Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Overgang efter VVB-Prioritering 10% = fald i kedel temp

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Overgang efter VVB-Prioritering 10% = fald i kedel temp

Indlæg af pille bruger » 23 nov 2012 11:20

knaldhatte skrev:Hvis jeg sænker min p mere er mit fyr ikke hurtigt nok til reagere når radiatorerne kalder på vand. Eks. På vores 1.sal. Der langt med rør og når de åbner. Så skal fyret reagere hurtigt. Har prøvet med P-2 så svinger fyret alt for meget og kører bare generelt meget dårligt. 2.5 er mit tal.
At den svinger skyldes forholdet mellem P og I
Afpas P og I og den stopper med at svinge.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


knaldhatte
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 07 dec 2011 19:26
Mit fyr: Scotte mini 10kw
Areal: 170
Brændsel: German Pillets
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !
Geografisk sted: Fredericia

Overgang efter VVB-Prioritering 10% = fald i kedel temp

Indlæg af knaldhatte » 23 nov 2012 11:23

pille bruger skrev:

Ok icon_cheesygrin.gif den er ikke fuld af kalk.
Prøv noget at sætte P op til måske 4
Så får du en hurtigere reaktion på temperatur ændringer,
og det er det du har brug for efter at ventilen skifter.
Kig lige til shunt ventilen. den er til den lave side.
Den bør være 10 gr. mindre end kedeltemperaturen.
Ja det fordi den Shunt jeg fik af DV center. Der står grader på ventilen og de passer SLET ikke. Så købte en føler til retur for få en rigtig visning...

Jeg har været ude og sejle, er kun lige hjemme et par timer i dag. Så får den lige justeret. Har tilbage løb på 55grader nu.

Vil prøve ændre P-4 og se hvad der sker. Heldigvis kan jeg jo følge med mens jeg er ude og sejle, og juster tilbage hvis jeg ser fyret bliver en stor rutsjebane. Vil helst have pæne kurver icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Overgang efter VVB-Prioritering 10% = fald i kedel temp

Indlæg af pille bruger » 23 nov 2012 11:30

knaldhatte skrev:
Ja det fordi den Shunt jeg fik af DV center. Der står grader på ventilen og de passer SLET ikke. Så købte en føler til retur for få en rigtig visning...

Jeg har været ude og sejle, er kun lige hjemme et par timer i dag. Så får den lige justeret. Har tilbage løb på 55grader nu.

Vil prøve ændre P-4 og se hvad der sker. Heldigvis kan jeg jo følge med mens jeg er ude og sejle, og juster tilbage hvis jeg ser fyret bliver en stor rutsjebane. Vil helst have pæne kurver icon_cheesygrin.gif
:great:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Overgang efter VVB-Prioritering 10% = fald i kedel temp

Indlæg af Hjemme teori » 23 nov 2012 19:58

pille bruger skrev:

Hukommelsen på I er ikke mere end et par minutter.
Måske snarer sekunder.
Da styringen ikke kan bruge tallene der var aktuelle for en time siden,
så bruger den de aktuelle værdier.
Min er konsekvent mindst 8 minutter om at skrue op igen efter at være faldet til 10% direkte fra VVB opvarmning.
"I" er i hele denne periode "meget" lav. Du har sikkert ret i at man kan kompensere ved at ændre P og tune på I efterfølgende, men det ændrer jo ikke på at det er en fejl som opstår når man ændrer setpunkt ved VVB opvarmning. Derfor mener jeg stadig det er en feature som kunne være lavet mere gennemført, men som man dog sagtens kan leve med hvis bare man ved hvorfor det sker.
Mvh. Sophus

knaldhatte
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 07 dec 2011 19:26
Mit fyr: Scotte mini 10kw
Areal: 170
Brændsel: German Pillets
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !
Geografisk sted: Fredericia

Overgang efter VVB-Prioritering 10% = fald i kedel temp

Indlæg af knaldhatte » 23 nov 2012 20:47

Har ændret P fra 2.5 til 4. Skal nok give screen shot fra næsten gang kæresten prøver tømme den 150L VVB vi har :)


Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

Overgang efter VVB-Prioritering 10% = fald i kedel temp

Indlæg af klinten » 24 nov 2012 15:04

Bare lige for en god ordens skyld, så kan P-bånd og I-tid ikke være "høj" eller "lav" eller noget andet. P-båndet er det man stiller det til, og I-tiden er den man stiller den til. Medmindre NBE har lavet et eller andet tryllenummer, så er en regulering hurtigere (og mere ustabil) ved lavt P-bånd og lille I-tid. Reguleringen er langsommere ved højt P-bånd og stor I-tid. Men det er jo logik at kedlen skruer helt ned når den gerne vil være 65 grader, men er 80. Det der mangler er en funktion til at begrænse faldet i ydelse efter VVB drift. Præcis ligesom den funktion der begrænser stigningen i ydelsen ved opstart.
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html

thomaspalm
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 13 jul 2012 11:37
Mit fyr: BS1016 med semirens, 10kw, 200l silo
Areal: 132
Brændsel: Træpiller, 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Dagligt forbrug: ukendt
Årligt forbrug: ukendt

Overgang efter VVB-Prioritering 10% = fald i kedel temp

Indlæg af thomaspalm » 28 nov 2012 14:56

Der bliver snakket om alle mulige spøjse indstillinger, og jeg havde lidt samme issue for en uges tid siden.
VVB kalder på varme og bruger lang tid på at varme op. I mellemtiden bliver huset koldt (pga 3-vejs-ventilen).
Jeg flyttede ganske enkelt føleren i VVB'en længere op (så langt op den kunne komme, ca 30-40 cm) i min Metro 110L beholder (også kun 14 dage gammel).
Nu varmer jeg vandet op på ca 20 minutter = huset bliver ikke så koldt = og jeg kan vaske hænderne uden at bruge 1-2 timer på at varme vandet i VVB op igen.

xkfc

Overgang efter VVB-Prioritering 10% = fald i kedel temp

Indlæg af xkfc » 28 nov 2012 16:56

Uanset indstillingeren så ændrer det ikke ved det faktum at det tager længe at varme vandet op, og at der ikke er varme til huset samtidig.

Det med at flytte føleren længere op, gør jo bare at man har mindre varmt vand til rådighed, man vil få samme resultat ved at lade føleren sidde, og så sænke temperaturen i beholderen. Der er jo altid varmest i toppen.

Jeg har læst masser af tråde om netop samme problem, så det er ikke nyt. NBE har været i gang med at løse problemet, tidligere kørte fyret ikke ned på 10%, det slukkede helt :roll:

Den simple løsning er at sætte en prop i den ene udgang på 3vejs ventilen så den kun styrrer det varme vand, og så sætte en håndventil på varmen til huset så man kan blokere om sommeren. Enkelt og godt. (og du er jo fiks med værktøjet) :great:

Bennie
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 02 aug 2012 00:50
Mit fyr: Scotte 10 KW 6.77
Areal: 110 m2
Brændsel: piller
Geografisk sted: Sydsjælland

Overgang efter VVB-Prioritering 10% = fald i kedel temp

Indlæg af Bennie » 28 nov 2012 19:18

Jeg døjer med det samme, at kedlen falder til 10 % efter endt varmtvands periode og huset mangler varmen mens der bliver lavet varmt vand.
Jeg tænker så, at når nu man har monteret 3 vejsventil og det vil virke perfekt til sommer, når der kun skal laves varmt vand, kan man så ikke gå ind i manuel styring (blok 13 mener jeg det er) og så manuelt give strøm til 3 vejsventilen så den kommer til at stå lidt åben og så efterfølgende slå varmtvands prioritering fra i styringen.

Kan det lade sig gøre ? Og hvis det kan lade sig gøre, hvordan slår man varmtvands prioriteringen fra i styringen ?

thomaspalm
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 13 jul 2012 11:37
Mit fyr: BS1016 med semirens, 10kw, 200l silo
Areal: 132
Brændsel: Træpiller, 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Dagligt forbrug: ukendt
Årligt forbrug: ukendt

Overgang efter VVB-Prioritering 10% = fald i kedel temp

Indlæg af thomaspalm » 28 nov 2012 19:46

Min 3-vejs-ventil har en indstilling så jeg kan slå den over på manuel, så er både a og b åbne (lige nu prøver jeg dog lige at køre med aktiv prioritering).
Tror ikke standard-modellerne man køber til woody/scotte har denne mulighed, men logisk set kan det nok ikke lade sig gøre. Enten er ventilen åben eller lukket. Man kunne måske sætte en timer på, og så lade den åbne for ventilen hvert andet minut eller lign. (blinklys-agtigt).


Besvar