Lav ydelse på fyr, koldt hus

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
Sokraten
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 9
Tilmeldt: 21 jan 2012 12:26

Lav ydelse på fyr, koldt hus

Indlæg af Sokraten »

Hej.

Vi har fået det her 20KW Woody installeret for et par måneder siden. Det kører fint, men nu når det bliver koldere, synes varmvandsprioriteringen at drille. Situationen i dag er, at 3 tager et brusebad. Usædvanligt, ja, men det hænder. Det betyder at alle radiatorer her 5 timer efter stadig er slukket. Fyret ser ud til at hygge sig. Yder 3-4 kw til at varme vandet op. Jeg ærgrer mig over at jeg ikke kan få noget varme i radiatorerne. Jeg har spurgt smeden, og han siger, at nu spørger jeg til noget kompliceret. Men kan der ikke gøres noget ved det? Jeg har rodet lidt i instillingerne, men kan ikke finde nogle muligheder herfor.
Så, kære højt værdsatte pilleekseperter. What now?

Mange hilsner,

Sokraten.

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Lav ydelse på fyr, koldt hus

Indlæg af TaagMan »

Det er jo et klassisk eksempel på at en 3 vejs prioritering bare ikke altid er godt. Specielt hvis man ikke har en VVB der lader hurtigt. Få det lavet om til en 2-vejs prioritering i stedet, så varmer den på huset og din VVB samtidig. 3 Vejs ventilen kan han bare proppe den ene side af på. Så fungerer den lidt som en 2 vejs ventil.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
12
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Lav ydelse på fyr, koldt hus

Indlæg af martin_b »

Jeg skal en af dagene selv have lavet min 3-vejs-ventil om til en 2-vejs af samme grund som trådstarter - dog tager det ikke fem timer at varme VVB op, men nærmere en time - men det kan mærkes i huset alligevel. Nu lægger jeg mærke til, at du skriver "virker lidt ligesom en 2-vejs". Hvordan skal det forstås. Er der nogen ulemper ved en "proppet" 3-vejs i forhold til en rigtig 2-vejs-ventil?

Hos mig kommer fyret ind i den AB og VVB er på A og anlæg på B. Så regner jeg med et proppe B af, og så sætte et t-stykker på afgangen fra fyret, lige før AB, som så kobles på der hvor anlæg før sad på B. Er det ikke sådan?
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html
pll
Stoker VI
Stoker VI
13
Indlæg: 225
Tilmeldt: 14 jan 2011 00:08
Mit fyr: KSM 275/13
Areal: 180
Brændsel: piller/korn
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Årligt forbrug: 6t
Geografisk sted: 4450 Jyderup
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 11 gange

Lav ydelse på fyr, koldt hus

Indlæg af pll »

Der er noget der ikke stemmer.
Hvor stor en beholder har du?
Hvis man regner på det så kræver det ca. 5,6 kw/t at opvarme 100l 48 grader (7 til 55)
Hvis dit fyr har stået på 4 kw i 5 timer er det 20kw/t, det skulle du kunne have varmet (20/5,6) *100= 560l fra 7 til 55 grader.
Hvis det er en ordentlig beholder burde den også kunne aftage noget mere end 3-4kw.

Mvh
Peter
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Lav ydelse på fyr, koldt hus

Indlæg af Hjemme teori »

Jeg har en 300L hvor jeg så bruger begge spiraler (sol og kedel) og den aftager op til 20Kw hvis vandet i bunden er koldt og 13 kw lige inden tanken er fuld, så jeg synes også de 3-4kW lyder i underkanten og 5 timer er helt skævt (medmindre, den sidste bader glemte at lukke for vandet).
Mere info, hvad er rørdiminsionen til VVB?
Er alle eventuelle haner helt åbne?
Hvad kan fyret yde ved "drift" (jeg tænker er snavsamler eller flowmåler stoppet)
Mvh. Sophus

Besvar