Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kontrol af forbrænding

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Kontrol af forbrænding

Indlæg af kovas » 20 nov 2012 19:43

KjeldB skrev:Hej Kovas
Jeg har kørt ca. 1 tons rw piller igennem min 900, og har aldrig tømt den for smuld.
Min afvejning var fra starten ca. 1700g og faldt eftersom der kom til at ligge smuld i
røret til ca 1050g og der har den ligget fast uden udsving.
Hej KeldB.

Det kan godt være at det i virkeligheden er bedre at lade siloen smuldre til og så håbe at fyret finder et leje der bare kører. Her hvor jeg har tømt silo er det efter 1790kg piller. Hvor tit kontrollere du kalibreringen? Er det ikke rigtigt at hvis der er tastet mere end sneglen giver så bliver forbrændingen mager?
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


Brugeravatar
KjeldB
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 230
Tilmeldt: 31 mar 2011 11:16
Mit fyr: EKOHEAT 900
Areal: 145
Brændsel: Barlinek 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 9850
Årligt forbrug: ca. 2500 kg
Geografisk sted: Hirtshals

Kontrol af forbrænding

Indlæg af KjeldB » 20 nov 2012 19:51

Jo, det er rigtigt, og det har jeg også prøvet, jeg er kommet frem til at jeg får det bedste resultat, ved ikke at snyde fyret. den tager fint smuldet med.
jeg kontrollere kalibreringen ca. hver 3. uge og den afviger kun med ca. 75 g.
6,0 kw solcelle anlæg på taget :)
Varmepumpe Zibro S-3637

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Kontrol af forbrænding

Indlæg af Skiveren » 20 nov 2012 20:41

kovas skrev:
Hej KeldB.

Det kan godt være at det i virkeligheden er bedre at lade siloen smuldre til og så håbe at fyret finder et leje der bare kører. Her hvor jeg har tømt silo er det efter 1790kg piller. Hvor tit kontrollere du kalibreringen? Er det ikke rigtigt at hvis der er tastet mere end sneglen giver så bliver forbrændingen mager?
Halløj..
Nu har ekofætteren været i drift siden februar, og jeg har nu ikke fjernet noget smuld... :lol:
Men når siloen er ved at være tom, kan jeg se at der ligger meget smuld ved indgangen til sneglen, dog har dette ikke haft nogle betydning for en god drift...
Og de gange hvor den er løbet tør for piller, har jeg altid sat den til at kører pillerne op i en sæk, før jeg starter den op igen....
På denne måde sikker jeg jo at den får den mængde som den skal.... :great:
Så min erfaring siger at man skal blot holde silo fyldt med "friske " piller...
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Kontrol af forbrænding

Indlæg af kovas » 24 nov 2012 10:59

Hej Alle.
Det er nu 11 dage siden jeg opdagede at mit fyr soder ad h til. jeg har renset det i brænder, købt børste og renset det i røgkanaler, renset og støvsuget røgsuger og røgkasse sat suger til samme værdi som forbrændingsprocenten, bare for at prøve. En blank skrutrækker i skorstenen er kulsort og tyk af sod i løbet af en nat. Som I kan se så er det et 1500, men da jeg fik det til at køre uden turbolatorer var det (på Dans anbefaling) sat til 2.4kg/t. det har jeg så sat ned til 1.9kg/t som 900 og lige lidt hjælper det. Er der andre muligheder end at: Røgsugeren virker ikke ordentligt (den skifter synligt hastighed fra 10-100%) men det er jo ikke det samme som at det er hurtigt nok. Utætheder ved askeskuffe eller brænder. På en bil ville jeg ha testet utætheder ved indsugning med dieselstart, men det tør jeg ikke her. Så hvordan kontrollere man røgsuger, hvad er omdr. i de forskellige områder. Hvordan tester man for falsk luft. Er det noget I har prøvet før?
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
MortenW
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 615
Tilmeldt: 04 apr 2010 17:54
Mit fyr: Blackstar 10Kw. Styring 7.0.
Areal: 134
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5240
Geografisk sted: Odense - Fyn
Givet likes: 36 gange
Modtaget likes: 6 gange

Kontrol af forbrænding

Indlæg af MortenW » 24 nov 2012 11:18

kovas skrev:Hej Alle.
Det er nu 11 dage siden jeg opdagede at mit fyr soder ad h til. jeg har renset det i brænder, købt børste og renset det i røgkanaler, renset og støvsuget røgsuger og røgkasse sat suger til samme værdi som forbrændingsprocenten, bare for at prøve. En blank skrutrækker i skorstenen er kulsort og tyk af sod i løbet af en nat. Som I kan se så er det et 1500, men da jeg fik det til at køre uden turbolatorer var det (på Dans anbefaling) sat til 2.4kg/t. det har jeg så sat ned til 1.9kg/t som 900 og lige lidt hjælper det. Er der andre muligheder end at: Røgsugeren virker ikke ordentligt (den skifter synligt hastighed fra 10-100%) men det er jo ikke det samme som at det er hurtigt nok. Utætheder ved askeskuffe eller brænder. På en bil ville jeg ha testet utætheder ved indsugning med dieselstart, men det tør jeg ikke her. Så hvordan kontrollere man røgsuger, hvad er omdr. i de forskellige områder. Hvordan tester man for falsk luft. Er det noget I har prøvet før?
kovas > du skal ikke begynde og teste for falsk luft på et nyt fyr. Fyret er "jo godkendt" og skal leve op din gældende krav efter gældende regler. Herunder "Bygningsreglementet BR10.

Med CE mærkningen har du din sikkerhed for at Ekopower "forhåbentlig" lever op til gældende lov krav. "Ekopower’s kvalitet sikring og kontrol, herunder og oprigtigheden i CE mærkning"!.


Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Kontrol af forbrænding

Indlæg af MartinLau » 24 nov 2012 19:51

kovas skrev:Hej Alle.
Det er nu 11 dage siden jeg opdagede at mit fyr soder ad h til. jeg har renset det i brænder, købt børste og renset det i røgkanaler, renset og støvsuget røgsuger og røgkasse sat suger til samme værdi som forbrændingsprocenten, bare for at prøve. En blank skrutrækker i skorstenen er kulsort og tyk af sod i løbet af en nat. Som I kan se så er det et 1500, men da jeg fik det til at køre uden turbolatorer var det (på Dans anbefaling) sat til 2.4kg/t. det har jeg så sat ned til 1.9kg/t som 900 og lige lidt hjælper det. Er der andre muligheder end at: Røgsugeren virker ikke ordentligt (den skifter synligt hastighed fra 10-100%) men det er jo ikke det samme som at det er hurtigt nok. Utætheder ved askeskuffe eller brænder. På en bil ville jeg ha testet utætheder ved indsugning med dieselstart, men det tør jeg ikke her. Så hvordan kontrollere man røgsuger, hvad er omdr. i de forskellige områder. Hvordan tester man for falsk luft. Er det noget I har prøvet før?
Hvis du skal teste om røgsugeren skruer op/ned i hastighed på en simpel måde, så vil jeg tro at du kan gøre det med et stykke på papir.
Pil toppen af fyret og hold et stykke papir på toppen af røgsugeren. Så kan du regulere effekten på røgsugeren og høre om den stiger i omdrejninger.

Hvis ellers den lader til at virke som den skal, så vil jeg bare mene du skal tilpasse luften i den forskellige områder. Især hvis den går langt ned i minimumsdrift.
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Kontrol af forbrænding

Indlæg af Flammen » 24 nov 2012 20:47

jeg læser nu kovas´s indlæs som han er sikker på at røgsugeren er iorden, men er i tvivl om hvordan man kontrolerer om kedlen er tæt, dvs ingen falsk luft som undslipper bålet/forbrændingen.
kommer der falsk luft til kedlen gennem låger, samlinger osv, så mister man jo kontrollen over forbrændingen.

som kovas også skriver, så bruger man gas/acetylen omkring indsugningsmanifolden på en forbrændingsmoter, for at kontrolerer for falsk luft. hvordan gør man på et røgsugerreguleret forbrændingsanlæg uden det ender med et ordentlig knald

Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Kontrol af forbrænding

Indlæg af MartinLau » 24 nov 2012 21:01

I så fald har jeg misforstået.

Men så vil jeg tro, at man holder en lighter tændt og holder den tæt til pakningerne for at se om den flammen bliver suget med ind?

Det er så mit bedste bud.
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!

Henrik
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 156
Tilmeldt: 24 feb 2010 19:10
Mit fyr: Mgm junior
Areal: 140
Brændsel: GB first class
Fremviser gerne i postnummer: 6622
Dagligt forbrug: 4
Årligt forbrug: 4600
Geografisk sted: Vejen

Kontrol af forbrænding

Indlæg af Henrik » 24 nov 2012 21:06

Hej i forum hvad med røg fra en cigaret eller en cigar Det burde også at være til at se om den suger det til sig :wink:

dannidines

Kontrol af forbrænding

Indlæg af dannidines » 25 nov 2012 08:45

flammen fra en lighter tror jeg vil være nemmest at "aflæse," det hvertfald såån jeg plejer at tjekke om pakninger o.l. slutter ordentlig tæt..


Besvar