Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Byggetilladelse

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Duborg
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 18 jan 2009 12:54
Mit fyr: Hoval Biolyt Eksklusiv 10 Kw
Areal: 170 m2
Brændsel: Neova 6 mm. træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: ca 10 kg
Årligt forbrug: 6,2 T.
Geografisk sted: Holløse, 4700 Næstved
Modtaget likes: 1 gang

Byggetilladelse

Indlæg af Duborg » 07 dec 2012 22:28

Hej alle i forum

Jeg skal til at sætte en bygning der ligger i vinkel på vores hus i stand.

Dem er opført som "andre bygninger" og er ikke beboelse.

Hvad kræver det at få den registreret som beboelse, det vil betyde en del på vores m2. ?

Bygningen er med betontegl som resten af huset, dobbeltmuret dvs. hulmur. med uudnyttet tagetage (loftrum) opvarmet med centralvarme fra pillefyr. uisoleret betongulv, gamle vinduer med forsatsruder. Pt. indeholder bygningen :Entre, fyrrum, "allrum" og bryggers. Der er varmt og koldt vand, ca 100 mm isolering (2001) på loftet. For os er det m2. der ikke minder om udsagnet fra mægler som sagde "andre bygninger kan ligeså godt være et skur eller en lade" og uanset hvad jeg gør ved bygningen giver det ikke en fis på vurderingen, når det ikke er godkendt som beboelse...!!!!

Bygningen er ca.60 m2

Hvad er smartest, og hvad skal jeg gøre før jeg går igang...? skal jeg lave en nøje beskrivelse af hele istandsættelsen og have det godkendt på kommunen før jeg går igang. Og skal det være en eller anden uddannet teknisk tegner, der sikkert koster en formue der skal stå for indberetningen og tegningen...?

Planen er som flg. : Op med gulve, isolering iflg. regler. Nye vinduer. Loft korrekt isoleret. Nyt el. Ydervægge isoleret indefra med 100 mm. bestående af reglar isoleret med bats og beklædt med krydsfiner og et lag gips.

Gode råd, tips og ideer modtages gladeligt.
Med venlig hilsen

Duborg


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Byggetilladelse

Indlæg af Ugelvig » 07 dec 2012 22:31

Hvornår har I overtaget huset?
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Duborg
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 18 jan 2009 12:54
Mit fyr: Hoval Biolyt Eksklusiv 10 Kw
Areal: 170 m2
Brændsel: Neova 6 mm. træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: ca 10 kg
Årligt forbrug: 6,2 T.
Geografisk sted: Holløse, 4700 Næstved
Modtaget likes: 1 gang

Byggetilladelse

Indlæg af Duborg » 07 dec 2012 22:33

i år 2002
Med venlig hilsen

Duborg

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Byggetilladelse

Indlæg af Ugelvig » 07 dec 2012 22:40

Ok. Så er vi ude over lovliggørelse ;)

Få skitseret det I gerne vil lave derud med en beskrivelse af konstruktionen (før og efter). Vis en grundplan (ovenfra) samt et snit (fra gavlen og ind). Kør ind til Byg og Plan i kommunen og få en snak med en af deres sagsbehandlere. Nogle gange er man heldig og kommer igennem uden de store problemer - andre gange bliver man rundbarberet med energiberegninger, brandredegørelser og BR10 :s

Men I kommer ikke uden om, at de vil indgå i jeres samlet boligareal bagefter.

Men ja, renoveringer og ændringer af status af bygninger skal anmeldes/ansøges ved kommunen først!
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Duborg
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 18 jan 2009 12:54
Mit fyr: Hoval Biolyt Eksklusiv 10 Kw
Areal: 170 m2
Brændsel: Neova 6 mm. træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: ca 10 kg
Årligt forbrug: 6,2 T.
Geografisk sted: Holløse, 4700 Næstved
Modtaget likes: 1 gang

Byggetilladelse

Indlæg af Duborg » 07 dec 2012 22:47

Tak for svaret. Det vil jeg gøre, jeg kan jo sikkert også få lidt hjælp derfra.

Vi ved godt vi vil stige i ejendomsafgift pga. de nye ekstra m2. Men det vil også gøre huset mere atraktivt i forbindelsen med et evt salg.

Huset er fra 1928 så jeg håber de "er flinke"
Med venlig hilsen

Duborg


Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Byggetilladelse

Indlæg af Klaus » 08 dec 2012 06:56

Vi er i gang med at bygge løsdriftsstald til 3 heste og 1 æsel, bygningen er over 50kvm og derfor skulle den gennem hele møllen som en stor fabriksbygning på 50000kvm. Dvs en sagsbehandlig på 3månder+
Jeg gik ned på kommunen, kikkede lidt på billederne af de forskellige sagsbehandlere fandt en mand på samme alder som mig selv og bad om at tale med ham.
Fortalte ham om planerne og spurgte: Hvad er det du vil have og hvad skal jeg gøre.
Det simplificerede sagen en helt del, jeg tog ned og afleverede det ønskede personligt nogle dage senere og vi havde en byggetilladelse på 3 dage :great:
Jeg er ikke sikker på det var lykkedes hvis jeg havde set sådan ud hvis jeg ikke havde valgt den personlige kontakt og det var hende den gamle vindtørre der syntes at hele verdenen ville irretere hende med byggesager før hendes pension.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Byggetilladelse

Indlæg af BWJ » 08 dec 2012 08:49

Egentligt, hvis i tænker godt efter, var det ikke sådan da i overtog huset :wink:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Duborg
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 18 jan 2009 12:54
Mit fyr: Hoval Biolyt Eksklusiv 10 Kw
Areal: 170 m2
Brændsel: Neova 6 mm. træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: ca 10 kg
Årligt forbrug: 6,2 T.
Geografisk sted: Holløse, 4700 Næstved
Modtaget likes: 1 gang

Byggetilladelse

Indlæg af Duborg » 08 dec 2012 10:18

BWJ skrev:Egentligt, hvis i tænker godt efter, var det ikke sådan da i overtog huset :wink:
Jo det var det, det har hele tiden været planen at bygningen skulle gøres sættes i stand, med en flg. værdiforøgning af huset, dog var jeg ikke klar over at det KUN giver en værdiforøgelse hvis det bliver godkendt som beboelse. Og det syntes jeg er en væsentlig faktor at tage med...! Bygningen er også forsikret i samme grad som resten af huset, det var den ikke i starten da Tryg i deres papirer kunne læse at det er "andre bygninger". Men efter et konsulent besøg fra Tryg var det smal sag at få det forsikret på lige fod med resten, det blev ovenikøbet samme pris, da vi lagde nogle forsikringer om.
Med venlig hilsen

Duborg

Duborg
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 18 jan 2009 12:54
Mit fyr: Hoval Biolyt Eksklusiv 10 Kw
Areal: 170 m2
Brændsel: Neova 6 mm. træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: ca 10 kg
Årligt forbrug: 6,2 T.
Geografisk sted: Holløse, 4700 Næstved
Modtaget likes: 1 gang

Byggetilladelse

Indlæg af Duborg » 08 dec 2012 10:19

Klaus skrev:Vi er i gang med at bygge løsdriftsstald til 3 heste og 1 æsel, bygningen er over 50kvm og derfor skulle den gennem hele møllen som en stor fabriksbygning på 50000kvm. Dvs en sagsbehandlig på 3månder+
Jeg gik ned på kommunen, kikkede lidt på billederne af de forskellige sagsbehandlere fandt en mand på samme alder som mig selv og bad om at tale med ham.
Fortalte ham om planerne og spurgte: Hvad er det du vil have og hvad skal jeg gøre.
Det simplificerede sagen en helt del, jeg tog ned og afleverede det ønskede personligt nogle dage senere og vi havde en byggetilladelse på 3 dage :great:
Jeg er ikke sikker på det var lykkedes hvis jeg havde set sådan ud hvis jeg ikke havde valgt den personlige kontakt og det var hende den gamle vindtørre der syntes at hele verdenen ville irretere hende med byggesager før hendes pension.

Tak skal du have Klaus, jeg vil som det første tage peronlig kontakt til kommunen... :great:
Med venlig hilsen

Duborg

sologbrænde
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 347
Tilmeldt: 01 nov 2010 08:07
Mit fyr: BAXI BONUS 30
Areal: 230 + 80
Brændsel: TRÆ MM
Fremviser gerne i postnummer: 4653
Geografisk sted: 4653
Modtaget likes: 6 gange

Byggetilladelse

Indlæg af sologbrænde » 08 dec 2012 10:24

Modaniser da bare som du beskriver, og vent med div. godkendelser mv, til evt salg. Så koster det ikke noget i mellemtiden icon_cheesygrin.gif

Michael


Besvar