Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kontrol af forbrænding

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Kontrol af forbrænding

Indlæg af kovas » 25 nov 2012 13:28

Hej.
Tak for svarene.
Det jeg mener er at jeg kan se at røgsugeren skifter hastighed, Men savner dokumentation/ information om omdrejningstal, min/max. Så kunne man rimeligt nemt se om den er ok.
Fra starten af denne tråd havde jeg jo håbet at ekopower havde budt ind eftersom han jo burde kende kedlen mm.
@ Martin Lau.
Som jeg har forstået systemet så kan røgsugeren ikke suge mere end 100%. Hvis du sætter generel til 150% sker der bare det at 50% på røgsuger bliver til 75% og så fremdeles. Op og ned. Som jeg tror så : hvis huset har behov for eks. 5kw så vil fyret yde dette ved ca 56% på en 900. 0g på en 1500 vil den gøre det ved 30%. Jeg har ikke standard sugetallene på de to kedler present, men mener at huske at alle tallene for suger ligger under tallet for %ydelse. Nu har jeg så sat suger til lig % ydelse og vil så, hvis jeg skruer yderligere op for luften i det lave område komme til at mangle luft til forbrændingen i det høje, eller? Det der stadig undre mig er hvorfor forbrændingen har ændret sig over tid uden at jeg har gjort andet end at fylde piller på. Når over skriften er kontrol af forbrænding så hentyder det også til at jeg synes at der er meget svært at indstille forbrændingen når men ikke kan se bålet. På mit gamle oliefyr kunne jeg justere luften ved at se på flammen så den på det nærmeste ramte hvor fejeren sagde det skulle være. Det var før der kom så meget kontrol på og jeg selv skiftede dyse og filter.
Det med at lave et eller anden røgapp, var nok en ide. Det med lighteren synes jeg der er for mange ledninger til og jeg holdt op med at ryge for 17 år siden.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Kontrol af forbrænding

Indlæg af Flammen » 25 nov 2012 17:10

jeg har lige lave nogle test, dog med et mgm som også er røgsugerreguleret, men har et "koøje" så jeg kan se forbrændingen. jeg løsnede den nederste låge lidt af gangen, mens jeg kiggede på flammen. ved 3kw ydelse var den ikke speciel følsom over for lidt falsk luft, men det var til gengæld heller ikke muligt at spore med ligther eller røg. ved 14kw ydelse gav det udslag øjeblikkeligt, når jeg blot lave den mindste lækage ved lågen, blev flammen rødlig og doven.
min konklusion er at røgsugerregulerede fyr et meget følsom for falsk luft ved høj ydelse/last

har ikke foståelse for hvodan man kan justerer en ecoheat, når man ikke kan se bålet.
havde jeg et ecoheat, så ville jeg nu nok låne ideen med koøjet. det er jo simpelt lavet. 1 stk 5/4 nippel + 1 endemuffe + lidt glas
DSC00366.jpg
dette var bare en lille hurtig uvidenskabelig test. jeg er født nysgerrig icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
MortenW
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 615
Tilmeldt: 04 apr 2010 17:54
Mit fyr: Blackstar 10Kw. Styring 7.0.
Areal: 134
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5240
Geografisk sted: Odense - Fyn
Givet likes: 36 gange
Modtaget likes: 6 gange

Kontrol af forbrænding

Indlæg af MortenW » 25 nov 2012 17:12

kovas...jeg konstateret at mange af de små huller, der "sidder" i herden, er stoppet. "Hullerne har vel til formål, og sørge for at der kommer ilt til bålet". Men hvis de sjasker i til "slagger" bliver forbrændingen dårligere.

Jeg har derfor gjort det til vane på vores "selv rensende fyr" og rense herden (hullerne) en gang ugentligt.

Brugeravatar
MortenW
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 615
Tilmeldt: 04 apr 2010 17:54
Mit fyr: Blackstar 10Kw. Styring 7.0.
Areal: 134
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5240
Geografisk sted: Odense - Fyn
Givet likes: 36 gange
Modtaget likes: 6 gange

Kontrol af forbrænding

Indlæg af MortenW » 25 nov 2012 17:16

Flammen skrev:jeg har lige lave nogle test, dog med et mgm som også er røgsugerreguleret, men har et "koøje" så jeg kan se forbrændingen. jeg løsnede den nederste låge lidt af gangen, mens jeg kiggede på flammen. ved 3kw ydelse var den ikke speciel følsom over for lidt falsk luft, men det var til gengæld heller ikke muligt at spore med ligther eller røg. ved 14kw ydelse gav det udslag øjeblikkeligt, når jeg blot lave den mindste lækage ved lågen, blev flammen rødlig og doven.
min konklusion er at røgsugerregulerede fyr et meget følsom for falsk luft ved høj ydelse/last

har ikke foståelse for hvodan man kan justerer en ecoheat, når man ikke kan se bålet.
havde jeg et ecoheat, så ville jeg nu nok låne ideen med koøjet. det er jo simpelt lavet. 1 stk 5/4 nippel + 1 endemuffe + lidt glas
DSC00366.jpg
dette var bare en lille hurtig uvidenskabelig test. jeg er født nysgerrig icon_cheesygrin.gif
Jeg kan ikke anbefale, at man begynder og laver "ændringer på sit fyr. Selvom "Flammen" sikkert mener det i god tro :P

Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Kontrol af forbrænding

Indlæg af MartinLau » 26 nov 2012 10:09

Hvis man kører med standard fotocelle, så kan man kigge ind i røret, men udsynet er meget begrænset.
Det har jeg haft brugt et par gange. Men jeg kan ikke med flammevagten,da den er en kvart millimeter for bred.

Jeg har aldrig har stoppede huller i min herd. Men det kan naturligvis give en forkert forbrænding, hvis der ikke er gennemgang.
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!


Besvar