.

Det med at flytte føleren længere op, gør jo bare at man har mindre varmt vand til rådighed, man vil få samme resultat ved at lade føleren sidde, og så sænke temperaturen i beholderen. Der er jo altid varmest i toppen.

Jeg har læst masser af tråde om netop samme problem, så det er ikke nyt. NBE har været i gang med at løse problemet, tidligere kørte fyret ikke ned på 10%, det slukkede helt :roll:

Den simple løsning er at sætte en prop i den ene udgang på 3vejs ventilen så den kun styrrer det varme vand, og så sætte en håndventil på varmen til huset så man kan blokere om sommeren. Enkelt og godt. (og du er jo fiks med værktøjet) :great:

Problemet er vel bare i "overgangsperioden" skal man åbne og lukke for huset selv. Har købt fjerntermostat og sammen har jeg fået forklaret meningen, ser frem til prøve det af. For det lyder som en god løsning. Jeg har allerede ventiler til lukke alt af med. Mente vi var smartest, hvis man skal arbejde på anlægget.

Har ikke problemer med huset blir koldt. Slet ikke men radiatorerne kalder jo på vand da huset måske er faldet 1-2 grader. Hvis fyret bare gik tilbage til den effekt det kørte med inden VVB prio. Så ville det løse problemet. Overvejer lidt skære rørene over og lave en dobbelt kreds. Lave alm radiator termostat som føler på vandet self. + min 3/2 ved siden af. Så lave så man kan lukke af for den ene funktion om vinteren og bruge termostat styring, og så bruge 3/2 styringen om sommeren.

Skal lige høre min vvs'er om han ikke syntes det en god ide :) det jo trods alt ham der skal lave det. Men lang tid kan det da ikke tage sætte et par rør mer på :)


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Overgang efter VVB-Prioritering 10% = fald i kedel temp

Indlæg af lamborg » 29 nov 2012 08:45

Jeg ville gøre som Kenneth foreslår. I overgangsperioden som du kalder det vil huset jo ikke kalde på varme i samme grad ,så du behøver ikke at skulle åbnene og lukke for nogen haner.
Men hvis du vil lave det andet så jeg på stokerpro i en tråd (husker ikke hvilken)at MHES lavede en 4 skitser til hvordan det kunne laves. Kan dog ikke finde dem lige nu.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Jarnved
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 15 apr 2012 17:33
Mit fyr: Scotte Blackstar 10KW
Areal: 165 m2
Brændsel: Træpiller,solceller 6kW
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 16
Årligt forbrug: 5,2 ton
Geografisk sted: Karrebæksminde/Klinteby
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Overgang efter VVB-Prioritering 10% = fald i kedel temp

Indlæg af Jarnved » 03 dec 2012 08:34

themasterdk skrev:Nu har jeg læst om dette vvb-prio og tænkt hvorfor gør man det??? Jeg har ikke dette på mit ejen, der køre jeg både til radiator og vvb og den varme vvb op på ingen tid. Så har aldrig kunne se fidusen i det.

Men kom med hvorfor er det en go ide at få det på, så kan det være jeg bliver omvendt icon_cheesygrin.gif
Jeg har monteret VVP da jeg kører i hele forår/efterår på tidsstyring hvor jeg lukker helt ned mellem 2200-0500 (ingen varme i radiatorer) men er så sikker på at altid at have varmt vand da VVP har 1.ste prioritet over tidsstyring. :P
Forstået på den måde at hvis VVB kalder på varmt vand så starter fyret op selv om det er i en periode hvor det er stoppet pga. tidsstyring.
Bor sammen med 2 teenagetøser og konen som skriger meget højt hvis vandet er koldt :shock:
Smart ikke! Fik jeg omvendt dig?
Du skal ikke hænge med hovedet hvis du står i lort til halsen!

Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

Overgang efter VVB-Prioritering 10% = fald i kedel temp

Indlæg af themasterdk » 03 dec 2012 08:45

hmm om sommeren der lukker jeg to hanner af ind i mod huset til radiator og køre kun imod vvb fyret køre så når der er behov for varmt vand til vvb og ikke andet og slukker så helt når der ikke er. så kan stadige ikke se den helt store ide i det icon_cheesygrin.gif
--------- ;-) ---------------

Jarnved
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 15 apr 2012 17:33
Mit fyr: Scotte Blackstar 10KW
Areal: 165 m2
Brændsel: Træpiller,solceller 6kW
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 16
Årligt forbrug: 5,2 ton
Geografisk sted: Karrebæksminde/Klinteby
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Overgang efter VVB-Prioritering 10% = fald i kedel temp

Indlæg af Jarnved » 03 dec 2012 09:02

Her skal man ikke fysisk lukke for noget men kun stille urstyringen.
Feks. kan du lukke for radiatorer om natten og om dagen når man ikke er hjemme og stadig komme hjem til et varmt hus og et varmt bad!
Altså du behøver ikke at lukke for nogen haner. :great:
Du skal ikke hænge med hovedet hvis du står i lort til halsen!


Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

Overgang efter VVB-Prioritering 10% = fald i kedel temp

Indlæg af themasterdk » 03 dec 2012 09:09

ja oki det smart nok icon_cheesygrin.gif men nu har jeg et ksm pillefyr og der er ikke indbygge i styring med vvp
--------- ;-) ---------------

Slettet 12854

Overgang efter VVB-Prioritering 10% = fald i kedel temp

Indlæg af Slettet 12854 » 10 dec 2012 20:10

Har mulighed for vvp. i min styring til min 10kW scotte, men bruger den ikke.
Kan ikke se det smarte i at man afskære hus fra varme, imens man opvarmer vvb.

Har en 160 L kombi-vvb og denne kan ikke aftage alle 10kW som kedel kan lave.
Har 160 m2 gulvvarme i huset og ved normal daglig drift kan det heller ikke aftage alle 10kW som kedel kan lave.
(kun i efteråret ved opstart, men det er jo hurtigt overstået)

Kedel er i fyrrum i lade, herfra er der 15 meter 5/4" rør ind til hvor vvb. er placeret, her er der T på både frem og retur, rør til vvb er 1" og der er en cirkulationspumpe på fremløbet til vvb. og en magnetventil på reur, både pumpe og ventil styres af den termostat som er i kombi-vvb når man køber den, der er en omskifter i bunden af vvb., der omskifter imellem "el & centralvarme-drift", dvs. der er ikke brug for ekstra føler eller manuel ventil med fjernføler.

Fra vvb. til gulv-varme-blande-sløjfe som er i modsatte ende af brygers er der 10 meter, her er brugt 3/4" rør imellem.

Pga. reducering af rør undervejs og regulering af hastighed på pumpe ved vvb. er det muligt at lave "automatisk vvp." + varme i huset, uden jeg skal røre en finger og uden denne 3-vejs ventil.

Har jo så heller ikke problemet med at kedel-effekt dykker efter endt vvp.

Kun ved at tvangs-åbne alle kredse på gulvvarme (med åbne vinduer i hele huset) og samtidigt voldbruge af det varme vand kan kedel ikke følge med, men der er jo noget man kalder samtidsfaktor og det er jo ikke normalt at alle kredse er åben for fuld skrue og slet ikke i lang tid af gangen.

Mvh.
En meget glat Scotte 10kW ejer.

Brugeravatar
MHES
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jan 2007 21:36
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 250 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Sorø
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Overgang efter VVB-Prioritering 10% = fald i kedel temp

Indlæg af MHES » 10 dec 2012 20:32

Hej,

I-leddet i en NBE styring er ikke lavet som en funktion der ser en specificeret tid tilbage, det fungerer i stedet som en "stack".

Med jævne tidsmæssige mellemrum (60 sek i en V10'er og vist nok 20 sek i en v6'er) øges/reduceres stakken med den aktuelle temperaturforskel mellem setpunkt og aktuel værdi, ganget med I-faktoren.
Altså hvis f.eks. setpunkt er 60 C, aktuel værdien er 65 C og I-faktor er 0,2, så vil der hver gang der reguleres blive reduceret med 5 C * 0,2 = 1%

Hilsen
Michael
pille bruger skrev:
Hukommelsen på I er ikke mere end et par minutter.
Måske snarer sekunder.
Da styringen ikke kan bruge tallene der var aktuelle for en time siden,
så bruger den de aktuelle værdier.

Slettet 12854

Overgang efter VVB-Prioritering 10% = fald i kedel temp

Indlæg af Slettet 12854 » 10 dec 2012 20:55

Kan godt se at 5 * 0,2 = 1.
Men hvorfor er det 1 % og af hvad ?
Giver det ikke mere mening hvis det er 1 grad ?
Eller er jeg helt galt på den..?

MHES skrev:Hej,

I-leddet i en NBE styring er ikke lavet som en funktion der ser en specificeret tid tilbage, det fungerer i stedet som en "stack".

Med jævne tidsmæssige mellemrum (60 sek i en V10'er og vist nok 20 sek i en v6'er) øges/reduceres stakken med den aktuelle temperaturforskel mellem setpunkt og aktuel værdi, ganget med I-faktoren.
Altså hvis f.eks. setpunkt er 60 C, aktuel værdien er 65 C og I-faktor er 0,2, så vil der hver gang der reguleres blive reduceret med 5 C * 0,2 = 1%

Hilsen
Michael

Brugeravatar
MHES
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jan 2007 21:36
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 250 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Sorø
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Overgang efter VVB-Prioritering 10% = fald i kedel temp

Indlæg af MHES » 10 dec 2012 21:23

Hej,

Ok, det er % fordi det er i den enhed at en NBE brænder reguleres.
Man kan ikke regulere brænderen 1 grad :wink:

Altså hvis vi tager eksemplet igen og forudsætter at kedeltemperaturen ikke ændrer sig, så P-leddet ikke ændres sig:
Setpunkt er 60 C, aktuel værdien er 65 C og I-faktor er 0,2, og tilføjer at aktuel drift% er 51, så vil I-andelen efter hver tidsperiode falde med 1 og altså medføre drift%=50, så drift%=49, så drift%=48.

Det betyder så også at når setpunkt og aktuel værdi er ens, så bliver I-andelen ved at være det samme og da P-andelen er forskellen mellem setpunkt og aktuel værdi gange P-faktor vil den blive 0.
Den samlede drift% er summen af P-andelen og I-andelen, begrænset til min 10% og max 100%.

Hvis du vil vide mere om PI(D) så kan du læse lidt om det på http://www.mhes.dk :)

Hilsen
Michael
Christian-1980 skrev:Kan godt se at 5 * 0,2 = 1.
Men hvorfor er det 1 % og af hvad ?
Giver det ikke mere mening hvis det er 1 grad ?
Eller er jeg helt galt på den..?



Besvar