Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

sol celler /mini vindmøller

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

sol celler /mini vindmøller

Indlæg af snubbi » 04 dec 2012 23:06

jeg har tænkt på at når man hade en solcelle inverter hvis den hade en disponibel ind gang så må man da kunne koble en mini vind mølle på 300-400 wat sådan en med 1 meter i vingefang så vil man kunne lave strøm om natter også.(nogle kwh.pr døgn) hele vinteren
el selvskaberne ville nok hive sig i fletningerne og tro at deres måler var i stykker.man skulle ikke fortælle dem noget
sådan en mølle kan fåes for en 2-3 kilo måske lidt mere
Det var bare en ide.


Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

sol celler /mini vindmøller

Indlæg af Lille put i kedlen » 04 dec 2012 23:20

snubbi skrev: Jeg har tænkt på at når man havde en solcelleinverter, hvis den havde en disponibel indgang, så må man da kunne koble en mini vindmølle på på en 300-400 watt - sådan en med 1 meter i vingefang. Så ville man kunne lave strøm om natten også (nogle kwh.pr døgn) hele vinteren.
El-selskaberne ville nok hive sig i fletningerne og tro at deres måler var i stykker. Man skulle ikke fortælle dem noget
Sådan en mølle kan fåes for en 2-3 kilo - måske lidt mere.
Det var bare en ide.
Rettet for stavefejl mv. for bedre forståelse - af lille put.

Giver mig faktisk en idé til konens motionscykel :great:

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

sol celler /mini vindmøller

Indlæg af J-B » 05 dec 2012 00:26

Lille put i kedlen skrev: Rettet for stavefejl mv. for bedre forståelse - af lille put.

Giver mig faktisk en idé til konens motionscykel :great:
Hej lille put, velkommen i ungkarleklubben hvis du nævner det for konen MassageTherapist021.gif bier5.gif

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

sol celler /mini vindmøller

Indlæg af KristianVilhelm » 05 dec 2012 06:54

Vores genbo har faktisk det setup, med en lille mølle og solceller. Mener dog hans mølle er 600-800 watt eller lign. han er dog ikke meget begejstret for den lille mølle, tror du skal prøve at snakke med en reference før du skynder dig at købe en.

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

sol celler /mini vindmøller

Indlæg af snubbi » 05 dec 2012 17:13

hej
statistisk har vi her på røsnæs ca 170 dag med 10 ms vind i genem snit ,har fundet en vindmølle der ikke køre så hurtig som kiniser vindmøllerne


Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 105
Tilmeldt: 28 maj 2012 22:16
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

sol celler /mini vindmøller

Indlæg af Breuner » 15 feb 2013 13:30

snubbi skrev:jeg har tænkt på at når man hade en solcelle inverter hvis den hade en disponibel ind gang så må man da kunne koble en mini vind mølle på 300-400 wat sådan en med 1 meter i vingefang så vil man kunne lave strøm om natter også.(nogle kwh.pr døgn) hele vinteren
el selvskaberne ville nok hive sig i fletningerne og tro at deres måler var i stykker.man skulle ikke fortælle dem noget
sådan en mølle kan fåes for en 2-3 kilo måske lidt mere
Det var bare en ide.
Hehe.. Lidt sjovt.. Jeg havde faktisk gået med lidt samme tanke, mølleren kører vel typisk med samme volt som solcellerne, så en mølle burde jo kunne kobles direkte ind i solcelle-inverteren, og så længe den er plombet til de 6 KW, så burde det jo nærmest være lovligt, eller.. :roll:

Nogen der ved om det skulle forholde sig sårn (at det er lovligt) :?: :?: :?:
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter

anderswitt
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

sol celler /mini vindmøller

Indlæg af anderswitt » 15 feb 2013 20:29

den med cyklen er prøvet 450w men det skal nok være en cykkel med mere end 3 gear da den er lidt hård i pedalerne

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

sol celler /mini vindmøller

Indlæg af snubbi » 15 feb 2013 22:06

hej
en cykel med en generator producer ca 100 w det er teste .har prøvet en med 60w pmg generator der skal trædes rimlig godt i pedalerne .

i kan lavet kone testen 12v 45 a veksel strøm generator på kondi cykelen ,sæt så et 400w varmelegme samt en kwh måler hvis hun kan 1 kw på 2 time har hun bestået testen .

sol celler laver ikke så meget om vinteren hvormod der er meget vind, pas på med kiniser møller de køre meget hurtig og derved støjer de mere
jeg er ved at bygger en pmg mølle efter http://www.hugh piggott .com designe den køre kun 300 til 350 omdr.i 10 s/m for en 1,2 m mølle hvor mod en kiniser køre i samme størrelse køre det dobbelet

Stuhr
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 11 dec 2012 23:28
Mit fyr: Tasso MS20 /Orlan /BS1016/Sol
Areal: 230
Brændsel: Biomasse og sol
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Dagligt forbrug: Godt 25 kg
Årligt forbrug: 2014: 2,5 ts
Geografisk sted: 5 km. syd for 7620
Modtaget likes: 2 gange

sol celler /mini vindmøller

Indlæg af Stuhr » 03 mar 2013 00:43

Et lille indspark herfra vil være, at man skal holde sig fra de små vindmøller på 300 - 600 watt. De kan i praksis, hvilket vil sige opkobling på nettet, ikke bruges til noget som helst! Og det er uanset om de er "made in China" eller gør-det-selv!

Disse små møller producerer ikke noget af "værdi" før der er +10 m/s vind, og producerer først deres maksimale + 12 m/s vind. Og disse vindstyrker har vi ikke i store nok "mængder" her i landet.

En mere realistisk gennemsnitsvind her i landet er 5,5 m/s eller mindre. Men ved den vindhastighed producerer disse møller ikke mere end 50 watt, hvilket ikke batter noget.

Efter min opfattelse skal man under ingen omstændigheder under 1 - 2 KwP møller, og selv deres produktion skal man ikke vente sig meget af. Min vurdering er, at man skal tage sælgers vurdering og trække 50 - 75% fra. Så er der måske plads til en positiv overraskelse.

Selv ville jeg meget gerne sætte penge i en 15 - 25 KwP husstandsvindmølle, nu hvor Martin Lidegård har lovet os så mange penge for vindmøllestrøm. Men fjolset har jo modsagt sig selv, 15 linier inde i sin pressemeddelse, at ordningen skal revurderes senest i 2015. Så mon ikke også den ordning så bliver ødelagt! :evil:

Ikke for at tage modet fra jer, og held og lykke med projekterne. Men husk at have realismen med!!
Solceller: 24 x 255 w. sort znshine, 2 x sma 3000TL21.
Vacuum-solfangere, 2x30 rør. 500 ltr.
Begge dele på 45° gr. tag, syd - 3°.
Fastbrændselsfyr (Orlan 18kW). Pillefyr. (BS 16kW) v. 7.0515 installeret.
http://www.stokercloud.dk/dev/stuhr.html. Fyrrum under opbygning. Og jeg beholder mit oliefyr!

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

sol celler /mini vindmøller

Indlæg af snubbi » 03 mar 2013 21:54

[quote="Stuhr"]Et lille indspark herfra vil være, at man skal holde sig fra de små vindmøller på 300 - 600 watt. De kan i praksis, hvilket vil sige opkobling på nettet, ikke bruges til noget som helst! Og det er uanset om de er "made in China" eller gør-det-selv!

Disse små møller producerer ikke noget af "værdi" før der er +10 m/s vind, og producerer først deres maksimale + 12 m/s vind. Og disse vindstyrker har vi ikke i store nok "mængder" her i landet.

En mere realistisk gennemsnitsvind her i landet er 5,5 m/s eller mindre. Men ved den vindhastighed producerer disse møller ikke mere end 50 watt, hvilket ikke batter noget.

Efter min opfattelse skal man under ingen omstændigheder under 1 - 2 KwP møller, og selv deres produktion skal man ikke vente sig meget af. Min vurdering er, at man skal tage sælgers vurdering og trække 50 - 75% fra. Så er der måske plads til en positiv overraskelse.

Selv ville jeg meget gerne sætte penge i en 15 - 25 KwP husstandsvindmølle, nu hvor Martin Lidegård har lovet os så mange penge for vindmøllestrøm. Men fjolset har jo modsagt sig selv, 15 linier inde i sin pressemeddelse, at ordningen skal revurderes senest i 2015. Så mon ikke også den ordning så bliver ødelagt! :evil:
hej jeg synes at du skulle læse diskustions forumet på http://www.otherpower.com hjemme side de har et forum lig som her med vind og sol .
der er faktis folk der bor off grid uden el net ,der laver det mest af ders el ved mini vindmøller og sol celler der lader en batteri pakke op
at have el til lys og ligne .
jeg har teste en kinise vind mølle der skulle kunne levere 600w ved 10 m/s det kunne den ikke ,omkring 250 - 300w .vingen kørte ca 800 omdr. den larmer ad h...... til.
den hugh piggot mølle jeg har linket til er en ca 20 år gammel genem prøvet konstruktion. jeg er næsten færdig med at bygge en af dem den skulle kun gå med ca 300 omdr.:great:
det med vinden er meget afhængi af hvor man bor ,jeg eks har vand til 3 sider


Besvar