Mini Bio 10kw

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
nemocharley

Mini Bio 10kw

Indlæg af nemocharley »

Er der nogen på forum, som kan sige noget begavet om dette pillefyr - gerne erfaringer.

http://www.lavprisvvs.dk/shop/10-kw-mini-500853p.html

Jeg har begrænset plads og leder derfor efter et fyr der fylder meget lidt.

dannidines

Mini Bio 10kw

Indlæg af dannidines »

God morgen,

Der er mange fyr/overvejelser man skal igennem før "hjertet" i huset skal skiftes ud - så syntes det er godt du ligger så megen energi i det!

Bio mini 10 ser spændende ud iht. Størrelse og om end en meget overfladisk beskrivelse, også ganske gennemarbejdet mht funktioner.

Jeg skriver overfladisk beskrivelse pga. Udtryk som fuzzy Logic, fjerner automatisk slagger, bare tryk start... Der mangler lidt beskrivelse af hvad fuzzy Logic dækker over e.g er det bare modulerende drift eller er det iltsonde, flowmåler temp frem/retur som kombineret laver optimeret fuzzy Logic. Renser automatisk slagger, og kedel mener jeg der står (svært at se mens man skriver fra mobil) - hvordan? Vandreherd, kompressorens, eller blæser den som en standard scotte??

Jeg ville tage ud og se fyret, gerne hos en bruger og få reel erfaringer oplyst, træerne vokser ikke ind i himlen, og der er jo tale om "hjertet" i huset... Fyret er ganske vist rigig godt, men se på andet end salgsmateriale inden du køber.. Bruger erfaringer er uundværlige se bare historikken omkring scotte/Woody/ekoheat på dette forum.

Held og lykke med valget
nemocharley

Mini Bio 10kw

Indlæg af nemocharley »

Den havde en attraktiv pris og den rette størrelse. Jeg var ude og se en MGM, som også var fin men dimensionerne var lige akkurat "forkerte"....
Passats Bioheat ligger stadig som nr. 1 for mig, men det betyder ikke, at jeg ikke leder videre.

Nej du, det ville godt nok være lettere for mig, hvis det lokale fjernvarmeværk fyrede med biobrændsel og gav deres brugere tilladelse til, at bruge solfangere....

Det ender måske med at jeg vender det gamle oliefyr og sætter en pillebrænder på... :roll:
nemocharley

Mini Bio 10kw

Indlæg af nemocharley »

okay - må sgu sige jeg bliver mere og mere lun på den: http://www.boilersforpellets.com/#!Prod ... Bio_Luxury

jeg skal til Holstebro snart for at se en i udstilling - de sælges i Polen til ca 11000 zloty hvilket svarer til knap 22000 dkr (den mere skrabede model er en tand billigere).
Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Har takket: 50 gange
Blevet takket: 39 gange

Mini Bio 10kw

Indlæg af J-B »

Er det ikke den samme anlæg?

nemocharley

Mini Bio 10kw

Indlæg af nemocharley »

jo det er det (jeg undskylder min manglende klarhed), jeg smed det ekstra link op da beskrivelsen var mere udførlig - uden jeg dog ved hvad fuzzy logic står for.

Ligeledes prisen på 22000dkr - jeg kan ikke se om det er med eller uden brænder, jeg tror det er med.
Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Har takket: 26 gange
Blevet takket: 44 gange
Kontakt:

Mini Bio 10kw

Indlæg af H.S »

fuzzy logic bruges til det "samme" som den PI eller PID regulator der for eksempel bruges i et NBE
normalt er logik Sandt/Falsk 1 & 0, fuzzy logic bruger også værdierene mellem 0 & 1
om det vil give en bedre regulering i et pillefyr end en PI regulator er jeg ikke sikker på
men det bruges i rigtig mange tilsvarende reguleringer..
hvis du googler det vil du kunne finde rigtig meget om det :great:

--
Skulle lige læse lidt om den det er godt nok underholdende læsning og "sjove" udtryk :lol:
Så som
Takket være automatisk Fuzzy Logic 2nd generation
(måske styring er 2nd generation men mon ikke fuzzy logic er den samme som i 1965 da den så dagens lys)
forbrænder brænderen mindst 20% mindre brændstof. (øhh giver den så også 20 % mindre eller er virkningsgraden 125%)

Fyrets varmeveksler af rundstål (øhh hvad 8) hvis det er ø 10 skal der godt nok mange svejsninger til :? )

Er man til lidt underholdene læsning er der godt nok samlet mange sjove udtryk på disse 2 sider (mon det er en Google translate)
http://www.lavprisvvs.dk/images/Mini%20 ... d%204V.pdf
--
Selve Brænder ligner en gammel "Polsk" kopi af "Scotten"
Styringen ligner også en opdatering af den styring der blev brugt til den (ahh 2nd generation)
Selv navnet husker jeg som være det samme som NBE brugte da de solgte gennem nogle energi selskaber
--
Det der skræmmer mig mest er højden på silo man skal godt nok have de højhælede på :wink:
At skulle løfte piller op i 1640 mm s højde
-----
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190
nemocharley

Mini Bio 10kw

Indlæg af nemocharley »

Tak for svar - jeg blev noget klogere.

Det der med højden havde jeg også tænkt på, men jeg er selv i den høje ende af skalaen - så måske det kan gå. Tager ud og kigger på en i morgen :)
dannidines

Mini Bio 10kw

Indlæg af dannidines »

nemocharley skrev:Tak for svar - jeg blev noget klogere.

Det der med højden havde jeg også tænkt på, men jeg er selv i den høje ende af skalaen - så måske det kan gå. Tager ud og kigger på en i morgen :)
Grundig tilbagemelding og evt et par billeder/videoklip af det i drift:-)
nemocharley

Mini Bio 10kw

Indlæg af nemocharley »

Hej Danni

Jeg så på fyret - jeg tog altså ingen billeder. Men vil sige at den nye BS-mini er langt mere attraktiv. Tre store minusser vil jeg trække frem - for højt til pillemagasinet (som er for lille), et produkt med meget beskeden udbredelse (og dermed viden og service-hjælp) - den såkaldte fuzzylogic tja mig imponerer det ikke. Jeg vil godt have det simpelt og mere gedigent (solidt og ligetil). Omvendt vil jeg heller ikke være urimelig; hvis man har teknisk finesse og er god med sine hænder, har meget lidt plads (og ikke har noget imod at fylde piller på ofte) og kan finde en skammel at stå på, så er fyret til prisen ok. Det er ikke noget for mig.

Jeg bliver langsomt mere klar over hvilke krav jeg har til et pillefyr (og hvad mit temperament er til), det er en spændende rejse. Den nye Blackstar er stadig på listen, men nok mest fordi der er så langt op prismæssigt til de pillefyr, som virkelig trækker i mig - Passat i Ørum har den fine Bioheat (med et for lille pillemagasin...), PH12-300 fra P&H Energy i Skive og i Gedsted ligger Twinheat med deres CPI-12 (de tre modeller kan ikke handles til under 50.000dkr - og som en lille sidenote så produceres alle anlæg mindre end 50km fra min bopæl).

Besvar