Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Beregning af varmeforbrug ?

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
hestetyv
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 149
Tilmeldt: 19 dec 2011 12:42
Areal: 136
Brændsel: Naturgas
Fremviser gerne i postnummer: 5672
Geografisk sted: V.Hæsinge
Modtaget likes: 2 gange
Fødselsdag

Beregning af varmeforbrug ?

Indlæg af hestetyv » 30 nov 2012 09:16

Vi står for at skal købe hus, og det hus vi har kig på er pt i energiklasse G (det er et hus fra 1900, dvs der er lidt sparsom isolering, men vinduer m.m. er ok), og der er pt et gammelt udtjent oliefyr som varmekilde i 70% af huset, og de sidste 30% er der elvarme da det har været delt op i 2 lejligheder tidligere.

På energirapporten står der at de har anslået varmeforbrug til 44.000kr årligt :shock: :shock: :shock: :cry: Sælger har oplyst at varmeforbruget ca har været 18000kr årligt, men det godtages ikke, da det ligger så langt fra "normen" jf energirapporten.

Det har jo naturligvis fået banken til at slå bak, for vi har i forvejen et lavt rådighedsbeløb, da jeg pt er arbejdsløs, og min hustru er lavtlønnet :roll:

Men det jeg kunne tænke mig at høre, er om der er nogle steder på nettet man kan beregne sin besparelse ved installationen af træpillefyr ? Et sted man kan beregne en norm ud fra energimærke og kvm bebyggelse.
Banken mener der skal invisteres 300000kr mindst på isolering, ny varmekilde (energimærket mener der skal træflis fyr til, hvilket jeg synes er tåbeligt), og en masse andre ting.
Energimærket har kalkuleret varmeforbruget ud fra en "norm", selvom en sådan kan svinge med op til 300% alt efter forbrugsvaner, men de mener der skal bruges 3100 liter olie og 7100kwh årligt på varme alene.

Så jeg skal bruge et eller andet til at kunne banke dem i knolden med, for sælger er villig til at installere pillefyr, ved salg af huset. Så findes der overhovedet sådan en beregner noget sted ? :great:
/Claus


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Beregning af varmeforbrug ?

Indlæg af Ugelvig » 30 nov 2012 09:41

Hvad med at lave beregningerne selv? Har lige skulle overbevise husstanden, at det var en god forretning at gå fra EL-varme (200 øre pr. kWh, udnyttelse 100%) til træpiller (40 øre pr. kWh, udnyttelse 90%). Olie kan du regne til ca. 100 øre pr. kWh, udnyttelse 80%.

Men regn da med de oplysninger du har i salgsopstillingen, så kan I kun blive positiv overrasket!

3.100 liter olie = 36.800 kWh, med en udnyttelse på 80%, svarer det ca. til 6,5 ton træpiller á 1.900,- kr.

7.100 kWh El = ca. 2 ton træpiller.

Altså skal I bruge ca. 8,5 ton træpiller á 1.900,- pr. ton = 16.000,-

Alt efter hvordan varmen er lavet i EL-delen af huset, kunne man føre nye radiatorer rundt med Gabotherm paneler. Dem kan du sætte til mellem 3-4.000,- pr. radiator, alt efter type, ventil, termostat og afstand.

Et nyt fyr kan installeres for ca. 50.000,- inkl. alt VVS. Har vi lige gjort, havde som sagt EL-varme i huset før. Hvad med skorsten? Jeg tror at I ville komme rigtig langt for 100-125.000,- inkl. nye radiatorer.

Så er I slet ikke begyndt at "energirenoverer" huset endnu, for at sparer kWh. Det kan I evt. gøre langs afsted, eller låne hvad I nu kan og lave så meget I kan for de penge.

Du er meget velkommen til at kontakte mig, hvis du ønsker at snakke mere omkring dette.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Beregning af varmeforbrug ?

Indlæg af Ugelvig » 30 nov 2012 09:48

http://www.bio-com.dk/products/Beregnin ... io-sol.xls

Her kan du indtaste de forhold du nu har.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
hestetyv
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 149
Tilmeldt: 19 dec 2011 12:42
Areal: 136
Brændsel: Naturgas
Fremviser gerne i postnummer: 5672
Geografisk sted: V.Hæsinge
Modtaget likes: 2 gange
Fødselsdag

Beregning af varmeforbrug ?

Indlæg af hestetyv » 30 nov 2012 09:59

Vi har selv lavet en beregning ud fra vores nuværende forbrug, hvor vi har elvarme og træpillebrændeovn. Pt bruger vi 3-4 ton piller om året, og samlede elforbrug (vi bruger kun gulvvarmen, og ikke el paneler) ca 6000 kwh, og det er endda med elvandvarmer. Når vi regner det ud, så har vi et forbrug på ca 140kr pr kvm (højt sat), og rent energimæssigt er nuværende hus i samme mærke som det vi tænker at købe.
Men de tal er nogle der er grebet ud af den blå, hvis man spørger banken, og de mener ikke de er realistiske.

Det er 3 rum der mangler at komme radiatorer i, de er i stueetagen. Der er tale om ca 40 kvm i alt. Rent installationsmæssigt er det ligetil, da der har været radiatorer i rummene før, dvs inden huset blev delt op i 2 lejemål.
Isolering på loftet, det kræver blot et ekstra lag isolering, da jeg mener der ligger 220mm nu over hele loftet. Det er ikke så omkostningsfuldt. Der står angivet forslag til isolering af ydervægge, anslået til ca 96000kr, med en tilbagebetaling på 24 år. Den der virkeligt giver noget er isolering af gulve, beregnet til ca 51000kr, men tilbagebetaling på knap 4 år. der er ca 2800 kwh at spare årligt alene der.
/Claus

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Beregning af varmeforbrug ?

Indlæg af Ugelvig » 30 nov 2012 10:09

Så regn da med de tal banken vil? Jo højere forbrug, jo bedre er det da at installere biomasse? Har I overvejet at smide 6 - 10 kvm solfanger på taget?

Energi forbruget i huset kan deles ca. 40 % til varmt vand, 30 % til EL (husholdning) samt 30 % til opvarmning. Alene at droppe EL VVB er i sig selv den bedste investering, der kan gøres.

Lyder som om, banken bare ikke vil og mangler en undskyldning!?!
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

Beregning af varmeforbrug ?

Indlæg af themasterdk » 30 nov 2012 10:57

Hej..

Jeg og min kone købte et hus på 225 kvm, hvor alt opvarming var til el-paneler og 2 stk varmpumper plus en MEGET gammel varmtvandsbeholder på 200 l. han havde brugt for omkring 46 kilo om året det sidste stykke tid han boede der.

Nå tænket jeg, det kan jeg i hverfald ikke leve med, så jeg rev alt ud af huset på el og satte selv nye radiator op til central varm i alt 13 stk og fik så boret huler i hele huset til rør i kobber som jeg også selv trak. ialt omkring med frem og retur plus op til alle radiator ca. 100 meter som jeg lodde sammen da det var MEGET billiger end pres.

Vi købte så et brugt KSM-multistoker og brugt vvb mange af radiator købte jeg på den blå avis og plus var så heldig jeg fandt en næste ny rustfri stålskorsten på den blå avis til 1500 kr. ;-) plus jeg presse prisen ned på mange af de ting som jeg købte hist og pist til det og har så købt ny styring til fyret og sat auto-tænding på. så det står mig i alt i ca. 60.000 kr for alt. så kan du leve med du skal køre lidt rundt i det store dk og hente ting og selv sætte op, kan du spare rigtigt mange penge icon_cheesygrin.gif

Lige en historie fra mig icon_cheesygrin.gif
--------- ;-) ---------------

Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

Beregning af varmeforbrug ?

Indlæg af themasterdk » 30 nov 2012 10:59

Plus en anden ting, ALDRIG lån i banken ring til BRF eller Nykredit vi var sammen tur igennem den gang. BRF er meget venlige og ser ikke på sådan noget men lytter til dig og hvad du vil lave for at forbredre det hele.
--------- ;-) ---------------

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Beregning af varmeforbrug ?

Indlæg af Bigfoot » 30 nov 2012 13:37

De fleste kedelproducenter har rådgivere til at måle et hus igennem.
Og får man lavet en beregning, så har man jo noget at gå i banken med.
Det gjorde vi, og vi fik totalkredit til at dække det ind under boliglånet.
Den beregning angiver så også et evt kommende forbrug, og med det i hånden kan man jo komme langt.
Det som får filmen til at knække, er hvis det er håndværkere til hele skidtet. De koster en formue.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
hestetyv
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 149
Tilmeldt: 19 dec 2011 12:42
Areal: 136
Brændsel: Naturgas
Fremviser gerne i postnummer: 5672
Geografisk sted: V.Hæsinge
Modtaget likes: 2 gange
Fødselsdag

Beregning af varmeforbrug ?

Indlæg af hestetyv » 01 dec 2012 11:52

Nu har vi skrevet en hulsen masse beregninger ned, og har sendt dem til banken, samt bedt dem om at komme med et konkret svar til hvad det er helt præcist de mener der er galt, et svar man kan forstå og et svar der er argumenteret :)

Ejendomsmægleren er ligeledes gået videre til sælgeren, og vil finde ud af hvor langt han vil gå for at udføre forbedringer til energimærkningen :) Så nu prøver vi at spille dem lidt ud mod hinanden, og så må vi se om det så giver pote.

Det der undrer mig, er at bankrådgiveren i første omgang sagde god for budget osv, men han skulle jo åbenbart lige have det godkendt højere oppe. Og det var der at det blev bremset pga energimærkningen, og det latterlige høje varmeforbrug de havde beregnet.
/Claus

Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

Beregning af varmeforbrug ?

Indlæg af themasterdk » 01 dec 2012 16:16

Prøv at hør brf imens du venter på banken
--------- ;-) ---------------


Besvar