Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
OPLARSEN
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 01 okt 2012 08:43

Hjælp

Indlæg af OPLARSEN » 09 dec 2012 19:54

Hej alle.

Jeg har brug for lidt hjælp til at finde ud af hvilken stoker jeg skal vælge... Jeg er ikke den store tekniske begavelse, og har brug for en driftsikker stoker, der ikke skal pilles ved, og skrues på, hvert andet øjeblik (jeg vil kun fyre med træpiller).
Vi bor i et nedlagt landbrug, har pt 150 kvm vi skal varme op (vi vil på et tidspunkt inddrage 50-100 kvm af stalden til beboelse). Vi er 5 personer i husstanden. Vi har i forvejen en stoker. En tudsegammel model, tilkoblet en gammel Salamanderkedel, som er mere end bare almindeligt ineffektiv (vi bruger pt ca 12 t piller om året). Jeg har fået tre tilbud, og det er ét af dem jeg skal vælge imellem.....
1: Baxi 2.5 (Multiheat formoder jeg)
2: Baxi TPK 24
3: Woody (30 kw brænder, 20/30 kw kedel)

Hvad vil i anbefale? Og hvad med iltstyring, røgtemperaturføler, kedeltemperaturføler, er det noget jeg også har brug for? Og hvordan sparer man på pillerne om someren? (sælger snakkede noget om elpatron. What the f... is that?). Hvad med interface, er det noget man kan bruge til noget fornuftigt, eller er det bare legetøj?

På forhånd tak.
Venlig hilsen Ole.


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Hjælp

Indlæg af Brandsen » 09 dec 2012 20:04

Halløj i forum,

Hvis du er helt sikker på du kun vil fyre med piller, så skal du absolut ikke købe en stoker,
men derimod et pillefyr. I runde tal koster et pillefyr det halve af en stoker.

Har du derimod lejlighedsvis mulighed for at få billigt korn, spildkorn og lignende fra
nogle naboer, du bor jo åbenbart på landet, ja så er en stoker det rigtige valg.

Og at købe noget med 25kw eller 30kw lyder også som klart overkill, jeg har selv en Baxi 2.5
og er meget glad for den, og den varmer 425 m2, men den er for stor til mit behov, så jeg
må lukke den den om sommeren, den kan simpelthen ikke lave lidt varme nok.
Jeg ville være bedre tjent med en Baxi 1.5 i stedet. De fleste pillefyr og stokere har jo
bedst af at køre tæt på max belastning, 'fise fyring' i en stor kedel er spild af brændsel.

Det er sikert derfor en el-patron er kommet på tale, den kan man sætte i varmt vands beholderen,
og så slukke stokeren om sommeren, og dermed bare køre på el-varme i VVB
Senest rettet af Brandsen 09 dec 2012 20:07, rettet i alt 1 gang.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Hjælp

Indlæg af Oldgaard » 09 dec 2012 20:06

ville ikke vælge nogen af dem ;)
1 og 2 fordi du siger du/i kun vil fyre med piller
nr 3 heller ikke den er for stor :)

personligt så ville jeg tage en mindre skotte ;) alt efter jeres isoleringsgrad i huset og om det er pivutæt ellertop istandsat

røgtempmåler : ja
kedeltemp måler følger med til scotte
til scotte findes der nu 2 muligheder, styring V.6 hvor du sætter din egen computer til styringen og bruger stokerkontrol
styring V.10 hvor du skal lave en direkte opkobling til nettet

glem alt om elpatron om sommeren, brug fyret til det varme vand, det er der bedre økonmi i
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Hjælp

Indlæg af snubbi » 09 dec 2012 20:11

hej
hvis du kun vil fyre med piller er en baxi 1,5 (15kw)stor nok 2,5(25kw) vil kun pause fyre meget af tilden .
30 kw voody er for stor 15 kw voody .
hvordan er isolations graden af huset piv ,utæt ,middel, god,

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Hjælp

Indlæg af thy » 09 dec 2012 20:25

helt enik 1,5er vil passe fint...
du kan komme ok kikke hvis det er fynsland... og selfølgelig også vis det er længere væk..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


OPLARSEN
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 01 okt 2012 08:43

Hjælp

Indlæg af OPLARSEN » 09 dec 2012 22:53

Hej alle i venlige mennesker. Tusing tak for jeres svar. Der mistede jeg så lige tilliden til en af de lokale vvs'ere.
Men takket være jer, er jeg nu ved at nærme mig noget mere brugbart. Det rejser dog flere spørgsmål, som jeg håber i vil være behjælpelige med..... (skal lige nævne at huset er fornuftigt isoleret. Nye vinduer, hulmursisolering, gulv og loft fornuftigt isoleret).
1: Er Scotte og Woody stort set ikke det samme?
2: Vi har fået et tilbud på en Woody Black Star 10-16 kw. Er det den jeg skal vælge? (43.000 kr. med ny cirkulstionspumpe, afmont. af gammelt anlæg og montering af nyt. Er det en fair pris?).
3: Er der kedeltemp. måler indbygget i en sådan?

Tak for det venllige tilbud om at se Banditten :-). Jeg er fra sønderjylland, men tager gerne imod tilbudet hvis jeg en dag kommer på de kanter.

På forhånd tak.
Venlig hilsen Ole.

levi

Hjælp

Indlæg af levi » 09 dec 2012 23:09

OPLARSEN skrev:Hej alle i venlige mennesker. Tusing tak for jeres svar. Der mistede jeg så lige tilliden til en af de lokale vvs'ere.
Men takket være jer, er jeg nu ved at nærme mig noget mere brugbart. Det rejser dog flere spørgsmål, som jeg håber i vil være behjælpelige med..... (skal lige nævne at huset er fornuftigt isoleret. Nye vinduer, hulmursisolering, gulv og loft fornuftigt isoleret).
1: Er Scotte og Woody stort set ikke det samme?
2: Vi har fået et tilbud på en Woody Black Star 10-16 kw. Er det den jeg skal vælge? (43.000 kr. med ny cirkulstionspumpe, afmont. af gammelt anlæg og montering af nyt. Er det en fair pris?).
3: Er der kedeltemp. måler indbygget i en sådan?

Tak for det venllige tilbud om at se Banditten :-). Jeg er fra sønderjylland, men tager gerne imod tilbudet hvis jeg en dag kommer på de kanter.

På forhånd tak.
Venlig hilsen Ole.
1 - Jo.
2 - Prisen er fair hvis det er incl. Varmtvandsbeholder, - hvis det ikke er med i tilbuddet syntes jeg prisen ligger i den høje ende.
3 - Ja den er monteret i styringen.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Hjælp

Indlæg af Brandsen » 09 dec 2012 23:14

Halløj i forum,

1) Jo, ny om dage er Skotte og Woody ens, tidligere var der forskel på styringen

2) Tja, svært at sige hvad det koster at få pillet det gamle ned, og et ny op,
jeg plejer at sige alt inklusive er prisen ca 2 x det selve fyret koster,
hvis man skal have håndværkere til det hele, men synes dog det lyder lige i overkanten.
3) Ja, føler til kedel temp er inklusive, men du skal også sikre du får røg temp og retur temp
følere med, så kan man bedre overske situationen når fyret engang kommer op at køre,
og følerne koster ikke ret meget, et par hundrede kroner stykket.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

CRHansen
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 324
Tilmeldt: 14 jan 2011 18:23
Mit fyr: Scotte 10kw med 6,76 chip
Areal: 110+40
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Årligt forbrug: 3-4 ton
Geografisk sted: Lidt uden for Aabenraa
Givet likes: 3 gange

Hjælp

Indlæg af CRHansen » 10 dec 2012 06:46

Jeg er fra sønderjyland og har en 10kw scotte med version 6 styring. Du skal være velkommen til at komme og se den hvis du har lyst.


Besvar