Begynderproblemer med Baxi 1.5

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
Brugeravatar
ramad
Stoker I
Stoker I
16
Indlæg: 19
Tilmeldt: 06 nov 2007 20:16
Mit fyr: Baxi MultiHeat 1.5
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6310
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: Broager

Begynderproblemer med Baxi 1.5

Indlæg af ramad »

Hej Alle

Nu har jeg siddet og set dette forum igennem, og jeg må indrømme at den store aktivitet har givet mig nyt mod på at kunne få hjælp efter en LANG dag med vores Baxi fyr.

Jeg er helt og aldeles grøn hvad det angår træpille fyr. Min kæreste og jeg er for en måned siden flyttet ind i vores første hus, og i dette er der installeret et BAXI 1.5 stoker fyr. Vi fik en instruktion af den tidligere ejer i hvordan den daglige drift af fyret er og det har også fungeret fint nok den første måneds tid.

Så her igår gik det galt. Da jeg skulle ud og se til fyret så hylede det og der var en fejl A1 i det. Da jeg åbnede ind til brændrummet var pillerne derinde en stor masse. Dvs. at de var "poppede" og nærmest grødagtige. Vi prøvede et par timer at få gang i fyret, men til sidst gav vi op. Efter en nats søvn, så startede jeg her i morges med at tygge instruktionsmanualen igennem og gik i krig igen. Efter at have renset fyret grundigt (med det mener jeg tømt for våde piller, renset luftklodserne, drejet "de der skruer i hullerne i toppen af rummet" og sørget for at de piller sneglen kørte frem var tørre), så startede jeg fyret og fulgte brugsanvisningen fra punkt til prikke. De første to gange blev rummet overfyldt med piller, så det endte med at jeg måtte sidde og holde øje med fyret i fire timer, før det kom igang for alvor.

Temperaturen steg op og varierede imellem 67 og 75, som det også har gjort i den første måned, og så tænkte jeg fedt! Der kom godt nok mange piller ind i rummet, men der var godt gang i forbrændingen, så det var vel ok. Så her til aften ville kæresten ud og se til det, og så var det fuldstændigt gennemblødt igen. Der lå ganske meget vand i fyrrummet, og det endte med at vi måtte have alle piller ud af magasinet for at kunne rense sneglen på den siden, der var kørt fast i vådt savsmuld. Efter at have renset det fuldstændigt og fyldt nogle nye piller på, så startede vi det op igen. Vi fik fint gang i det og efter de anvist små 5 minutter med godt gang i luften startede vi fyret. Røgtemperaturen steg op til 60 grader og så faldt den ellers igen. Og da vi åbnede var pillerne gennemblødte igen.

Nu gider vi ikke mere for i aften, så der er blevet tændt for brændeovn og vandvarmer, og så er det blevet tid til spørgsmålene.

1) Er der nogen der har en ide til hvad vi gør galt?
2) Mangler vi at rense noget???
3) Kan det være at der sker noget i fyret så "nødslukningen" bliver aktiveret (det overvejede vi da der var meget vand i fyrrummet her til aften)
4) Er der nogle gde hjemmesider med vejledninger / guides - gerne med masser af billeder?

Jeg ved godt at det bare er noget man skal have lært, men lige nu ville det være lettere med fjernevarme eller oliefyr :shock:
Håber at der en venlig Baxi-begavet person derude, der kan hjælpe os.

Mange glade hilsner fra Rasmus
/ Rasmus - nu på sæson 6 med Baxi...

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Begynderproblemer med Baxi 1.5

Indlæg af thy »

træls.... meget det tyder på tilbagebrand bliver udløst

er lågen til tanken tæt...
er der træk i skorsten..
er det de samme piller som sædvanligt..
har du ved et uheld stillet på noget...

det sker indimellem at tilbagebrandsventilen ikke vil lukke ortenligt igen...

jeg smider mit tlf nr i pb hvis du gerne lige vil have en snak om baxien :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Brugeravatar
Oakfarm
Stoker III
Stoker III
17
Indlæg: 63
Tilmeldt: 18 jan 2007 21:33
Mit fyr: BAXI mulitiheat 1,5-350 M. Iltstyring
Areal: 160(u-iso)+ 160L VVB
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 9 ton sidste sæson
Geografisk sted: På toppen af Sønderjylland

Re: Begynderproblemer med Baxi 1.5

Indlæg af Oakfarm »

Hej!!
Ja det lyder godt nok træls.
Lige et spørgsmål
Efter at fyret slukkede sig selv første gang, har du husket at skrue drænskruen nederst på kedlen ud? for ellers står vandet op til de 2 "luftkasser" i bunden og så kommer der ingen luft til ilden den vej! der vil stadig komme luft ud af den øverste luftkasse.
Skruen er en umbracho skrue, der sidder nede ved gulvet, du skal have det skjold + isolering af der sidder under lågen. Så ud med skruen til der ikke kommer mere vand, og i med den igen.
Hvis du allerede har snakket med Thy, har du sikkert allerede styr på fyret icon_cheesygrin.gif men ellers prøv dette til at starte med.
Hvad er pausefyring sat til?
Mvh. Ole

Baxi 1.5 - 350
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Begynderproblemer med Baxi 1.5

Indlæg af thy »

Hej Ole

Du havde ret der stod meget vand i luftkasserne... tak for den oplysning :great:
det væltede ud med vand da skruen blev pillet af... når blæs blev sat på kom der en del..
jeg har heldigvis første tilbagebrand til gode i nu...

vi har løbet indstillingerne igennem sammen... når man er helt grøn er det godt lige at få vendt principerne.. :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Besvar