Hej alle!
Vi flyttede sidste år ind i et hus, hvor der er et stokerfyr, varmtvandsbeholder, gulvvarme i hele stueetagen og radiatorer på 1. salen. Der er ingen rumtermostater på gulvvarmeanlægget, så man skal rende og skrue op og ned, efter hvordan vejret lige er udenfor. Regner med, på et tidspunkt, at få lavet noget trådløst med trådløse rumtermostater.
Udfordringen er, at gulvvarmen driller mig. Især på badeværelset. Til tider er temperaturen derude fin, men andre gange er der koldt derude. Og lige netop på badeværelset må der gerne være lidt ekstra varmt. Og det svinger, også selvom der ikke bliver skruet op/ned. Fremløbet fra fyret er 75 grader og fremløbet på gulvvarmedelen (der er termostat) er lige under 40 grader. Jeg har lagt mærke til, at returen fra badeværelset er væsentlig varmere end de andre. Termostaten er skruet næsten helt op til badeværelset, men der er stadig koldere end i de andre rum, som slet ikke er skruet nær så meget op. Havde samme problem sidste vinter. Nogen gange var der varmt, andre gange koldt. Jeg skal så ikke kunne udelukke, at jeg har pillet ved et eller andet og vupti, så virkede det igen. Men jeg forstår slet ikke, hvad det er, der går galt. Alle rumtermostater er motioneret, så det er ikke dem, der hænger i bremsen.
Jeg har en eller anden mistanke om, at når jeg skruer op for værelset ved siden af badeværelset, så går det galt på badeværelset, men jeg er slet ikke sikker i min sag og jeg har heller ej afprøvet ved at slukke på værelset.
Der har også været rodet lidt med ventilerne for returløbet. Jeg bilder mig selv ind, jo varmere returløb, desto bedre varme, da den tilsyneladende ikke har mistet varmen på sin vej rundt fra start til slut. Tager jeg fejl?
Håber der er en af jer herinde, der har lyst til at give mig lidt forslag til, hvad jeg kunne foretage mig eller hvor problemet ligger. Det ville jeg sætte meget stor pris på.
P.S. Slangerne, der hænger og "dingler" til højre i billedet, er til kabelføring, hvis man ville sætte termostater op, men jeg aner ikke hvor i rummene de kommer ud henne, så den løsning bliver det ikke - derfor satser jeg på det trådløse.
Jeg vedhæfter 2 billeder af anlægget.
-
Vedhæftede filer
-
-