Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarme til hvilket pillefyr?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
dannidines

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af dannidines » 21 nov 2012 06:02

nemocharley skrev:Hej Flemming - jeg kan godt følge dig (tror jeg), jeg har selv samme forbehold.

Jeg tillader mig at kopiere følgende fra Varmtvandfrasolen (Niels Lyck);

"Hos Varmt vand fra solen er vi imidlertid tilhængere af et andet princip, nemlig at alle varmekilder tilsluttes bufferen og holder den varm i toppen, hvis solen ikke kan.

Det er der (mindst) to grunde til:
Det forøger effektiviteten af de fleste varmekilder (gas- og oliefyr, varmepumper, pillefyr), hvis de får lov at køre længere ad gangen. Når disse tilsluttes bufferen, skal de både opvarme det vand, der løber rundt i huset OG 100-300 liter i bufferen, hvilket betyder længere gangtid og længere pause.
Det muliggør at bufferen, hvis den kombineres med en varmtvandsstation, erstatter den varmtvandsbeholder, man ellers skulle have haft.
Buffertanken kan evt. samtidig anvendes af en brændeovn med gris eller et fastbrændselsfyr, som får en renere forbrænding og en højere nyttevirkning, hvis de får lov at køre længere tid af gangen med høj effekt, end hvis der "klatfyres".

Du kan læse mere om kombinationen buffertank, solvarmeveksler og varmtvandsstation under beskrivelsen af vores mini-/midi-/maxianlæg." - citat slut.

Jeg er IKKE kyndig i hverken pillefyr eller solvarme - for at sige det mildt, så er jeg nybegynder.

Det jeg tror på, er at en simpel buffer uden spiral/varmeveksler m elpatron og ekstern varmtvandsstation - er den mest optimale løsning for "tænd/sluk" pillefyr - men jeg er i tvivl om det også er gældende for de pillefyr, som automatisk modulerer over en større mængde KW. Dette spørgsmål har særlig relevans for mig, da jeg hælder kraftigt til Bioheaten.

Jeg kan kun opfordre, at man tager kontakt til Niels Lyck for at få dette forklaret ift. ens konkrete forhold/situation. Han er en god mand, som brænder for det han laver.
hepsen,

nr. 2 - NBE løsningen kan opsættes som brugsvands installation hvor nederste spiral er solvarme som opvarmer hele tanken ex 500/600L og topspiral er ex. pillefyr som tager de øverste 200L = såfremt solen ikke kan varme vandet helt op, men kun til 50 grader, så nupper fyret de 200L op til 60-65 grader = fyret skal kun knokle 200L op i temp og der bør være nok til et par bade;-)

Gennemstrømningsanlæg: instantbeholderen har en stor topspiral med stor overflade, hvorfor man kan sætte solvarme på bundspiralen igen og klare hele tanken, smide brugsvand på topspiralen og når solvarmen har varmet 500/600L op til 75/80 grader, så laves det varme vand via gennemstrømning i topspiralen med den som veksler. når solen så ikke kan varme beholderen nok op, så er fyret til til top og bund (kold vand ind + varmt vand ud) og varmer så de 500/600L op til 60-65 grader for så topspiralen igen varmer vandet op via veksler som skrevet ovenfor.. her skal fyret bare arbejde med 500/600L vand og ikke kun 200L som i eksempel 1.

min holdning er, at i en husstandsinstallation så vil eksempel 1 være den med most value for money, og den hvor færrest money benyttes til at lave varmt vand når solen ikke selv kan..

især med modulerende pillefyr og ikke et start/stop..

håber ovenstående kan bruges i dine overvejelser;-)


nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 21 nov 2012 08:43

:great: tak for det :)

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af Flemming DJ » 21 nov 2012 22:33

Jeg er enig med Danni. Selv om jeg dog er af den opfattelse, at man stadig godt kan nøjes med at varme toppen af tanken (200 ltr.) med tilskudsvarme til brug for brugsvandsveksleren (varmtvandsstationen). Men, jeg er ikke 100 på det.

Med et modulerende pillefyr tror jeg næppe, det lønner sig at holde toppen de grader varmere bare for at få nogle få procent bedre virkningsgrad på fyret ved, at det skal yde max i lidt længere tid. Varmetabet snupper nok belønningen i virkningsgrad. OG så skal fyret jo desuden op på 75-80 grd. i fremløbstemperatur, hvor du ellers ku' nøjes med ca. 65, måske endda 60, afhængigt af, hvad der kræves som returtemperatur, typisk 15 grd. under fremløbstemperatur.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 21 nov 2012 23:46

Med jeres hjælp er jeg pt. landet på følgende: Bioheat kombineret med NBE´s 300 liter vvb og 2x30 heatpipes. Det er det, jeg tror, der er plads til - og med en samlet pris på ca. 115.000 (alt inklusive), så er det også på kanten af, hvad der bliver råd til. Det forventede pilleforbrug bliver med den løsning godt og vel 2 paller (ca. 4500). Mit nuværende olieforbrug på ca 1500 liter pålydende en pris på ca. 16500. Tilbagebetalingstid er på ca 10 år. (I dette regnskab er ikke medregnet arbejdet og udgifterne forbundet med at renovere bryggers, som skulle gøres alligevel).

Det kan man mene om, hvad man vil. Den følelse jeg får af at se et sådant anlæg i mit hjem, kan ikke gøres op i penge. :P

Jeg vil sige tak for jeres hjælp. Det har været meget lærerigt. Det kan hænde, at der kommer flere spørgsmål hen af vejen. :D

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af Flemming DJ » 22 nov 2012 22:43

:great:

Du spørger bare alt det, du vil. :D
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 23 nov 2012 13:03

Jeg har været på besøg ved Ernst Drastrup og fået lidt rådgivning og vejledning til hvordan det kan gribes an. Ved samme anledning købte jeg Ernsts bog, hvor der står en mængde af nyttig information - kan virkelig anbefales. :)

Der er blevet tegnet og planlagt - men jeg mangler dog den kritiske samtale med skorstensfejeren, som helst skal gå godt, da den ellers må stå på fjernvarme.

nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 28 nov 2012 21:05


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af Flemming DJ » 29 nov 2012 23:02

Ja, der er da lidt til de lange, mørke vinteraftener. :wink:

Men, nu er det nok værd lige at ha' i baghovedet, at et moderne pillefyr kan udstyres med varmtvandsprioritering, så man kan producere varmt brugsvand for 5-10 kr./dg. i perioder, hvor man ellers ikke har et rumvarmebehov.

Kan ikke lige huske, om vi har været omkring dit rumvarmebehov i sommerperioden.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 29 nov 2012 23:51

Jo det har vi (eller måske det var i en anden tråd..) - og jeg bruger noget rumvarme i sommerperioden - især med de lidt småkolde somre vi har haft.
Og så ved jeg at min hustru vil sætte stor pris på gulvarme i bryggers og badeværelse :)

Jeg har jo anskaffet mig en luft/luft varmepumpe (som giver "gratis" varme fra vores 6kw solcelleanlæg) - i teorien kan vi lade den trække ca 2000 kw om året. Derfor tænker jeg det kunne være fint at nøjes med et veldimensioneret brugsvandsanlæg, som kan sende overskudsvarme i badeværelsesgulvet. Men det hele kommer lidt an på prisen - hvis det ikke er voldsomt meget dyrere at gøre solvarmeanlægget større, så kan det være jeg gør det, da varmepumpen oprindeligt var tiltænkt vores 30m2 "havehus".

Jeg ser stadig Bioheaten som nummer 1, Blackstar mini 10kw 1016 som nummer to og en lille polsk Mini Bio som nr 3 - der var som sagt flere parametre. Bioheaten scorer højest på kvalitet, magelighed, udseende og dimensioner - de to andre vil med al sandsynlighed have en renere forbrænding og er ca halv pris af Bioheaten.

Ved Passat anbefalede de faktisk at kombinere Bioheaten med solvarme, ud fra devisen om, at det er altid godt at slukke fyret i den varme periode - og så vidt muligt kun lade det arbejde, når der virkelig var noget at arbejde med. (og han var ikke ude på at sælge - da jeg dengang kun ville høre tale om varmtvandfrasolens anlæg med buffertank og varmtvandsstation)

Med de tegninger jeg har lavet, så er der plads til en 500l kombitank og maximalt 80 rør på taget (46 graders hældning) - jeg har stadig en lidt skør tanke om at smide en 3m2 Batec på tagryggen, således den står 90 grader (i vandret position) - men med 500 liter er jeg begrænset til max 10m2 fangere. Anyways - tanken med et større anlæg, var at starte med 60 rør - påtænker at handle gennem pro-q, efter anbefaling fra Ernst Drastrup - ser også på NBE´s og vil have et tilbud fra Passat (som måske kan give en rigtig god pris, hvis jeg handler samlet ved dem).

Og så starter jeg langt ude fra... ønsket er at starte til sommer med renoveringerne og få pillefyr, dernæst solvarme i 2014. hvis økonomien ikke rækker må det hele udskydes til 2014, men jeg krydser fingre og sparer op.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af triumph » 30 nov 2012 08:10

nemocharley skrev: Ved Passat anbefalede de faktisk at kombinere Bioheaten med solvarme, ud fra devisen om, at det er altid godt at slukke fyret i den varme periode - og så vidt muligt kun lade det arbejde, når der virkelig var noget at arbejde med. (og han var ikke ude på at sælge - da jeg dengang kun ville høre tale om varmtvandfrasolens anlæg med buffertank og varmtvandsstation)
.
Det er bare og sætte tænd/sluk via termostat, så køre den fuld skrald i ´40 min, og slukker


Besvar