Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forskellige problemer

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
Besvar
nicdal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 02 apr 2009 14:22

Forskellige problemer

Indlæg af nicdal » 25 nov 2012 09:08

Hej alle,

Jeg har lidt forskellige spørgsmål/problemer jeg håber at der er nogle flinke mennesker derude som vil være behjælpelige med. Jeg ved desværre ikke ret meget om vvs, andet end det jeg har lært ved at prøve mig frem. Så jeg undskylder for mit lidt "utekniske" sprog.

Mit setup:

Jeg har et Bio18 fyr (med ny software) som kører med en kedeltemperatur på 70 grader. Luft på 103% og 1.00 kg/h. Ydelsen står fast på 81% når det har kørt længe. Fyret har sin egen lille kreds med en cirkulationspumpe. Ved siden af har jeg en ny kreds med endnu en cirkulationspumpe hvor vandet løber ned til gulvvarmen, igennem varmtvandsbeholder og op til radiatorer på 1. sal. Gulvvarmen har så igen sin egen cirkulationspumpe. Varmen bliver overført imellem de to kredse via sådan en hvid flamingo boks. Der sidder to termometer på gulvvarmesystemet og den første er på 38 grader og den anden på 32 grader.

Spørgsmål:

1) Termostaten på varmtvandsbeholderen står på MAX (65 grader), men når jeg tænder for det varme vand inde i huset og måler temperaturen på vandet, så er vandet kun 34 grader. Hvorfor er vandet ikke varmere?

2) På gulvvarmesystemet sidder der nogle små glas øverst som bevæger sig når jeg tænder/slukker for de trådløse rum-enheder. Der er dog ikke rigtig nogen logik i det som hver enkelt lille måler står på. Hvis jeg sætter alle rum på niveau 3. Så er nogle af de små målere på 4-5 og andre på 1-2. Er det rigtigt at de skal virke sådan?

3) Alle bortset fra en af de små glas på gulvvarmesystemet er sådan lidt gule i glasset, og man kan se at der er væske derinde. Den sidste derimod er helt klar i glasset og det ligner at der ikke er noget væske inden i den. Er det godt eller skidt?

4) De 2 cirkulationspumper på kredsene står på auto. Den lille kreds ovre ved fyret kører typisk med 5w og på den store kreds kører den med 12w. Hvordan ved jeg om pumperne levere tilstrækkeligt med ydelse? Er der en måde man kan kontrollere at vandet bevæger sig nok rundt?

Det skal nævnes at jeg har udluftet alle radiatorer.

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh.

Nicolai


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Forskellige problemer

Indlæg af Landlyst » 25 nov 2012 09:20

Varmen bliver overført imellem de to kredse via sådan en hvid flamingo boks
Arh... så ka jeg godt forstå du har problemer... icon_cheesygrin.gif Flamingo er en elendig varmeoverføre.... Håber der er noget andet i det flamingo? Måske nogle billeder af instalationen ville hjælpe på forståelse af dit anlæg.... :great:

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Forskellige problemer

Indlæg af MichaelK » 25 nov 2012 09:57

Tja, det er vel fordi VVB'en er placeret inden for gulvvarmekredsen, så vandet i
VVB'en aldrig kan blive varmere end fremløbstemperaturen på gulvvarmen?

Men igen, som landlyst skriver, billeder eller skitser af anlæg og rørføring omkring
VVB, ville jo nok give os muligheden for at præcisere vores gode råd :great:

Hvis det ikke altid har været sådan, men tidligere har fungeret uden bøvl, så
kunne det jo også være en ventil der hænger?



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

pendec

Forskellige problemer

Indlæg af pendec » 25 nov 2012 17:32

nicdal skrev:2) På gulvvarmesystemet sidder der nogle små glas øverst som bevæger sig når jeg tænder/slukker for de trådløse rum-enheder. Der er dog ikke rigtig nogen logik i det som hver enkelt lille måler står på. Hvis jeg sætter alle rum på niveau 3. Så er nogle af de små målere på 4-5 og andre på 1-2. Er det rigtigt at de skal virke sådan?

3) Alle bortset fra en af de små glas på gulvvarmesystemet er sådan lidt gule i glasset, og man kan se at der er væske derinde. Den sidste derimod er helt klar i glasset og det ligner at der ikke er noget væske inden i den. Er det godt eller skidt?
2) de små plastic glas på toppen af hvert udtræk til gulvvarme, kan du se presset i det rør som cirkulerer. altså er glas helt fyldt, så er der ingen gennemgang eller cirkulering og ingen varme i røret. jeg har 4 dyser, og de store arealer kan ikke komme ned på 3 i styrke, da cirk. pumpe kun står på 1, derimod kommer 1 og 2 (bad og køkken) ned på 3 i pres.
hvis pumpen til gulvvarme kan skrues op, så vil du også se trykket på disse 4 dyser stige.
dine trådløse run-enheder måler temp i rummene og jeg vil gætte på at det fungerer som mit, som er enten tændt eller slukket og ikke styrke reguleret i selve cirkulering.
Niveau 3 burde svare til temperatur 20 præcis som en termostat på radiator.

3) hvis ikke alle dyser er fyldt med vand, så kan det være glasset skal justeres og skues længere ned , du kan simpelthen dreje det. du skal dog passe på da man også kan dreje det for fast og så mister dysen sin funktion og kan ødelægges.

nicdal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 02 apr 2009 14:22

Forskellige problemer

Indlæg af nicdal » 26 nov 2012 09:00

1) Ser ud til at være løst igår. Ved hjælp fra mit stegetermometer kunne jeg konstatere at rørerne var 64 grader varme i den første kreds, men i den anden kreds var de kun 34 grader varme. Så varmen blev ikke overført fra kreds 1 til kreds 2 korrekt.

Så min idé var at det var varmeudveksleren (måske ikke det helt rigtige ord for den berømte flamingokasse) som ikke overførte varmen ordentligt. Så pludselig efter at have banket forsigtet på den og rørerne lige omkring så kom fyret pludselig på overarbejde. Så fyret faldt fra 70 grader til 55 grader på få minutter, og så begyndte de andre rør langsomt at blive varme.

Så her til morgen var der meget varmt vand. Helt fantastisk.

@pendec

Jeg vil prøve det du skriver og se hvordan det går.

Tak.


CRHansen
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 324
Tilmeldt: 14 jan 2011 18:23
Mit fyr: Scotte 10kw med 6,76 chip
Areal: 110+40
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Årligt forbrug: 3-4 ton
Geografisk sted: Lidt uden for Aabenraa
Givet likes: 3 gange

Forskellige problemer

Indlæg af CRHansen » 26 nov 2012 09:08

nicdal skrev:1) Ser ud til at være løst igår. Ved hjælp fra mit stegetermometer kunne jeg konstatere at rørerne var 64 grader varme i den første kreds, men i den anden kreds var de kun 34 grader varme. Så varmen blev ikke overført fra kreds 1 til kreds 2 korrekt.

Så min idé var at det var varmeudveksleren (måske ikke det helt rigtige ord for den berømte flamingokasse) som ikke overførte varmen ordentligt. Så pludselig efter at have banket forsigtet på den og rørerne lige omkring så kom fyret pludselig på overarbejde. Så fyret faldt fra 70 grader til 55 grader på få minutter, og så begyndte de andre rør langsomt at blive varme.

Så her til morgen var der meget varmt vand. Helt fantastisk.

@pendec

Jeg vil prøve det du skriver og se hvordan det går.


Tak.


Det kunne lyde som du har luft i systemet

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Forskellige problemer

Indlæg af MichaelK » 26 nov 2012 19:41

Eller en ventil, der hang? Som jeg foreslog i mit indlæg :D
Uanset set hvad der var galt, så var det da godt problemet
blev løst. Varmt vand er trælst at undvære.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar