Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

papiruld vs andet

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
neonus
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 260
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:40
Mit fyr: Woody / OPOP
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 22 kg i december
Årligt forbrug: forventet 5-6tons

papiruld vs andet

Indlæg af neonus » 06 dec 2012 18:39

Tja... Det er jo lidt ligesom med det der "internet". Det er også noget moderne pjat - det går sikkert i sig selv igen ;-)


Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

papiruld vs andet

Indlæg af themasterdk » 06 dec 2012 18:58

Aaarrr vil ikke helt det samme ;-)
--------- ;-) ---------------

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

papiruld vs andet

Indlæg af abn » 06 dec 2012 21:47

Grevens skrev:... alt det du har "sakset", der ikke er en direkte omgåelse af sandheden ... -er formentlig forfattet af en sælger af guld og grønne skove ...

... lad mig bare tage den med:
" Bedre indeklima.
Papiruld kan man ofte bygge uden brug af plast dampspærre. Det betyder i praksis at både bolig og konstruktioner kan ånde."


- i den virkelige verden, er der en del naturlove ... én af dem kan vi for sjov kalde "den relative luftfugtighed" ... Denne naturlov, tilsiger at varm luft kan indeholde mere vanddamp en kold luft, og dér hvor der opstår et overskud af vanddamp, vil denne vanddamp afsætte sig selv ... ... ...
- hvis vi for hyggens skyld skal omsætte denne "tese" til noget mere dagligdags, så betyder det, at der i et givent hus med 100 mm isolering på loftet, i mange år uden dampspærre ikke kan spores nogen uheldige bivirkninger ... - det skyldes det faktum at når den varme luft ( lad os bare sige 20 grader) stiger op gennem isoleringen , vil den på og i toppen af isoleringen på de 100mm afsætte den vanddamp der kommer i overskud når temperaruren i loftrummet er lavere ( lad os bare sige 0 grader) ...
... en m3 luft på 20 grader, med en relativ luftfugtighed på 60%, kan indeholde ca. 12 gram vand ... ... den samme m3 luft der når op i loftrummet kan ved ca. 0 grader og 60% luftfugtighed, kun indeholde ca. 2 gram vand ... - vi har hermed et overskud af vanddamp, der ikke kan gøre andet en at "afsætte" sig på nærmeste sted, og i dette tilfælde er det i og på toppen af isoleringen ... ... - det vidste man godt i 1963 da man byggede huset, og derfor sørgede man for at der var udluftning på loftrummet ... ... - det er i dette tilfælde udluftningen på loftrummet, der gør at den overskydende vanddamp, der sidder i og på toppen af de 100mm isolering kan "luftes" væk ... ( go´ide at pille sokker og plastposer ud af udluftningskanaler hvis nogle har dem isat ) ...

- balladen opstår først når og hvis man efterisolerer ... ... nu bliver isoleringen så effektiv, at den overskydende vanddamp ikke kan nå op til toppen af isoleringen, før den er nød til afsætte sig på nærmeste sted ... ... ét eller andet sted, dybt nede i den nye efterisolering, vil den overskydende vanddamp ophobe sig ... - hvis man er udstyret med lidt fantasi, kan man jo selv begynde at undre sig over hvad der sker ved det ... hverken den "roste" papiruld eller stenuld og glasuld, kan jo rådne ... - men de øvrige materialer i en given tagkonstruktion der er lavet i organiske materialer kan på sigt tage skade ...

- hvis man bor i et hus der ikke er nybygget, og boligen er i fugtbalance med sig selv, bør man altid tænke sig grundigt om inden man laver om på denne balance ... ... - jeg forstår udemærket de mennesker der ikke vil bo i en "plastpose" , og jeg forstår også de mennesker der ikke vil bo i en "skimmelfugtkasse" ...

(( NB: alle tal og eksembler i ovenstående tekst er kun et udtryk for et princip ... og skal ikke tages for mere end det ... jeg er klar over at der i ovenstående tekst ikke er medtaget mange andre parametre, såsom dugpunkt, damptryk, hydrofobiering, klimaparametre, dampdiffusionsmodstand, hygroskobiske materialer osv. osv. ))
Det vil jo med andre ord sige at du ikke mener ar man bare kan efterisolere sit loft med mere isolering før at man har fjernet alle sine lofter og sat dampspærre op?
Mvh Anders

Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

papiruld vs andet

Indlæg af Grevens » 06 dec 2012 22:18

abn skrev:
Det vil jo med andre ord sige at du ikke mener ar man bare kan efterisolere sit loft med mere isolering før at man har fjernet alle sine lofter og sat dampspærre op?

... jaa ... jooo ... - altså hvad jeg mener er jo evigt ligegyldigt ... - jeg er jo bare en kranstodder ... - men jeg har selv stået i samme situation ... skulle efterisolere og gad virkelig ikke det ekstra bøvl med dampspærre og nye loftplader ...

- så blev jeg ellers belært af diverse kloge mennesker ... og for ikke bare at være en medløber brugte jeg nogle af mine lommepenge på SBI anvisning nr. 224 " Fugt i Bygninger" 1 udgave 2009 . ( kan lånes på Bibliotek )

- det er yderst spændende læsning når man skal renovere ældre huse ... ... det behøver ikke gøre renovering dyrere at gøre det rigtigt, og bogen er alle pengene værd ... ... og den har reddet mig mere end tre ( 3 ) gange ...

- jeg løste det selv på den enkelte måde at jeg bare klaskede dampspærre op på de gamle gipsplader efter alle kunstens regler, og uden på dampspærren har jeg efterfølgende monteret "huntonitplader" der bare er træfiberplader (MDF) med en prægning så de ligner "ægte" tra-træ ... ... ude langs mure er spærren fuget med acrylmasse 10 - 15 mm ned af væggen, der så dækkes af lister ...
...

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

papiruld vs andet

Indlæg af lille_smed » 07 dec 2012 16:22

lyder ikke som en helt dårlige ide at finde den bog Fugt i Bygninger" 1 udgave 2009


krone
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 95
Tilmeldt: 18 aug 2010 17:34
Mit fyr: Black Star Scotte 16KW
Areal: 185
Brændsel: Træpiller Barinek
Dagligt forbrug: ca.20kg
Årligt forbrug: ca.6t
Geografisk sted: Nær vadehavet
Kontakt:

papiruld vs andet

Indlæg af krone » 07 dec 2012 16:45

Dampspærre eller ej?
Der er ikke krav om dampspærre i bygningsreglementet, BR10. Eneste årsag til at man anvender dampspærre i byggeri, er mineraluld. Kravet kommer fra mineraluldsproducenter. Det skyldes at, mineraluld ikke kan håndtere fugten på samme måde som f.eks. Papiruld.

Det er derfor afgørende at have 100 % tæt dampspærre når der bruges mineraluld og isoleres mere end 200 mm. Hvis dampspærre ikke er tæt, trænger fugten i konstruktionen. Der hvor fugten rammer kulden ovenfra, kondenserer fugten. Vandet løber tilbage i isoleringen og ligger på den forkerte side af dampspærren og der opstår risiko for råd og svamp. Dette sker fordi at mineraluld er hydrofobisk materiale.

Papiruld er hygroskopisk materiale. Det kan både optage og afgive fugt. Fugten i indeluften trænger igennem isoleringsmaterialet og fordamper på ydersiden. Papirulden fordeler fugten som derefter fordamper. Dette er en stor fordel når dampspærren ikke er helt tæt (ofte i ældre huse som er bygget før 80’erne), eller hvis der slet ikke er nogen dampspærre.

Disse oplysninger står i SBI anvisning 224 - Fugt i bygninger og SBI anvisning 221 – Efterisolering af etageboliger (der også kan bruges i forhold til enfamiliehuse).

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

papiruld vs andet

Indlæg af lille_smed » 07 dec 2012 19:26

hvis man ikke var usiker så er jeg da blevet det nu

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

papiruld vs andet

Indlæg af MichaelK » 07 dec 2012 20:48

lille_smed skrev:hvis man ikke var usiker så er jeg da blevet det nu
Tja, der er jo egentlig svaret på en del spørgsmål. I følge SBI anvisningerne 224 og 221, kan
damspærren undlades, hvis der anvendes papiruld. Fordi papiruld har fugttransporterende
egenskaber, som mineraluld ikke har.

Men et klart svar har Du/Vi dog ikke fået. Men jeg synes dog, at oplysningerne kan bidrage
til at have et vist beslutningsgrundlag at arbejde ud fra.

Skal man have alt loftbeklædningen ned, og opsætte dampspærre, for at efterisolere med
mineraluld, kan man altså spare dette ekstraarbejde ved at anvende papiruld. At papiruld
ikke er helt så formstabilt, og bestandig over for biologisk nedbrydning som mineraluld, er
stor set det største minus jeg kan få øje på. Men så længe konstruktionen, som helhed, kan
opretholde er optimalt miljø for papiruld (Tæt tag og god ventilation), skulle papirulden jo
kunne holde i mange år.

Personlig bryder jeg mig nu ikke om, at papiruld ikke er så bestandigt over for brand, som
mineraluld. For selv om produktet er behandlet med brandhæmmende stoffer, kan det dog
stadig brænde i et vist omfang. Der har mineraluld et vist forspring, i mine øjne.
Skal risikoen for brand minimeres, anbefales det jo alligevel at beklæde med 2 lag gips. Og
så er vi jo sådan set tilbage ved det med loftbeklædningen.




Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

papiruld vs andet

Indlæg af lille_smed » 07 dec 2012 22:39

Jeg vil helst bruge den isolerings form som er bedst huset er fra1930 og 1sal skal skal have den store tur alt ned ud til taget og ny isolering i vi ønsker at lave.det til kip . Men vil helst undgå at få det for tæt tror.jeg ikke sådan.et.gammelt.hus har godt af

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

papiruld vs andet

Indlæg af MichaelK » 07 dec 2012 23:29

Jeg mener sagtens Du kan lave det med dampspærre. Så langt tid Du sørger for at sørge for behøring
ventilation mellem tagbeklædning og isolering, så evt. fugt kan ventileres væk. Dampspærren ligger,
som Du ved, på den den varmeside af isoleringen, og forhindre jo fugten fra beboelsen i at trænge ud
i den øvrige tagkonstruktion, med risiko for fugtskader (råd/svamp). Derfor ville jeg ikke undlade at
opsætte dampspærren.

Huset kan næsten ikke blive for tæt, synes jeg, men det skærper selvfølgelig kravene til, at man får
luftet ordentligt ud, så man ikke skaber unødige fugtproblemer indendørs.
Så lang tid man hele tiden sørger for at evt. fugt kan komme væk, at man ikke skabe blindgyder for
transporten at fugt ud af konstruktionen, burde det ikke skabe problemer at opsætte dampspærre.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar