Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Koldt i huset om natten

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

Koldt i huset om natten

Indlæg af remme » 08 dec 2012 16:26

Igen et spørgsmål om, hvorledes varmen kører rundt i systemerne og hvordan ventilerne skal fungerer. Koldt vand søger naturligt nedad og vand vil også løbe den nemmeste vej rundt i systemet. Modstanden er også oftest større i centralvarmesystemet, så hvis der ikke er f.eks. en retur termostat på VVB vil du oftest få fuld blæs den vej og kun lidt varme ind til huset.
Pumper og andet kan hjælpe på cirkulationen, men basal fysik bør /skal stadig respekteres.


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Koldt i huset om natten

Indlæg af Hjemme teori » 08 dec 2012 16:57

KristianVilhelm skrev:Ikke enig. I mit tilfælde er det heller ikke lykken.

Har et stort nok fyr (25KW), bagved 1000l akkubeholder , 3 vejs ventil med varmvandspriotering til 160l varmvandsbeholder.

Det der tit sker med mit er, konen og jeg hopper i bad, bruger alt for meget varmt vand.

Fyret står og venter på temperaturen i akkubeholderen bliver lav nok til at starte. Imens venter varmvandsbeholderen på varmt vand fra akkubeholderen. - Det gav i mit tilfælde hurtigt kolde radiatore et par timer.

Med andre ord skal varmen forsvinde ud af fyrrummet før fyret starter igen, den varme vil jeg heller have ind i huset. - Min løsning blev i første omgang at trykke elknappen ind så den supplere det sidste op med strøm, så må jeg se på hvordan man laver det lidt smartere til sommer. Er godt klar over jeg bare kan sætte fyret til at starte nogle flere gange, men den løsning er jeg heller ikke for pjattet med.
Men du har jo to problemer
Du har et for stort fyr, derfor har du sat akkutank på. Men så fået et nyt problem, men det er jo ikke 3-vejs ventilens skyld.
Mvh. Sophus

levi

Koldt i huset om natten

Indlæg af levi » 08 dec 2012 18:00

Betina skriver jo motorventilen er monteret her i efteråret, - og det er tilsyneladende derefter problemerne er opstået.

Det er jo et klokkeklar tegn på at motorventilen enten er monteret forkert, - eller er defekt.

Jeg hælder mest til det første - at den er monteret strømmæssigt forkert, - især når man manuelt kan sende varmen ind i huset ved at tvangsstyre den..

Men igen, - vi løser det jo ikke når Betina ikke svarer i tråden :|

Betina
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 16 jan 2012 18:40
Mit fyr: scotte plus 16 w
Areal: 230 kvm
Brændsel: træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8464
Dagligt forbrug: 35 kg
Geografisk sted: 8464
Modtaget likes: 1 gang

Koldt i huset om natten

Indlæg af Betina » 09 dec 2012 11:28

Hej

Ja vi var jo altså inviteret til jjulefrokost i går og var derfor nødt til at forlade alle de gode ideer.

Tak for alle jeres svar det er jo fantastisk :)
Vi har fundet ud af at ventil virker som den skal.
Hvis vi historisk set går en uge tilbage havde jeg jo fat i NBE fordi vores tændere blev ved med at brænde af, fyret havde haft alt for mange stopog starter, vi satte derfor pumpestop ned fra 70 til 45 og diff blev sat op fra 10 til 14. det løste problemet med stop og start, men gav os så koldt hus om natten. Jeg føler mig ret sikker på at vi skal ind i styringen og lave noget om i indstillinger. Men da der ikke rigtig er noget der giver mening i mit hoved så er gode råd mere end velkkommen. Samtidig er vi jo også nødt til at væbne os med tålmodighed da virkningen af de ting vi forsøger ikke kommer i løbet af 2 minutter. Og jeg er altså lidt bange for at bevæge os derud hvor vi ikke nødvendigvis lige kan finde retur igen :) tror jeg prøver at regulere lidt i de der I og P indstillinger som der var en af jer der skrev :)

Betina
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 16 jan 2012 18:40
Mit fyr: scotte plus 16 w
Areal: 230 kvm
Brændsel: træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8464
Dagligt forbrug: 35 kg
Geografisk sted: 8464
Modtaget likes: 1 gang

Koldt i huset om natten

Indlæg af Betina » 09 dec 2012 11:46

Nå men kan se at P stod på 2,5 den er nu kørt op på 3. I stod på 0,25 og er nu kørt op på 0,35. Forstår ikke hvad der er jeg laver men hvis der er nogen derude der kan se at det er helt hen i snevejret, så meld gerne tilbage. :)


tvivleren
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 447
Tilmeldt: 07 aug 2009 23:06
Mit fyr: woody comfort 14-30kw
Areal: 140 fra 42
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Dagligt forbrug: pt omkring 15
Årligt forbrug: forventer 4,5
Geografisk sted: Thorning 8620
Modtaget likes: 1 gang

Koldt i huset om natten

Indlæg af tvivleren » 09 dec 2012 11:57

Det er helt hen i vejret
P= 8
I =0,02 eller 0;03

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Koldt i huset om natten

Indlæg af Hjemme teori » 09 dec 2012 12:04

Ro på, vi ved ikke om det er problemet, svar først på nogle af de spørgsmål vi har stillet. Der er inegen grund til at stille på P og I før vi har fundet problemet det kan bare give nye problemer.

Jeg har en P på 3 og I på 0,25 så de gamle tal er ikke nødvendigvis ved siden af og skulle ihvertfald ikke give et koldt hus hele natten, måske i 10 minutter.

Så svar nu på nogle af de første spørgsmål, så kan vi måske lokalisere og løse problemet.
Mvh. Sophus

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Koldt i huset om natten

Indlæg af Hjemme teori » 09 dec 2012 12:08

Betina skrev:Hej

Ja vi var jo altså inviteret til jjulefrokost i går og var derfor nødt til at forlade alle de gode ideer.

Tak for alle jeres svar det er jo fantastisk :)
Vi har fundet ud af at ventil virker som den skal.
Hvis vi historisk set går en uge tilbage havde jeg jo fat i NBE fordi vores tændere blev ved med at brænde af, fyret havde haft alt for mange stopog starter, vi satte derfor pumpestop ned fra 70 til 45 og diff blev sat op fra 10 til 14. det løste problemet med stop og start, men gav os så koldt hus om natten. Jeg føler mig ret sikker på at vi skal ind i styringen og lave noget om i indstillinger. Men da der ikke rigtig er noget der giver mening i mit hoved så er gode råd mere end velkkommen. Samtidig er vi jo også nødt til at væbne os med tålmodighed da virkningen af de ting vi forsøger ikke kommer i løbet af 2 minutter. Og jeg er altså lidt bange for at bevæge os derud hvor vi ikke nødvendigvis lige kan finde retur igen :) tror jeg prøver at regulere lidt i de der I og P indstillinger som der var en af jer der skrev :)
Nu steg vores forbug over den sidste uge også fra 40 til 60 kilo pga af kulden, så lad os ikke give NBE hele skulden før fejlen er fundet.
Det kan også være gamle instillinger eller fejl, der nu viser sig fordi det er blevet koldt. Og de rettelser du siger NBE har lavet, skulle altså ikke give de problemer du beskriver.
Mvh. Sophus

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Koldt i huset om natten

Indlæg af Hjemme teori » 09 dec 2012 12:30

Start med at fortælle os hvor mange procent og kW fyret yder når der er koldt i huset og fyret kører drift.
Samt fremløbs temperatur ?
og retur temperatur? hvis det er monteret.

Det samme når det laver varmt vand.
Mvh. Sophus

Betina
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 16 jan 2012 18:40
Mit fyr: scotte plus 16 w
Areal: 230 kvm
Brændsel: træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8464
Dagligt forbrug: 35 kg
Geografisk sted: 8464
Modtaget likes: 1 gang

Koldt i huset om natten

Indlæg af Betina » 09 dec 2012 12:53

I går satte vi varmtvandsbeholderen på el og kørte så varmt vand ind i huset så vi ikke skulle komme hjem til et koldt hus.
lige her for en time siden har vi så slukket var varmtvandsbeholderen igen på el. Så lilge nu afventer vi hvad der sker.
hvad angår det sidste spørgsmål så står det beskrevet i et af mine første svar. :)

Lige nu hvor vi igen er kørt over på vvb ser det ud til at fungere, den yder 6,8 kw drift er 32 % vvb er 55 grader retur er 42 grader. fremløb 69,8

Vi har ændret på pumpestop fra 45 til 50diff fra 14 til 12
P fra 2,5 I til 3 og I fra 0,25 til 0,35

Nu sender vi så datteren i bad og afventer til senere med at se hvad der så sker....


Besvar