Udskiftning af Oliefyr til Pillefyr

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Blevet takket: 1 gang

Udskiftning af Oliefyr til Pillefyr

Indlæg af snubbi »

Olsen666 skrev:Tak for info gutter. Nu blev jeg lidt klogere.

Bigfoot : Jeg bor heldigvis på en skrænt, så min kældertrappe er kun tre trin, så tror ikk det bliver et problem at få pillerne derned. Jeg har et forbrug lige nu på ca 1500 liter Olie om året, men har altså kun ca 18 grader i huset når brændeovnen ikke kører. Og vil egentlig helst bare fyre op med fyret. Men sidste år prøvede jeg at køre min indetemp op på 20-21 grader og så var forbruget op til 300 liter pr mdr, pyhaaaa det kan hurtig blive en dyr fornøjelse med et oliefyr.
Jeg er nok desværre nødt til at have en smed til at montere da jeg ik helt stoler på mine evner nede i det fyrrum. :oops:
du kan nok tappe vandet at og smide det gamle fyr ud , så spare du lidt der.

efter jeg fik baxien er det ikke meget motion brænd ovnen får jeg har et brændeskur fyldt endnu jeg mener det er 3-4 år siden jeg fuldt det.
resten af brænd røg i flishuggeren og derefter i baxien .

Olsen666
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 56
Tilmeldt: 25 jun 2011 23:30
Mit fyr: Woody 10KW, BS 1016 Kedel
Areal: 136
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8544
Dagligt forbrug: 2-3 Kg
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang

Udskiftning af Oliefyr til Pillefyr

Indlæg af Olsen666 »

Ja kan godt selv pille det gamle ned, synes bare jeg ik lige selv jeg skal montere det nye da jeg stadig er idt usikker på monteringen. Og har heller ik værktøj til rør osv.
Jwg vil også helst selv være fri for alt det brænde i skuret. Det er lidt nemmere bare at skrue op for radiatorene.
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Udskiftning af Oliefyr til Pillefyr

Indlæg af Bigfoot »

Så forstår jeg sku godt du vil skifte til piller.

Det er ikke holdbart med et varmeanlæg der IKKE kan varme huset op alene. Det er jo ikke til at holde ud. Her har fruen også sagt en klar besked, der skal være varme på, MEGET varme. Hun gider ikke kolde klinker. Så kan jeg sådan set skrue ligeså meget jeg vil.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
jopa

Udskiftning af Oliefyr til Pillefyr

Indlæg af jopa »

Olsen666 skrev:Tak for info gutter. Nu blev jeg lidt klogere.

Bigfoot : Jeg bor heldigvis på en skrænt, så min kældertrappe er kun tre trin, så tror ikk det bliver et problem at få pillerne derned. Jeg har et forbrug lige nu på ca 1500 liter Olie om året, men har altså kun ca 18 grader i huset når brændeovnen ikke kører. Og vil egentlig helst bare fyre op med fyret. Men sidste år prøvede jeg at køre min indetemp op på 20-21 grader og så var forbruget op til 300 liter pr mdr, pyhaaaa det kan hurtig blive en dyr fornøjelse med et oliefyr.
Jeg er nok desværre nødt til at have en smed til at montere da jeg ik helt stoler på mine evner nede i det fyrrum. :oops:

Min luftpumpe kan holde nederste del af huset på 22 grader uden problemer, så hvis du kun bruger 1500L om året i olie bør du overveje om installering af nyt fyr med formentlig kommende afgifter på piller kan betale sig overhovedet.
Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
12
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 10 gange

Udskiftning af Oliefyr til Pillefyr

Indlæg af hensan »

Selv med et forholdsvis lavt olieforbrug er regnestykket enkelt.

Nuværende oliepris 1500 liter a 11,80 kr/literen = 17700 kr/årligt
Træpille 3000 kg a 2,00 kr/kg = 6000 kr/årligt

Besparelse ca 11700 årligt.

Der kan naturligvis ske noget med træpille prisen hvor der muligvis kommer afgift på men du har ligeledes usikkerhed på olieprisen.

Hvis man er pessimist og anser pilleprisen for at udvikle sig 20 pct mindre gunstig i forhold til olie prisen kan vi anse ovennævnte besparelse som kun 9300/årligt.

Udgifter ved at konvertere:
Scotte pillefyr eller lignende i samme prisklasse: 25000
Installationsudgifter herunder nu VVB anslået: 15000

Jeg vil sige at en tilbagebetalingstid på under 5 år stadig gør det fordelagtigt at skifte fra olie til pillefyr.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Udskiftning af Oliefyr til Pillefyr

Indlæg af Bigfoot »

3000 kg piller ville ikke kunne dække dig ind.

de 1500 liter er jo kun ved et delvist opvarmet hus, og derfor kan du ikke bruge det forbrug til noget. Det er nærmere de 300 liter om måneden for at holde huset helt varmt, som du skal regne med.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
12
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 10 gange

Udskiftning af Oliefyr til Pillefyr

Indlæg af hensan »

de 1500 liter er jo kun ved et delvist opvarmet hus ->> Nu var de 1500L / 3000 kg taget som svar til tidligere indlæg om at det ikke kunne svare sig at erstatte et oliefyr med kun et forbrug på 1500 liter og ikke som sådan et udtryk for varmebehovet i hele huset.

Selv ved et forholdsvis lavt forbrug på 1500 l olie kan det svare sig at få pillefyr - Ved større forbrug bliver beregningen bare bedre med stører besparelse.
jopa

Udskiftning af Oliefyr til Pillefyr

Indlæg af jopa »

hensan skrev:de 1500 liter er jo kun ved et delvist opvarmet hus ->> Nu var de 1500L / 3000 kg taget som svar til tidligere indlæg om at det ikke kunne svare sig at erstatte et oliefyr med kun et forbrug på 1500 liter og ikke som sådan et udtryk for varmebehovet i hele huset.

Selv ved et forholdsvis lavt forbrug på 1500 l olie kan det svare sig at få pillefyr - Ved større forbrug bliver beregningen bare bedre med stører besparelse.
Der findes i min verden også noget der hedder komfort.
Kunne jeg nøjes med at bruge 1500 L olie og så min brændeovn gad jeg ikke alternative kedler.

har desuden min luft/luft pumpe som sagtens kan varme hytten op de dage hvor vi ikke er hjemme eller ikke gider tænde op i gasogen kedlen.

Men sådan er vi så forskellige.
lindved
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 28
Tilmeldt: 27 jan 2010 20:28
Mit fyr: Overdahl Miniflex 12kw
Areal: 158
Brændsel: Korn, Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8544
Årligt forbrug: Ca 6 ton
Geografisk sted: 8544 Mørke

Udskiftning af Oliefyr til Pillefyr

Indlæg af lindved »

Olsen666 skrev:Hej Snubbi

Jeg bor i Mørke på djursland. Jeg er bare mig selv i husstanden, men der skal selvfølgelig være plads til at familien bliver udbygget :-)
Skortstens fejeren har været forbi og der skulle ikke rigtig laves noget om. Det skal opstilles i min kælder der er i beton.
Hej. Velkommen til Mørke. Jeg købte et stokerfyr for 3 år siden, havde en lokel smed vvs til at tilslutte stokeren det var han rigtig god til har kørt uden problemer siden. Du er velkommen til at komme forbi hvis du vil se hvordan mit fyrrum ser ud. ( jeg bor i ommestrup )
Hilsen Lindved.
Olsen666
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 56
Tilmeldt: 25 jun 2011 23:30
Mit fyr: Woody 10KW, BS 1016 Kedel
Areal: 136
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8544
Dagligt forbrug: 2-3 Kg
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang

Udskiftning af Oliefyr til Pillefyr

Indlæg af Olsen666 »

Hej Lindved

Jeg bor sjovt nok selv i ommestrup. Hvem har du brugt til at montere i området og hvor meget har det kostet? Du kan evt sende mig en pb.

Vh
MOrten

Besvar