Nogen grund til at opgraderer sin Scotte 4.99 styring?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Nogen grund til at opgraderer sin Scotte 4.99 styring?

Indlæg af stokernut »

Så er sæsonen for alvor igang, selv om jeg stadig kune fyrer 2 x 5 timer i døgnet (og lige p.t. har 21,8 grader, hvor fyret har været slukket i 5 timer :) )

Jeg har en 16 Kwa Scotte med en 4.99 styring på. Jeg kan forstå der er sket en del siden. Ikke bare mht. total at skifte styringen, men også "bare" at få skiftet chip'en (skal lige sige jeg ikke selv har en dyt ide om hvor den chip sidder eller om man selv kan rykke den ud, som fx. RAM fra en Pc).

Jeg vil egentlig bare gerne høre erfaringer fra andre (SOM HAR SAMME, ELLERE NÆSTEN SAMME FYR). Er der noget at hente ved at skifte styring og/eller chip (ved godt det muligvis er samme ting).

Jeg har ikke det store behov for forkromede Pc løsninger etc. Fyret skal bare køre uden de store problemer.

Jeg køre p.t. med et ekstern TÆND/SLUK ur, som er koblet ind i styringen og mine pumper køre på samme TÆND/SLUK og termostatstyring (starter og slukker når fremløb er ca. 50 grader).
16Kw Scotte med 6.35 styring

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Nogen grund til at opgraderer sin Scotte 4.99 styring?

Indlæg af pille bruger »

En ny styring laver ikke bedre varme.
Den har nemmere menu indstilling,
men kører det du har fint, hvorfor så skifte ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Nogen grund til at opgraderer sin Scotte 4.99 styring?

Indlæg af triumph »

Jeg har skiftet kedel og styring.
Derved har jeg nedsat mit forbrug 20%
Levi sagde i den forbindelse at jeg ville få et lavere forbrug med en ny styring.
Jeg ved ikke hvor meget af besparelsen der kommer fra kedel, eller hvor meget der kommer fra styring.
Jeg kan ikke se at den nye styring gør noget andet end den gamle, men noget må den vel.....
levi

Nogen grund til at opgraderer sin Scotte 4.99 styring?

Indlæg af levi »

triumph skrev:Jeg har skiftet kedel og styring.
Derved har jeg nedsat mit forbrug 20%
Levi sagde i den forbindelse at jeg ville få et lavere forbrug med en ny styring.
Jeg ved ikke hvor meget af besparelsen der kommer fra kedel, eller hvor meget der kommer fra styring.
Jeg kan ikke se at den nye styring gør noget andet end den gamle, men noget må den vel.....
Kedlen er jo ikke 20 procent mere effektiv end din gamle, - så styringen må jo også gøre sit icon_cheesygrin.gif

Min erfaring er at man kan få en økonomisk gevinst ved at skifte styring, - men hvori forskellen helt konkret ligger i forhold til den gamle model ved jeg faktisk ikke - men forskel - det er der... icon_cheesygrin.gif
levi

Nogen grund til at opgraderer sin Scotte 4.99 styring?

Indlæg af levi »

stokernut skrev:Så er sæsonen for alvor igang, selv om jeg stadig kune fyrer 2 x 5 timer i døgnet (og lige p.t. har 21,8 grader, hvor fyret har været slukket i 5 timer :) )

Jeg har en 16 Kwa Scotte med en 4.99 styring på. Jeg kan forstå der er sket en del siden. Ikke bare mht. total at skifte styringen, men også "bare" at få skiftet chip'en (skal lige sige jeg ikke selv har en dyt ide om hvor den chip sidder eller om man selv kan rykke den ud, som fx. RAM fra en Pc).

Jeg vil egentlig bare gerne høre erfaringer fra andre (SOM HAR SAMME, ELLERE NÆSTEN SAMME FYR). Er der noget at hente ved at skifte styring og/eller chip (ved godt det muligvis er samme ting).

Jeg har ikke det store behov for forkromede Pc løsninger etc. Fyret skal bare køre uden de store problemer.

Jeg køre p.t. med et ekstern TÆND/SLUK ur, som er koblet ind i styringen og mine pumper køre på samme TÆND/SLUK og termostatstyring (starter og slukker når fremløb er ca. 50 grader).
Jeg vil sige JA, - ikke nok med at version 6.xx er 10 gange nemmere at navigere rundt i, - den er også langt mere brugervenlig.

De kunder vi har solgt en ny styring til - som er gået fra version 4.xx - har næsten alle sammen sparet piller, - om det er fordi der er sket store forskelle i styringen, - eller det simpelthen er fordi den er nemmere at indregulere/finde rundt i, - det ved jeg ikke - men der er set besparelser næsten hvergang vi har opgraderet :great:

stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Nogen grund til at opgraderer sin Scotte 4.99 styring?

Indlæg af stokernut »

Tak for de foreløbige svar. Til jer der har skiftet kunne det være rart at vide, hvad i har skiftet fra og hvad i har skiftet til (version)???

Og til "levi", hvilken 6.x.x skal jeg så skifte til, da jeg gerne vil bevare min mulighed for at køre med pumperne via termostat og ikke mindst køre med tidsstyring i forår og efterår?
16Kw Scotte med 6.35 styring
levi

Nogen grund til at opgraderer sin Scotte 4.99 styring?

Indlæg af levi »

stokernut skrev:Tak for de foreløbige svar. Til jer der har skiftet kunne det være rart at vide, hvad i har skiftet fra og hvad i har skiftet til (version)???

Og til "levi", hvilken 6.x.x skal jeg så skifte til, da jeg gerne vil bevare min mulighed for at køre med pumperne via termostat og ikke mindst køre med tidsstyring i forår og efterår?
Uanset hvilken version 6.xx du vælger, - så mister du ikke de features du der omtaler :great:
stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Nogen grund til at opgraderer sin Scotte 4.99 styring?

Indlæg af stokernut »

levi skrev:
Uanset hvilken version 6.xx du vælger, - så mister du ikke de features du der omtaler :great:
TAK

(men hvilken mener du jeg bør vælge) :)

PS Og så et tillægsspørgsmål. Vil en Version 6.x.x passe mht stik "Unt allez"? Min nuværende styring ser således ud:
Vedhæftede filer
Scotte.jpg
16Kw Scotte med 6.35 styring
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Nogen grund til at opgraderer sin Scotte 4.99 styring?

Indlæg af triumph »

er der ikke noget med stikket til brænderen kan fåes i 2 udførsler?
Trollefar
Stoker V
Stoker V
15
Indlæg: 163
Tilmeldt: 11 jun 2008 21:20
Mit fyr: Scotte på Opop kedel Ver 4.99
Areal: 170 m2+160 l vvb
Fremviser gerne i postnummer: 8860
Dagligt forbrug: vin 25-30 som 2-3 kg
Årligt forbrug: 5-6 Tons
Geografisk sted: 8860 Ulstrup
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Nogen grund til at opgraderer sin Scotte 4.99 styring?

Indlæg af Trollefar »

Hej

Jeg har lige skiftet min V4.99 til V10. Pilleforbruget er det samme, kørte før med overkogningssikring til styring af cirkulations pumpen, det klare styringen nu.
og kørte med timeren i stokerkontrol til sommerstyring (varmvand). Der kan måske spares lidt piller ved at lade fyret start/stop via vvb. det ser jeg til sommer.

Har også prøvet at køre med ilt styring på 4.99 syntes ikke det var en succes, håber på et tidspunkt at købe et billigt eksta ilt print så jeg kan få det prøvet på den nye styring.

Det er så rigtig smart man ikke skal have en computer tændt for at logge data fra styringen til nettet. :great:

Hilsen Jonas

Besvar