Ud med Salamanderen? Pillefyr med minimal indsats = Ekoheat?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Gribskov
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 42
Tilmeldt: 09 apr 2012 18:14
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 190
Brændsel: DKBrænde Prima 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 3200
Geografisk sted: Gribskov Kommune, Nordsjælland

Ud med Salamanderen? Pillefyr med minimal indsats = Ekoheat?

Indlæg af Gribskov »

Hej alle,

Råd ønskes. Vi opvarmer i dag vort 190 m2 hus med en 40+ år gammel Salamander-kedel med en 4 år gammel oliebrænder. Vores olieforbrug var i 2009 3.161 liter, 2010 3.875 liter, 2011 3.252 liter - i snit 3.500 liter om året over de sidste 3 år.

Fremfor at udskifte til en ny kondendeserende oliefyr (vi skulle kunne spare 40% eller mere mener vores olie-service-mand) så overvejer vi at skifte til et pillefyr.

Vi har en separat 160 liter Metro vvb som er 4 år gammel samt 2 varmekredse - kreds 1 forsyner radiatorer og gulvvarme (stengulv) i 3/4 huset, kreds 2 gulvvarme (trægulv) i 1/4 af huset (1. sal over fyrrum). Kreds 2 vil jeg have sat en termostat-shunt løsning på da det er totalt umuligt at regulere varmen i den del af huset pt. Selvfølgelig skal den gamle cirkulationspumpe på kreds 1 også udskiftes (kreds 2 fik ny for 2 år siden).

Hvis min mand skal være med på idéen så skal det være noget der er noget nær så problemfrit som olie - altså vi kan godt klare at fylde en sæk piller på om dagen eller fylde magasinet op en gang om ugen. Men at skulle adskille og rense fyret hver eller hver anden uge - nej tak.

Ønskes:
  • Billig varme
    Interface (PC / internet)
    Intelligent styring
    Minimal arbejdsindsats
Egentlig var jeg tændt på en Woody Black star løsning, men så kom jeg til at læse om Ekoheat og er fanget af Ekoheat 1500 selvrensende med aske-komprimeringsskuffen.

Budgettet er ikke stramt, men hellere nøjes med 30.000 end 90.000 (forstår ikke det spænd der er, lige fra 22.000 for en Woody til 90.000 for en BioWin).

Hvad er jeres råd til mig? Man kunne jo godt sætte en pillebrænder i den eksisterende keddel men er det ikke for dumt når nu vi er ved at rode i installationen?

På forhånd tak.

mvh
Nicolai

Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 57 gange

Ud med Salamanderen? Pillefyr med minimal indsats = Ekoheat?

Indlæg af godsejeren »

jeg fyrer i en gammel salamanderkedel og der er alt for stort tab i den min røgtemperatur ligger på 225 grader ca hvor de nye anlæg er meget mere effektive så et nyt anlæg er klart at anbefale
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Ud med Salamanderen? Pillefyr med minimal indsats = Ekoheat?

Indlæg af lamborg »

Hej Nicolai.
Lige meget hvad du vælger slipper i ikke for at rense lidt.
Ekoheaten kan rense tabulatore selv men skal smørers og herden skal renses engang imellem.
Scotte/woody kommer med en ny kedel med selvrens . Ved ikke meget om den men igen herden skal også renses.
Efter dit olieforbrug skal du bruge ca 7 t piller = ca 14000 om året.
NIX ikke sætte i din nuværende kedel. Det giver for dårlig udnyttelse.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Gribskov
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 42
Tilmeldt: 09 apr 2012 18:14
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 190
Brændsel: DKBrænde Prima 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 3200
Geografisk sted: Gribskov Kommune, Nordsjælland

Ud med Salamanderen? Pillefyr med minimal indsats = Ekoheat?

Indlæg af Gribskov »

Hej Claus og Jens,

Tak - i bekræfter at den gamle salamander skal ud (kan man selv bakse sådan en på genbrugspladsen? Jeg tror den vejer som en elefant?)

Hvor meget arbejde ligger der i Ekoheat hhv Scotte/Woody ? Hvor ofte og hvor mange minutter?

De 14.000 er lidt mere end i havde regner ud, ud fra brændværdi, men uanset er der jo 22.000 at spare ift olie. En tilbagebetalingstid på < 2-3 år er bestemt acceptabel :)

Tak
Nicolai
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
13
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Blevet takket: 1 gang

Ud med Salamanderen? Pillefyr med minimal indsats = Ekoheat?

Indlæg af Fer »

Du skal endelig ikke bruge den salamander kedel. Den vil holde i det uendelige, men har forfærdelig virkningsgrad!

Jeg forstår godt du vil have en selvrensende kedel. Jeg er selv rigtig glad for det.

Ekoheat er et meget nyt produkt. Jeg syntes det ser ud til at være et godt produkt, men det er stadig så nyt, at der ikke rigtigt er kommet nogen erfaringer ud hos folk endnu.

Jeg tror selv jeg havde købt et ekoheat, efter at havde set produktet i drift, med kritiske øjne :)

Jeg vil gå så langt som til at sige at de dyrere selvrensende fyr, praktisk taget ikke skal renses. Jeg skal 1 gang om året støvsuge mit brændkammer. Det er det. Jeg har aldrig skulle rense min brænder skål! Så man får altså lidt for de ekstra penge :)
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Blevet takket: 2 gange

Ud med Salamanderen? Pillefyr med minimal indsats = Ekoheat?

Indlæg af Havmand »

Den ka sagtens møfles på jerngandelen - så får du da lidt kroner for den istedet :great:
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog
mick n
Stoker VI
Stoker VI
12
Indlæg: 206
Tilmeldt: 04 mar 2012 19:44
Mit fyr: scotte blackstar mini
Areal: 120+80 kælder
Brændsel: 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Geografisk sted: 3100 hornbæk

Ud med Salamanderen? Pillefyr med minimal indsats = Ekoheat?

Indlæg af mick n »

hej og velkommen til jeg bor i hornbæk og har et scotte hvis i vil må i godt komme og se
jeg har haft ekoheat DET VIRKER IKKE kører nu med black star mini og det spiller 100 %
nemocharley

Ud med Salamanderen? Pillefyr med minimal indsats = Ekoheat?

Indlæg af nemocharley »

Det er en lidt ældre tråd - men jeg vil lige give mit besyv med.

Jeg leder selv efter det "rette" pillefyr. Som du beskriver situationen vil jeg se en ekstra gang på MGM med startpriser på ca 30.000 (og 45.000 for luksusmodellen med de mange bekvemmeligheder).

Mine forhold egner sig desværre ikke til MGMén, men efter at have set den i funktion så er jeg mere tryg ved den end f.eks ekoheaten (som også er et udmærket bud).
Gribskov
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 42
Tilmeldt: 09 apr 2012 18:14
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 190
Brændsel: DKBrænde Prima 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 3200
Geografisk sted: Gribskov Kommune, Nordsjælland

Ud med Salamanderen? Pillefyr med minimal indsats = Ekoheat?

Indlæg af Gribskov »

nemocharley skrev:Det er en lidt ældre tråd - men jeg vil lige give mit besyv med.
Mine forhold egner sig desværre ikke til MGMén, men efter at have set den i funktion så er jeg mere tryg ved den end f.eks ekoheaten (som også er et udmærket bud).
Hej,

Vi fik et Ekoheat 1500 installeret i august - og bortset fra det starter for mange gange (går i pause for mange gang) så kører det fint :)
nemocharley

Ud med Salamanderen? Pillefyr med minimal indsats = Ekoheat?

Indlæg af nemocharley »

fint fint :)

Besvar