Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

selvbygger

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

selvbygger

Indlæg af pelle » 09 dec 2012 19:34

lille_smed skrev:
icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif jo ser du .. hvis du ser mit 1 indlæg i denne tråd .. så spurgte jeg ikke om det var en klog måde at bygge på .. men jeg spurgte om mine beregning på pris pr m2




det er der ikke en der har svaret på .. ser ud til de hun har læst UDEN DAMPSPÆRRE

se 1 indlæg her under :great: :great: :great:


til alle jer selv bygger

jeg går med tanken om at skal lave hele min 1 sal om 81 m2 og vi har snakket om at skal lave det til kip

jeg har regnet lidt på det .. væg areal 175 m2

kom frem til en pris pr m2 på 400kr hvordan lyder det i jeres øre

vil isolere med 300mm montere osb plader under gipsen ingen brug af dampspær isolere med papir uld

hvad siger i

Jeg har regnet lidt på det. Du kan snilt holde dig under 400 kr, altså ved brug af mineraluld..Prisen på det papir kender jeg ikke. jeg har regnet med 120 kr til 1 lag osb+ 1 lag gips = 120 kr. pr. m2. 300 mm mineraluld. ( 250 til spær og hvis du forskaller med vandret lægter , 50 mm uld mellem lægter. lægteafstand 40 cm fra midt til midt lægte.
Så, lægter og mineraluld løber op i 100 kr. pr m2.
Så skal du have noget tømmer skudt fast på spærene, så du kommer op på 250 mm + at der skal være 5 cm fri under underkant taglægte til overkant af isoleringen Det er nok 60 kr pr meter til tømmer... Så jeg vil tro du kan holde dig på 300 kr. pr m2 incl. div. skruer.

Du skal ikke rådføre dig med en tømrermester og nabo. Det er jo ikke ham der skal udføre og skrive for arbejdet.Du skal rådføre dig med en bygnings sagkyndig, hvad angår dampspærre.
Mig bekendt har dampspærre aldrig gjort skade. Man, skal naturligvis sørge for daglig udluftning. Men, der ville ikke komme unødigt fugt ud i konstruktionen og der vil ikke komme træk ned hvis der benyttes dampspærre...
Det vil jo være en skræksenarie, hvis du en dag skal sælge huset og der i tilstandsrapporten står at der mangler dampspærre og at det burde der være.
Jeg syntes det er fint og godt at man udfører arbejdet selv. Men, man skal altså gardere sig at arbejdet udføres korrekt.. For ens egen skyld.. ellers kan man risikere at det bliver en dyre omgang.. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Renevinum
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 602
Tilmeldt: 18 jan 2012 20:34
Mit fyr: Benekov mgm15 fra 2007
Areal: 214m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Geografisk sted: 6780 Skærbæk, sønderjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

selvbygger

Indlæg af Renevinum » 09 dec 2012 20:59

Vi er også igang med at lave vores 1 sal. Det undre mig at du kan "nøjes" med 300mm isolering, vi er oppe på knap 400mm for at kunne overholde isoleringskravene. Men det er måske pga. At vores 1 sal var uudnyttet, og at i "bare" skal renovere jeres.

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

selvbygger

Indlæg af lille_smed » 10 dec 2012 20:21

det ved jeg ikke det sideste jeg har hørt var 275 mm .. men ved ikke hlet om det bliver 300 eller 400.. det er jo ikke de sidste 100 mm der koster

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

selvbygger

Indlæg af lille_smed » 11 dec 2012 19:41

har snakket med papir uld danmark .. der er ingen krav om dampspærre i henhold til br10 .. men der er en tæthed faktor som skal overholdes .. men der er op til prodocenter af isoleringen , om de har krav om dampspærre eller en der gør om den skal være der eller ej

S_L_Nielsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 126
Tilmeldt: 14 nov 2011 12:31
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 120 + 80
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8800
Dagligt forbrug: 8
Årligt forbrug: ??
Geografisk sted: Viborg

selvbygger

Indlæg af S_L_Nielsen » 13 dec 2012 09:09

Vi lavede første salen i 2010-2011 og jeg brugte mineraluld og dampspærre. Det har jeg på ingen måde fortrudt. Huset er fra 1925 og underetagen er utæt som en si. Når man går ovenpå, er der en helt anden ro i luften. Jeg har 6 velux vinduer og 5 almindelige vinduer. Ungerne er faktisk rigtigt gode til at bruge friskluft ventilen i velux'erne.
Har 250 mm i skråvæggene, først 200mm med afstand til eternit'en, så dampspærre, så 50 mm isolering og dernæst forskalling. Dampspærren må sidde ind til 1/3 inde i isoleringen, fik jeg at vide. Jeg har også alle installationer i de 50mm så jeg har ikke brudt dampspærren, andet end skruerne der hvor mine 50x50 reglar sidder for at lave afstand til det sidste lag. Eneste ulempe var at jeg skulle isolere 2 gange! :D
Har 1 lag gips på skråvæggene og 2 på alle lodrette flader.

Mvh
Søren


Besvar