Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

S50 - hjælp til indstillinger

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

S50 - hjælp til indstillinger

Indlæg af KristianVilhelm » 26 nov 2012 06:51

Hvad gør den når den er gået ud? Skriver den en fejlmeddelse eller lign? Hvad gør de kun kører nogenlunde?

Kan godt se det ser lidt anderledes ud end min styring umidlbart.

Jeg ville nok sætte stoker2 ned til 43%, istedet for de 70% (Hvis det kan sammenlignes med mit S25). Mit står kun så højt når jeg kører på træpiller. Med flis skal ligesom have lidt ekstra tid til at falde til. Specielt hvis i har to omrøre på, jeg kører jo pt. kun med en.

Max. O2 Ville jeg sætte til 20%

Puls ville jeg ændre til, aktuel puls 3s Aktuel pause 10s, (Samme opstart) det syntes jeg kører bedre ved mig. Den får bedre mulighed for at regulere.

Du er nød til at beskrive problemet, vi får ikke ret meget ud af du skriver den er gået ud. :wink:


jacoblilje
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 19 nov 2012 16:31

S50 - hjælp til indstillinger

Indlæg af jacoblilje » 27 nov 2012 20:25

Billedet viser hvordan der så ud i brændkammeret i dag ved 17-tiden. Fyret var stoppet af sig selv ! Heldigvis !
Men er tømt ud/renset.
Og så prøver vi igen.

Indstillingerne var - og er nu justeret til (i parantes):

Og så må jeg se hvordan det kører i morgen. Det ville altså være nemmere hvis man boede sammen med fyret ...
Hvor hurtigt "slår" nye indstillinger igennem. Det må jo tage nogen tid inden sneglene får kørt den indstilling igennem.
Vi kører forøvrigt med to omrører i magasinet.

mvh Jacob

Opsætning
[*]Status
- Forbrug
- Trip
- Total tid
- Vægt målt
- Tid målt
[*]Tænding
- Ild v. O2 = 18% (kan sættes mellem 12% og 18%)
[*]Opstart
- Stoker puls = 3,0s (2s)
- Stoker pause = 30s (10s)
[*]Normal drift
- Stoker puls = 8,0s (2s)
- Stoker pause = 34,0s (10s)
- Stoker 2 = 50% (43%)
- Rensningstid = 3t
- Rensnings akt = 30s
- Rensnings niv = 10
- Pause under = 25%
- Tid under = 5m
[*]Andet
- Start stoker = NEJ
- Manuel tid = 220s
- Manager = JA
- SMS modem = NEJ
- Profil = andet = ANDET
Vedhæftede filer
Brændkammer 20121127.jpeg

deeredriver
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 14 aug 2007 22:44

S50 - hjælp til indstillinger

Indlæg af deeredriver » 27 nov 2012 23:18

Hvis du ser på aktuel puls og pause, og sammenligner med indstillingerne i driftindstillingerne, ser du at stokerens pulstid ikke kan blive højere end den er nu. (dine første indstillinger) Det vil sige at den får for lidt mad. Dette under forudsætning af at ilt målingen er korrekt. Er den det, kan det nemt være at den brænder næsten ud i opstartstiden. når den så går i drift er der ikke ordentlig ild, og der sker det som bliiedet viser. Ild ved 18% er ikke ordentlig ild, prøv at sætte den ned til 12 - 14%, og evt. mere mad i tændingstiden. Slå eventuelt opstart fra hvis flisen er tør, ellers sæt pulsen lidt op i opstart.

jacoblilje
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 19 nov 2012 16:31

S50 - hjælp til indstillinger

Indlæg af jacoblilje » 28 nov 2012 00:03

Hej deeredriver.
Jeg / vi er jo tydeligvis lallende amatører til dette.
Jeg har forstået, at du vil sætte "tænding - Ild v. O2" ned til 12%-14%.
Mere mad i tændingstiden ? Er det under menu "opstart" ? Og hvad skal ændres ?
Skal stoker puls sættes op ? (jeg antager at stoker puls = den tid sneglen føder brændkammer).
Og hvad med stoker pause ? skal den så sættes ned ? (jeg antager at stoker pause = tiden mellem stoker puls´erne).

Nøj, hvor jeg synes at det er svært ... !

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

S50 - hjælp til indstillinger

Indlæg af KristianVilhelm » 28 nov 2012 09:09

Jacoblilje

Tror deeredriver er inde på noget af de rigtige. Tror den er startet op uden at have været rigtigt fat i bålet. Prøv at rette:

[*]Tænding
- Ild v. O2 = 18% (kan sættes mellem 12% og 18%) Sæt den ned til 12-14%.

Mere mad i opstart. ->

Tryk pil Højre+Venstre+Start -> Ignition settings -> stoker puls (Prøv at sætte 10sekunder ekstra på)
Hold øje med den fremover, så du kan se den ikke fylder alt for meget i, det kan godt være lidt svært at styre med flis da det nemt kan komme som klumper igennem.
__________________________________________
*** Ignition settings ***

Ignition time +10s
Blower start 75s <- (Evt. Hæv denne værdi også, den blæser først for at se om der er gløder nok til at starte uden varmeblæser. Jeg kørte 2 mdr uden varme blæser med lidt flere opstarter ved hjælp af denne funktion.)
Stoker pulse +10s
___________________________________________

Var ikke lige klar over i kørte med opstart. Håber det giver mening, eller bare skriv igen. :great:

Med venlig hilsen

Kristian Vilhelm


jacoblilje
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 19 nov 2012 16:31

S50 - hjælp til indstillinger

Indlæg af jacoblilje » 05 dec 2012 23:48

Så tror jeg dælme at der er ved at være styr på det :-)

Indstillinger er nu:

Drift
-Stoker puls 3s
-Stoker pause 15s
-Stoker 2 - 50%

Opstart
-Stoker puls 3,5s
-Stoker pause 20s

Ingition time - ændret fra 600s !!! til 120s
Ignition start - ændret fra 600s !!! til 120s
Stokerpuls - ændret fra 28 til 35

Så det må være under ignition settings - "hunden ligger begravet".
Jeg forstår de tidligere indstillinger sådan, at flisen er brænd af ved opstart - og så har den kørt flis ind i et udbrændt brændkammer.

Har I forslag til justeringer - hører jeg/vi gerne herom :-)

- og er der andre menu genveje til TM-3007 - som jeg burde kende til ?

- eneste problem som udestår p.t. er, at snegl blokeres af "stikkere". Men har nu bestilt et stikkebrydersæt hos Linddana til TP-250 flishuggeren.

Tak for hjælpen indtil videre

mvh Jacob

mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

S50 - hjælp til indstillinger

Indlæg af mgmone » 06 dec 2012 06:50

Hej Jacob
Jeg er 99% sikker på at Stop IFAD (en af de nederste linier i Ignition settings) er stillet til nej, ved tør flis og piller bør den stå på ja, hvis den er stillet til ja har det ingen betydning at ignition time står til 600,
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

S50 - hjælp til indstillinger

Indlæg af KristianVilhelm » 06 dec 2012 11:58

jacoblilje skrev:Så tror jeg dælme at der er ved at være styr på det :-)

Indstillinger er nu:

Drift
-Stoker puls 3s
-Stoker pause 15s
-Stoker 2 - 50%

Opstart
-Stoker puls 3,5s
-Stoker pause 20s

Ingition time - ændret fra 600s !!! til 120s
Ignition start - ændret fra 600s !!! til 120s
Stokerpuls - ændret fra 28 til 35

Så det må være under ignition settings - "hunden ligger begravet".
Jeg forstår de tidligere indstillinger sådan, at flisen er brænd af ved opstart - og så har den kørt flis ind i et udbrændt brændkammer.

Har I forslag til justeringer - hører jeg/vi gerne herom :-)

- og er der andre menu genveje til TM-3007 - som jeg burde kende til ?

- eneste problem som udestår p.t. er, at snegl blokeres af "stikkere". Men har nu bestilt et stikkebrydersæt hos Linddana til TP-250 flishuggeren.

Tak for hjælpen indtil videre

mvh Jacob
Hej Jacob.

Det lyder godt i er ved at komme på højkant med fyret, hvis det er rigtigt indstillet så spiller det bare.

Af ren sikkerhed ville jeg nok sætte Ingition time til 200, eller lidt højere istedet. Så kan den også få fat selvom den er lang tid om at kører flisen ind, eller hvis den er lidt mere fugtig end den plejer.

Stoker2 ville jeg nok sætte lidt ned, et sted mellem 40-45%, (Hvis man ellers kan bruge det samme som mit S25???.) Så skal sneglen godt nok arbejde noget mere for det, men det virker som om det ikke stopper så tit til. Hvis i vælger at ændre på den, skal stokerpuls i ignition nok sættes en kende op.

Jeg er helt sikker på et stikkerbrydersæt nok skal klare de sidste stikkere, jeg har kørt fra forår til og med november med flis uden stikkerbrydder på tp 200(Godt nok uden små sidegrene, kun stammer). Så det skal kunne lade sig gøre.

Må man spørge hvad sådanne et stikkerbrydersæt koster? Har overvejet lidt at ofre det på min nabos flishugger, den kan også af og til lave nogle grimme stikkere.

Med venlig hilsen

Kristian Vilhelm

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

S50 - hjælp til indstillinger

Indlæg af snubbi » 06 dec 2012 18:26

hej
vedr. fils
kan få en lidt bedre flis ,bare ved sænke indtræks valserne hastighed lidt på flishuggeren.
men det vil selvfølglig hjælpe med bananen i og nye stikbryder.

jacoblilje
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 19 nov 2012 16:31

S50 - hjælp til indstillinger

Indlæg af jacoblilje » 06 dec 2012 23:54

Hej Karsten.
Som jeg læser dit svar, foreslår du at Stop IFAD skal stilles til JA (ved ikke hvad den står på i dag).
Hvad er det der justeres her - og hvilken indflydelse vil det have på "systemet" ?


Hej Kristian.
Hvis jeg hæver ignition time fra 120 til fx. 200 - risikerer vi så ikke, at flisen når at brænde helt ud ved opstart, inden den kører ny flis ind. Ved opstart i dag, brænder flisen fint efter kun 30 - 35 sek. blæs fra "hårtørreren".
Flisen er jo knastør. Vi fliser p.t. graner som er døde på roden p.g.a. lysmangel. Så de er jo opretstående (indtil vi fælder dem) og fuldstændig uden svamp/råd.
Kan godt prøve at justere stoker2 lidt ned fra de 50% den står på lige nu. (så sænkes frekvensen på sneglen - og dermed flisen ude fra siloen??)

Vi fliser også kun rene stammer uden grene. Og TP 250´eren laver super fin flis.
Men de sidste 10-15 cm. af stammen, kan engang imellem dreje, så den fliser træet på langs (i stedet for på tværs). Og det giver altså de satans stikkere.
Et stikkebrydersæt (med 4 fingre) koster ca. 2.800,- incl. moms og forsendelse hos Linddana A/S.


Hej Snubbi.
Netop fordi TP 250´eren laver så fin flis, påtænker vi ikke at arbejde med hastigheden på valserne. Men det er klart noget der har været overvejet, indtil jeg fandt ud af at der findes stikkebrydere (forøvrigt i dette forum et sted) - så tak for det også :-)


For øvrigt var den sgu gået ud igen i nat ... :-(((
Jeg havde fliset direkte i siloen i går (vi plejer at flise i tip-vogn og så læsse i silo med rendegraver). Og det har tilsyneladende pakket sig så tæt, at omrørerne nærmest havde lavet et hulrum i bunden af flisbunken, uden at flisen var faldet sammen. Og så var den kørt tør ...
Jeg arbejder med en teori om, at vores omrører-arme ikke er korrekte.
Skal det være sådan nogle "blad-fjeder"-nogle. ? De virker ikke synderligt pålidelige - og den ene er faktisk bukket en smule.

Har ydermere en teori om, at silo/omrørere fungerer bedst, hvis al flisen ligger til venstre for sneglen. Og højre side (der hvor det falder ned til sneglen) ikke skal være særligt fyldt.

Hilsen til jer alle - og tak for hjælpen så langt :-)) mvh Jacob


Besvar