Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

kg. piller i sneglen

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

kg. piller i sneglen

Indlæg af EKP » 23 nov 2012 19:19

Hej.

Er der nogen der har en idé om hvor mange piller der står i sneglen - bare et slag på tasken. Kan nemlig se at den er ved at have tygget sig gennem den første pose men for at få den første idé om forbruget skal jeg jo lige trække den mængde fra der står i sneglen. Jeg ved godt det varierer alt efter hvilke piller det det. Mine er 8 mm. DLG.

V.h. Emil


xkfc

kg. piller i sneglen

Indlæg af xkfc » 23 nov 2012 19:56

Det har da også betydning hvilken snegl du har, så du beregner det bare ud fra volumen. pillerne vejer ca 650kg/t.

Så jeg vil mene formelen skal se sådan ud.
V=( Л x r² x L)/1000. Radius og længde er i cm.

Så har du volumen i liter, og så ganger du med 0,65, så burde du have hvor mange kg der er i sneglen, men det kræver at sneglen er fyldt.

Du kunne også bare hælde det der er i sneglen i en spand, og så veje det. :great:

Eller hælde en ny pose i og så teste med en forfyldt snegl :great:

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

kg. piller i sneglen

Indlæg af EKP » 23 nov 2012 20:24

Aaarh.....650kg/t? - er du sikker på det ;-)

Din ligning er god nok og siger 6-7 kg. i sneglen og det tror jeg faktisk ikke er helt galt. Så har det fyret 10 kg. af de sidste 8 timer. Som matematiklærer kunne jeg godt selv have regnet den ud men tænkte bare at selve sneglen og den lidt specielle cylinder som pillerne er pakket i gør at man er nødt til at tømme og veje. Jeg vil helst ikke slukke scotten endnu da jeg er totalt grøn og godt kunne tænke mig bare at følge den lidt de næste par dage.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

kg. piller i sneglen

Indlæg af Lintz » 23 nov 2012 20:32

Jeg har nu haft en scotte i godt 1½ år og efter de første par uger hvor jeg konstant gik og efterfyldte siloen gik jeg over til at fylde den hver søndag med hele poser så en gang imellem kommer der en halv pose for lidt i og andre tider en halv pose for meget.
Et ganske simpel exel-regneark med diagram udregner mit daglige forbrug samt års forbrug.
Et lille fif fra mig. Når siloen er under halvfuld oplever jeg at min snegl har svært ved at blive helt fyldt - hvilken resulterer i at sneglen ikke giver de gram per omdrejning som den er sat til under "afvejning"
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

kg. piller i sneglen

Indlæg af EKP » 23 nov 2012 20:39

Lintz skrev:Jeg har nu haft en scotte i godt 1½ år og efter de første par uger hvor jeg konstant gik og efterfyldte siloen gik jeg over til at fylde den hver søndag med hele poser så en gang imellem kommer der en halv pose for lidt i og andre tider en halv pose for meget.
Et ganske simpel exel-regneark med diagram udregner mit daglige forbrug samt års forbrug.
Et lille fif fra mig. Når siloen er under halvfuld oplever jeg at min snegl har svært ved at blive helt fyldt - hvilken resulterer i at sneglen ikke giver de gram per omdrejning som den er sat til under "afvejning"
Det er nogenlunde samme måde jeg gerne vil gøre det. Det er klart jeg lige må styre min tålmodighed lidt i starten - den har trods alt kun kørt i 8 timer og 40 min :great:


xkfc

kg. piller i sneglen

Indlæg af xkfc » 23 nov 2012 21:05

EKP skrev:Aaarh.....650kg/t? - er du sikker på det ;-)

Din ligning er god nok og siger 6-7 kg. i sneglen og det tror jeg faktisk ikke er helt galt. Så har det fyret 10 kg. af de sidste 8 timer. Som matematiklærer kunne jeg godt selv have regnet den ud men tænkte bare at selve sneglen og den lidt specielle cylinder som pillerne er pakket i gør at man er nødt til at tømme og veje. Jeg vil helst ikke slukke scotten endnu da jeg er totalt grøn og godt kunne tænke mig bare at følge den lidt de næste par dage.
Hehe... sikke noget forbandet vrøvl :oops: mon ikke jeg mener 650kg/m2 :oops: :oops:

Bennie
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 02 aug 2012 00:50
Mit fyr: Scotte 10 KW 6.77
Areal: 110 m2
Brændsel: piller
Geografisk sted: Sydsjælland

kg. piller i sneglen

Indlæg af Bennie » 23 nov 2012 21:09

Er det ikke 650kg/m3 ? :wink:

xkfc

kg. piller i sneglen

Indlæg af xkfc » 23 nov 2012 21:11

Bennie skrev:Er det ikke 650kg/m3 ? :wink:
Bliver jeg da ved :oops: :oops: :oops: eller har i aldrig set 2D piller?? :roll:

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

kg. piller i sneglen

Indlæg af Hjemme teori » 23 nov 2012 21:56

EKP skrev:

Det er nogenlunde samme måde jeg gerne vil gøre det. Det er klart jeg lige må styre min tålmodighed lidt i starten - den har trods alt kun kørt i 8 timer og 40 min :great:
Hvilken styring har du?
min styring ver6.72 regner sammen hvor meget du bruger både i magasin og siden sidst du nulstillede forbruget.
Så behøver du ikke regne så meget!
Mvh. Sophus

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

kg. piller i sneglen

Indlæg af EKP » 23 nov 2012 22:16

Hjemme teori skrev:
Hvilken styring har du?
min styring ver6.72 regner sammen hvor meget du bruger både i magasin og siden sidst du nulstillede forbruget.
Så behøver du ikke regne så meget!
Problemet er at min montør anbefalede mig at bruge flammen som indikator på om forbrændingen kører i stedet for at bruge afvejningen. Jeg ved ikke hvad der er bedst og jeg spurgte om dette i den anden tråd "røgrør på atmos og scotte". Når der ikke er plottet tal ind i styringen går jeg heller ikke ud fra at forbrugstallet passer - jeg forventer at det baserer sig på den afvejning man i så fald laver.


Besvar