Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Koldt i huset om natten

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Koldt i huset om natten

Indlæg af Hjemme teori » 09 dec 2012 13:05

Hvad er jeres kedel temperatur sat til ? 69 lyder højt men kan godt være nødvendigt.

Normalt skal der kun være 15 grader mellem fremløb og retur, dog skal returen mindst være 45 grader for at undgå kondens i kedlen.

Så med 69 på kedlen/fremløbet skal returen helst være 54. (dette skal stilles på shunt ventilen)
Mvh. Sophus


levi

Koldt i huset om natten

Indlæg af levi » 09 dec 2012 17:56

Jeg kan ikke se det er skrevet nogen steder (måske har jeg overset det) - men hvad har i sat VVB Temp. til i styringen ?..

Betina
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 16 jan 2012 18:40
Mit fyr: scotte plus 16 w
Areal: 230 kvm
Brændsel: træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8464
Dagligt forbrug: 35 kg
Geografisk sted: 8464
Modtaget likes: 1 gang

Koldt i huset om natten

Indlæg af Betina » 09 dec 2012 18:04

vvb er sat til 50 grader, Jeg tror jeg har misforstået et eller andet, har aflæst kedeltemp. som fremløbstemp. Meeeen hvis dette ikke er rigtigt så er jeg lidt på herrens mark for hvor kan jeg se den fremløbstemp. Der sidder en temp måler bagerest nederst på kedel den må være retur, men der sidder ikke andre målere udenfor på kedel og jeg kan ikke finde noget inde i styringen hvor der står fremløbs temp. Eller er jeg skaløjet :)

Betina
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 16 jan 2012 18:40
Mit fyr: scotte plus 16 w
Areal: 230 kvm
Brændsel: træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8464
Dagligt forbrug: 35 kg
Geografisk sted: 8464
Modtaget likes: 1 gang

Koldt i huset om natten

Indlæg af Betina » 09 dec 2012 18:06

Den shunt der sidder er med en føler ind i kedel, selve shunten går fra 1 til 6 er sort og ligner egentlig bare en radiator thermostat, den har vi flyttet fra 3 til knap 4 i dag....men hvad er det lige den gør ...??

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Koldt i huset om natten

Indlæg af Oldgaard » 09 dec 2012 18:11

Kan vi ikke få dig til at tage et par billeder af din installation og poste dem,
forresten har du fyret online ? ( på nettet) det kunne muligvis være lidt hjælp for os oveni
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm


tvivleren
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 447
Tilmeldt: 07 aug 2009 23:06
Mit fyr: woody comfort 14-30kw
Areal: 140 fra 42
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Dagligt forbrug: pt omkring 15
Årligt forbrug: forventer 4,5
Geografisk sted: Thorning 8620
Modtaget likes: 1 gang

Koldt i huset om natten

Indlæg af tvivleren » 09 dec 2012 18:31

Betina skrev:vvb er sat til 50 grader, Jeg tror jeg har misforstået et eller andet, har aflæst kedeltemp. som fremløbstemp. Meeeen hvis dette ikke er rigtigt så er jeg lidt på herrens mark for hvor kan jeg se den fremløbstemp. Der sidder en temp måler bagerest nederst på kedel den må være retur, men der sidder ikke andre målere udenfor på kedel og jeg kan ikke finde noget inde i styringen hvor der står fremløbs temp. Eller er jeg skaløjet :)
du skriver at temp føler sidder nederst på kedel, hvem har sat det op
fremløbs temp er den der kommer i øverste rørfra fyr, mener man kan se temp på forsiden af styring

tvivleren
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 447
Tilmeldt: 07 aug 2009 23:06
Mit fyr: woody comfort 14-30kw
Areal: 140 fra 42
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Dagligt forbrug: pt omkring 15
Årligt forbrug: forventer 4,5
Geografisk sted: Thorning 8620
Modtaget likes: 1 gang

Koldt i huset om natten

Indlæg af tvivleren » 09 dec 2012 18:55

Betina skrev:Den shunt der sidder er med en føler ind i kedel, selve shunten går fra 1 til 6 er sort og ligner egentlig bare en radiator thermostat, den har vi flyttet fra 3 til knap 4 i dag....men hvad er det lige den gør ...??
den regulerer temp på den nederste rør altså retur til kedel

den ventil hedder næsten med garanti ravk er vældig god og dyr

jeg kan ikke se hvad man skal bruge alle de automatiske ventiler til, det er j ikke vigtig at det er lige nøjagtig shunttemp,jeg har haft en monteret dengangjeg havde træfyr og den havde sat sig fast i ventillen, så kan man nøjes en der er billigere

Betina
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 16 jan 2012 18:40
Mit fyr: scotte plus 16 w
Areal: 230 kvm
Brændsel: træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8464
Dagligt forbrug: 35 kg
Geografisk sted: 8464
Modtaget likes: 1 gang

Koldt i huset om natten

Indlæg af Betina » 09 dec 2012 19:30

Ja der står Rawk på den :) Jeg har lavet et galleri (tænk sig) det ligger under Betina der er billeder ..:) Vi er desværre ikke på nettet.

Jeg tror også man skal kunne læse fremløbstemp i styring Men så hedder det ikke fremløb men noget andet .... nogen der ved hvad ???

nå men med de ændringer vi har lavet i løbet af dagen som der er beskrevet længere oppe så har vi ikke haft problemer med at kører vvb og varme i huset, det er slået fint over efter datteren var i bad....Men jeg har så bare nu en mistanke om at fremløb og retur ikke er korrekte da der jo ikke må være mere end 15 grader til forskel ....

Betina
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 16 jan 2012 18:40
Mit fyr: scotte plus 16 w
Areal: 230 kvm
Brændsel: træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8464
Dagligt forbrug: 35 kg
Geografisk sted: 8464
Modtaget likes: 1 gang

Koldt i huset om natten

Indlæg af Betina » 09 dec 2012 19:34

Jeg vil lige sige at der i foråret var en montør som arbejder for NBE som tjekkede at alt sad korrekt. Derfor kan vi med sikkerhed sige at det ikke er der der skal laves noget om. Jeg tror klart det er indstillinger i styring.

levi

Koldt i huset om natten

Indlæg af levi » 09 dec 2012 19:37

Betina skrev:Ja der står Rawk på den :) Jeg har lavet et galleri (tænk sig) det ligger under Betina der er billeder ..:) Vi er desværre ikke på nettet.

Jeg tror også man skal kunne læse fremløbstemp i styring Men så hedder det ikke fremløb men noget andet .... nogen der ved hvad ???

nå men med de ændringer vi har lavet i løbet af dagen som der er beskrevet længere oppe så har vi ikke haft problemer med at kører vvb og varme i huset, det er slået fint over efter datteren var i bad....Men jeg har så bare nu en mistanke om at fremløb og retur ikke er korrekte da der jo ikke må være mere end 15 grader til forskel ....
Fremløbstemp. = kedeltemp - det er den temp. du kan se i midten af kedlen på billedet i styringen (I toppen).

Du skal skrue din shuntventil lidt op (Det sorte hoved) - drej mod uret - hold øje med det termometer i bunden af jeres kedel (Det termometer der sidder på røret) - temp. difference skal være ca. 10 grader, - kedel temp. skal være 65 grader ( Så retur temp. skal være 55 grader på termometret).

Du bør få vendt din pumpe - ledningen fra pumpen skal pege nedad, - og ikke som nu til venstre :great:


Besvar