Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ombygning af brændovn, Morsø 1126

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Ombygning af brændovn, Morsø 1126

Indlæg af Hjemme teori » 02 dec 2012 11:44

Jeg har/havde en morsø 1126 (gammel model), som har haft en del at bestille, da den opvarmer 130-140kvm.

Derfor har jeg måttet skifte røgvendepladen de sidste 3 år når sæsonen starter. Her er pladen egentlig ok, men indenfor 2-3 uger slår den sig så der kommer luft bag om den. Dette selvom jeg altid laver varsomme opstarter de første par gange til skamolpladerne er tørre.

Jeg har derfor kigget på den nye 1126 som har "Vermiculite" plader i toppen og en ekstra røgvendeplade, så det kører en gang mere rundt inde i ovnen. Det tror jeg de har lavet for at få den godkendt efter de nye normer.

Så dem tænkte jeg at jeg skulle have i min, men er blevet informeret om at de ikke kan monteres i den gamle model da den nye er lavet "helt" om på flere punkter.

Jeg købte dog et sæt alligevel, samt en røgskål, som efter sigende nok ikke passer (men det gør den, man skal bare også have nogle 6 *80 mm bolte og møtrikker), så nu er er ovnen nok både ulovlig og jeg har mistet min livsvarige garanti. Men med lidt udskæringer og snilde, samt en ekstra plade til at holde øverste røgvender, kan det faktisk lade sig gøre at montere det. Det er noget bøvlet at samle og skille ad men det virker fint.

Min subjektive bedømmelse af det er så:
Negativt-
At ovenen er gået lidt ned i topydelse og da der er lidt mindre træk.
At den er lidt mere sensibel at startet korrekt op, samt at efterfylde. (altså hvis man vil undgå at den ryger udenfor)
At den har fået lidt mindre brændkammer i højden.
At det grundet det lavere træk og lavere første røgvende plade er mere tilbøjelig til at sende røg ud når lågerne er åbne.

Positivt-
At det virker som den er mere økonomisk da der er varmere i brændkammeret. (brænder renere, og så cirkulrere mere i ovnen ved en lavere røghastighed pga. det mindre træk)
At den brænder bedre ved lav ydelse, da der nu tydeligt ar varmere i brændkammeret.
At den kan holde et godt glødelag, selvom man kun giver sekundær luft, hvilket kunne være svært før.
At den, sikkert grundet det varmere brændkammer er bedre til at holde ruderne rene.

Måske-
Håber at disse plader holder bedre end støbejerrnspladen, da den jo har kostet ca 1000 kr om året de sidste 3 år.
Mvh. Sophus


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Ombygning af brændovn, Morsø 1126

Indlæg af thy » 02 dec 2012 13:01

spændene jeg lytter med her har samme 1126er dog giver jeg 7-750 for røgvendern
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Ombygning af brændovn, Morsø 1126

Indlæg af Hjemme teori » 02 dec 2012 14:40

Hvis du ellers er glad for den og ikke føler for den store ombygning, tænker jeg man kunne nøjes med den omtalte røgskål. Røgskålen ville så skulle vende bagud, så røgen bliver tvunget om bag i ovene før den løber op i skorstenen. Jeg kunne klart mærke at den blev monteret i min, hvor røgen så nu kommer bagfra, men da blev forsiden varmere dag røgskålen kom i.


I den nye 1126 er der vermiculite plader i bunden, på begge sider af risten. Pladerne i bunden kan du jo lave for ingen penge, hvis du har et stykke skamol, så er det bare at måle en af siderne og save. Det vil hjæpe med at holde gløderne varme, især når bålert er ved at brænde ud.

På denne måde vil man nok undgå de fleste af de ulemper jeg beskriver og måske opnå lidt af de forbedringer jeg har oplevet.
Jeg gav 243, for røgskålen og det undrer mig at man ikke har lavet det for længe siden, altså fra morsøes side.
Mvh. Sophus

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Ombygning af brændovn, Morsø 1126

Indlæg af Hjemme teori » 08 nov 2013 17:19

Ovenstående dur' ikke. Udover at skorstensfejeren brokkede sig over at nu var ovnen ikke længere godkendt, knækkede den nye skamolplade der fungerede som røgvendeplade da jeg startede op igen her i efteråret. Så den holdt også kun et år.

Sjovt nok har jeg så fået ny fejer svend, som jeg snakkede om det her i efteråret. Han synes det var noget pjat den tidligere fejer havde sagt. Deres job mente han, var at hjælpe til med at få så optimal en fyring som overhovedet muligt og hvis en anden opbygning af røglede plader hjalp til det, så var det bare at klø på.

Ny har jeg købt en ny støbejerns plade (til 741,-) samt nye sider som jeg så har lavet i 25mm i stedet for 15mm og så har jeg vendt røgskålen så røgen tvinges om bag i ovnen inden den løber ud.

Det giver lidt samme resultat, med knap så meget træk i ovnen og lidt varmere bål (tror jeg)
Mvh. Sophus

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Ombygning af brændovn, Morsø 1126

Indlæg af triumph » 08 nov 2013 21:09

Jeg har nu haft 2 morsø 3110 ovne. Og ved daglig fyring holdt røgvender pladen på den første kun 1½ år. Så da jeg købte en ny røgvenderplade, svejsede jeg noget rustfrit jern sammen til 100x30 (tror jeg nok) og boltede på oversiden af toppladen. Det så stadigt fint ud da jeg flyttede.
I det nye hus (fra 1904) købte jeg en brugt 3110 ovn igen, og boltede igen vinkeljern på røgvenderpladen. Men den brændte tilsidst så meget i stykker at der knækkede et stykke af. Det var umuligt at svejse i pladen. Så jeg fandt noget rustfrit kedelstål, og svejste en ny røgvenderplade. Udover at jeg brugte 10 skæreskiver, så var der ingen ben i det.
Og det holder !


calle

Ombygning af brændovn, Morsø 1126

Indlæg af calle » 08 nov 2013 21:28

Denne tråd burde have været postet i vores brændeovnsforum, for at støtte dets existens.

Venlig hilsen

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Ombygning af brændovn, Morsø 1126

Indlæg af Hjemme teori » 09 nov 2013 07:41

calle skrev:Denne tråd burde have været postet i vores brændeovnsforum, for at støtte dets existens.

Venlig hilsen
Ja måske, men tråden er fra før brændovnsforum'met eksisterede!
Mvh. Sophus

calle

Ombygning af brændovn, Morsø 1126

Indlæg af calle » 09 nov 2013 09:44

:lol: Havde ikke lige noteret mig datoen - tak icon_cheesygrin.gif

Måske flytter Ulrik det derover, hvis han ser det :great:

Venlig hilsen


Besvar