Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ekstern snegl stopper

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
hoefsten
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 16 nov 2008 17:27

Ekstern snegl stopper

Indlæg af hoefsten » 09 dec 2012 11:31

Kære Forum

Jeg overtog for 5 år siden et hus med pillefyr (Woody/scotte type), uden nogle forudsætninger for at kunne håndtere den slags selv, da jeg ikke er synderligt teknisk bevendt. Har dog løbende kunne løse forskellige problemer ved at søge i dette forum, og håber at i også kan hjælpe med denne her, da julen er i fare...

Gennem et stykke tid har jeg oplevet at den eksterne snegl holder op med at køre. Man har slet ikke indtryk af at motoren kører, da den er helt tavs, og pillerne slet ikke rykker sig. Et "moderat" bank på siden af røret, og den går i gang igen. Det kan så gentage sig efter 5 minutter, andre gange efter flere timer. Jeg har oplevet det tidligere, efter at have skiftet pilleproducent, og erfarede at hvis jeg fyrede med 6 mm piller (German Pellets) i stedet for 8 mm som jeg ellers altid havde brugt, så kørte det upåklageligt. Nu sker det desværre hele tiden, selvom jeg bruger de samme piller, som jeg ellers havde kørt 1½ ton af uden sneglestop. Hver gang skal der bare et lille bank til, så går den igang.

Jeg har tømt hele siloen og støvsuget den for smuld, men uden held.

Overvejer at skifte gearmotoren til den eksterne snegl, men er det i virkeligheden noget mekanisk i fremføringen af pillerne der får den til at stoppe?

Håber på tips og ideer der kan bringe mig videre, da jeg nødig vil skulle danse om juletræet i overtøj og vanter...


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Ekstern snegl stopper

Indlæg af Lintz » 09 dec 2012 11:37

Når du har tømt silo for smuld burde det ikke være det som er problemet - ej heller at det er en piller som sætter sig på tværs.
Du kan evt. prøve at sætte en 220 v ledning fra en statitonær computer til gearmotoren - så burde den kører hele tiden.
Den burde passe - Ellers er det let at se hvis den ikke gør.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

hoefsten
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 16 nov 2008 17:27

Ekstern snegl stopper

Indlæg af hoefsten » 09 dec 2012 12:27

Der er en funktion på styreenheden til at få sneglen til at køre konstant, og bruger man den efter at den er gået i stå, så kører den ikke, men så snart den får det lille "bank" så går den i gang og kører konstant lige så længe det skal være. Men når så man stopper sneglen og kører normal drift, kører den først som den skal, men efter et stykke tid, stopper den, indtil den igen får bank. Det virker som om problemet opstår i de pauser den holder imellem hver fremføring?

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Ekstern snegl stopper

Indlæg af Flammen » 09 dec 2012 12:35

det lyder som en defekt kondensator. med en defekt kondensator, kan motoren godt køre, hvis den bliver hjulpet igang, men kan ikke starte selv


Besvar