Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Intern snegl på scotte 16kw

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Rotsap
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 25 nov 2012 10:29
Mit fyr: Scotte 16/Dor 24
Brændsel: Piller

Intern snegl på scotte 16kw

Indlæg af Rotsap » 09 dec 2012 13:36

Hejsa,

Jeg har et problem med min interne snegl, den brænder simpelt hen af, det er nu motor nr 4 jeg er igang med på bare 6 måneder!

Problemet startede ved at motor nr 1 fik driftstop og det hele brændte tilbage, jeg fik dog stoppet det i tide og ingen skade skete, men siden da så (med undtagelse af 2 meget dårlige motore fra en leverandør jeg ikke vil nævne) køre motorene fint i et par uger, før de begynder at knirke, og efter kort tid lyder det som om de har fået en sandkasse i klemme. Jeg har skiftet snegl, kondensator og haft det hele skilt af og renset.
Jeg har en ide om at den ikke blæser nok, men har ikke mulighed for at selv skruge op for blæseren, under opstart køre blæseren i meget korte ryk, hvor det næsten kunne se ud som om den ikke har kraft nok til at få lidt mere blæst på? men er ellers ved at være på meget bar bund....

Det er et scotte 16kw, på en dor 24 kedel


lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

Intern snegl på scotte 16kw

Indlæg af lille_smed » 09 dec 2012 13:44

bruger du piller fra stampemølle

Rotsap
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 25 nov 2012 10:29
Mit fyr: Scotte 16/Dor 24
Brændsel: Piller

Intern snegl på scotte 16kw

Indlæg af Rotsap » 09 dec 2012 13:59

Nej, jeg bruger piller fra OK gennem en varme aftale. Har brugt dem i næsten 2 år nu.

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

Intern snegl på scotte 16kw

Indlæg af lille_smed » 09 dec 2012 14:04

hvis pillerne er meget hårdt presset .. bliver motor og gear meget presset .. for den klipper pillerne over ind i mellem .. og det slider meget .. .. jeg vil helt klart .. prøve at skifte mærke på pillerne

Rotsap
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 25 nov 2012 10:29
Mit fyr: Scotte 16/Dor 24
Brændsel: Piller

Intern snegl på scotte 16kw

Indlæg af Rotsap » 09 dec 2012 14:11

Jeg har lige fået en lille snegl i hvor der er plads til pillerne, så det ikke skulle være så hårdt på gearet og så syntes jeg ikke at pillerne er speciel hård. Men motoren bliver ret varm når den kører


lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

Intern snegl på scotte 16kw

Indlæg af lille_smed » 09 dec 2012 14:38

mit fyr er fra 2007 .. har kun skiftet 1 eltænder

xkfc

Intern snegl på scotte 16kw

Indlæg af xkfc » 09 dec 2012 14:49

Disse Linix motorer brænder ikke bare af, så vi skal lede efter en grund.

Du mener selv at blæseren ikke yder nok! Hvad er temperaturen i brænderen? og hober pillerne sig op på herden?

Du er nør til at give en grund til at du ikke kan skrue op for blæseren, det lyder skørt :roll:

Motoren er varm når fyret kører, varmen trækker fra bålet og bagud igennem metallet, men det plejer ikke at være noget problem.

Rotsap
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 25 nov 2012 10:29
Mit fyr: Scotte 16/Dor 24
Brændsel: Piller

Intern snegl på scotte 16kw

Indlæg af Rotsap » 09 dec 2012 19:26

De to af motorene har så ikke været linix motore, men noget l... fra en anden leverandør der ligger tættere på hvor jeg bor. Lang historie som kan komme en anden gang.

Mit anlæg er fra 2006 og jeg kan ikke se hvad temperaturen er i brænderen, desværre, det kunne være super :-)

Da jeg skiftede den sidste motor, satte jeg den til at rense hver 30. minut i 40 sekunder, for at forsøge at fjerne aske på herden. Hvilket også har gjort at motoren ikke bliver helt så varm, men stadig så sker forbrændingen lige uden for sneglen, og før var det så motoren var så varm at man ikke kunne holde en hånd på selve motoren.

Jeg har efter at have læst en del her på forummet overvejet en ny sommerherd, da mit fyr er for stort til mit lille hus(en ting smeden ikke nævnte) og det har kørt i længere tid på 60% af max ydelse.

levi

Intern snegl på scotte 16kw

Indlæg af levi » 09 dec 2012 19:29

Rotsap skrev:De to af motorene har så ikke været linix motore, men noget l... fra en anden leverandør der ligger tættere på hvor jeg bor. Lang historie som kan komme en anden gang.

Mit anlæg er fra 2006 og jeg kan ikke se hvad temperaturen er i brænderen, desværre, det kunne være super :-)

Da jeg skiftede den sidste motor, satte jeg den til at rense hver 30. minut i 40 sekunder, for at forsøge at fjerne aske på herden. Hvilket også har gjort at motoren ikke bliver helt så varm, men stadig så sker forbrændingen lige uden for sneglen, og før var det så motoren var så varm at man ikke kunne holde en hånd på selve motoren.

Jeg har efter at have læst en del her på forummet overvejet en ny sommerherd, da mit fyr er for stort til mit lille hus(en ting smeden ikke nævnte) og det har kørt i længere tid på 60% af max ydelse.
Køb originale dele - de jinjang motorer der findes hist og pist er ikke en hujende fis værd ift. en Linix :great:

Rotsap
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 25 nov 2012 10:29
Mit fyr: Scotte 16/Dor 24
Brændsel: Piller

Intern snegl på scotte 16kw

Indlæg af Rotsap » 09 dec 2012 19:43

Jeg havde ikke så langt til vvs-eksperten, der havde de ikke Linix motore hjemme men kun ningbo, tror faktisk den første motor var så noget helt andet, men de holdte så heller ikke så længe, og efter at have byttet 2 og den sidste også lød som om den havde metalspåner kørende inden i, valgte han at ophæve købet (hvilket jeg faktisk var meget glad for) hvor efter jeg kørte til hedestoker ved Aulum i stedet. Sidste gang jeg køber noget ved vvs-eksperten, specielt da jeg kom til at sammenligne hans priser med andre webshops. Men hvad gør man når man lørdag morgen ingen varme har og hele huset fryser, ud over at køre til det nærmeste sted for at hente reservedele?


Besvar