Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Problemer med gulvvarme i ét rum

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
marcohp
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 76
Tilmeldt: 04 dec 2011 20:24
Mit fyr: Baxi MultiHeat 1,5
Areal: 263
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Årligt forbrug: Ca. 7-8
Geografisk sted: Slagelse, Vestsjælland

Problemer med gulvvarme i ét rum

Indlæg af marcohp » 20 nov 2012 21:11

Hej alle!

Vi flyttede sidste år ind i et hus, hvor der er et stokerfyr, varmtvandsbeholder, gulvvarme i hele stueetagen og radiatorer på 1. salen. Der er ingen rumtermostater på gulvvarmeanlægget, så man skal rende og skrue op og ned, efter hvordan vejret lige er udenfor. Regner med, på et tidspunkt, at få lavet noget trådløst med trådløse rumtermostater.

Udfordringen er, at gulvvarmen driller mig. Især på badeværelset. Til tider er temperaturen derude fin, men andre gange er der koldt derude. Og lige netop på badeværelset må der gerne være lidt ekstra varmt. Og det svinger, også selvom der ikke bliver skruet op/ned. Fremløbet fra fyret er 75 grader og fremløbet på gulvvarmedelen (der er termostat) er lige under 40 grader. Jeg har lagt mærke til, at returen fra badeværelset er væsentlig varmere end de andre. Termostaten er skruet næsten helt op til badeværelset, men der er stadig koldere end i de andre rum, som slet ikke er skruet nær så meget op. Havde samme problem sidste vinter. Nogen gange var der varmt, andre gange koldt. Jeg skal så ikke kunne udelukke, at jeg har pillet ved et eller andet og vupti, så virkede det igen. Men jeg forstår slet ikke, hvad det er, der går galt. Alle rumtermostater er motioneret, så det er ikke dem, der hænger i bremsen.
Jeg har en eller anden mistanke om, at når jeg skruer op for værelset ved siden af badeværelset, så går det galt på badeværelset, men jeg er slet ikke sikker i min sag og jeg har heller ej afprøvet ved at slukke på værelset.

Der har også været rodet lidt med ventilerne for returløbet. Jeg bilder mig selv ind, jo varmere returløb, desto bedre varme, da den tilsyneladende ikke har mistet varmen på sin vej rundt fra start til slut. Tager jeg fejl?

Håber der er en af jer herinde, der har lyst til at give mig lidt forslag til, hvad jeg kunne foretage mig eller hvor problemet ligger. Det ville jeg sætte meget stor pris på.

P.S. Slangerne, der hænger og "dingler" til højre i billedet, er til kabelføring, hvis man ville sætte termostater op, men jeg aner ikke hvor i rummene de kommer ud henne, så den løsning bliver det ikke - derfor satser jeg på det trådløse.

Jeg vedhæfter 2 billeder af anlægget.
Vedhæftede filer
20121120_200911.jpg
20121120_200850.jpg


kadett 76
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20 okt 2010 23:22
Mit fyr: DSU 10 med autotænding
Areal: 270 m2
Brændsel: alt der kan brænde, både fast og piller
Fremviser gerne i postnummer: 6760
Geografisk sted: jylland

Problemer med gulvvarme i ét rum

Indlæg af kadett 76 » 20 nov 2012 21:16

det fordelerrør uden ventiler på, der er nogen små propper, derunder er der nogle forindstillingsskruer, de skal indstilles efter kredslængde så modstanden er nogenlunde ens i alle slanger, ellers tager vandet bare den nemmeste vej som tilsyneladende ikke er dit badeværelse, hvis du ikke har papire på gv systemet og meter på de forskellige slanger, så ring til den lokale vvs, han kender de fleste systemer og kan også nogenlunde regne ud hvor mange meter hver kreds er

marcohp
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 76
Tilmeldt: 04 dec 2011 20:24
Mit fyr: Baxi MultiHeat 1,5
Areal: 263
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Årligt forbrug: Ca. 7-8
Geografisk sted: Slagelse, Vestsjælland

Problemer med gulvvarme i ét rum

Indlæg af marcohp » 20 nov 2012 21:24

Jeg har hverken tegning, antal af meter eller andet. Ham, der boede her inden, har lagt det for nogle år siden eller 10 og er nu død, så jeg kan ikke engang spørge ham :-(
Men er min teori rigtig ang. varmt returvand = mest opvarmning fordi den ikke mister varmen undervejs?

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Problemer med gulvvarme i ét rum

Indlæg af Ernst Drastrup » 20 nov 2012 21:37

Hej markcohp.
Du har selvfølgelig luftet ud ved den lille luftskrue i højre side af øverste billed.

Når det fælles fremløbet er på 40 grader hen til alle dine ventiler, så burde vandet ind til badeværelset nr. 3 også være 40 grader.
Og så skulle gulvet også falde på plads med en bestemt temperatur, hvis ikke du går og stiller på ventilen hele tiden.
Med gulvvarme tager det altså tid at finde den rigtige temperatur, mindst en dags tid.
Så lad endelig ventilerne passe sig selv, sa falder det hele sikkert i hak.
Ventilen til værelset ved siden af kan ikke have inflydelse på ventilen til badeværelset, det er udelukket.
Du skal nok bare have lidt mere tålmodighed.

Efter jeg ser dit sidste indlæg, kan man godt få fornemmelsen af, at slangen i badeværelset er alt for kort.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Problemer med gulvvarme i ét rum

Indlæg af Zarge » 20 nov 2012 21:42

Kan det være pumpen der ikke kan følge?


kadett 76
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20 okt 2010 23:22
Mit fyr: DSU 10 med autotænding
Areal: 270 m2
Brændsel: alt der kan brænde, både fast og piller
Fremviser gerne i postnummer: 6760
Geografisk sted: jylland

Problemer med gulvvarme i ét rum

Indlæg af kadett 76 » 20 nov 2012 21:45

egentlig ikke og så alligevel, varmt returvand fortææler at du sender flere kw ind i rummet end du benytter = spild, samtidig er der lige det med at varmt vand hellere vil afgive varmen end koldere vand og dermed kan du godt få slangen til at afgive flere kw ved at sende mere ind og få mere hjem igen, men det korrekte er at sende så lidt ind som muligt, for så udnyytes varmen bedst og gulvet vil have en mere jævn rolig temperatur = mere komfort, jeg skal gerne fortælle hvordan det indstilles også, men allerførst skal du have forinstillet dine gv kredse og indstillet pumpen korrekt, pumpen skal stå ret højt til gulvarme for at få højt flow og dermed jævn gulvtemperatur, hvis det er en "gammel" 3 trins raket indstiller du den bare på 3, og så ville jeg nok foreslå at få det trådløse styring på når du alligevel skal have vvs ud og forindstille, jeg har ikke mødt nogen endnu der kan få det andet til at køre optimalt, når alt det er odnet mangler du bare at indstille din shunt korrekt, men det kan vi jo tage til den tid, det kan vvs ikke gøre for dig da han ikke bor i huset, men når du har den indstillet 1 gang kan du til gengøæld sætte dig i sofaen med en kold øl og bare glæde dig over den gode varme, i mange år :great:

marcohp
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 76
Tilmeldt: 04 dec 2011 20:24
Mit fyr: Baxi MultiHeat 1,5
Areal: 263
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Årligt forbrug: Ca. 7-8
Geografisk sted: Slagelse, Vestsjælland

Problemer med gulvvarme i ét rum

Indlæg af marcohp » 21 nov 2012 21:00

Tak for alle jeres input. Systemet er luftet ud og jeg har i dag forsøgt at skrue lidt på ventilen til retur. Håber det hjælper indenfor 1 døgn. Jeg må nok snart kontakte en vvs mand til at kigge på det. Og trådløst kommer forhåbentlig snart.

Jeg bliver nødt tiat spørge : Hvad er en shunt??? Og hvilken dims på min tegningr er det ?

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Problemer med gulvvarme i ét rum

Indlæg af Ernst Drastrup » 21 nov 2012 21:09

Shunten i dit anlæg, det er den forbindel der går fra returen op til fremløbet.
Den blander koldere returvand ind i dit varme fremløb og er med til at sænke temperaturen frem til gulvvarmen.

Hvor bor du, måske er der én i nabolaget, der er i stand til at vejlede dig lidt.
Jeg bor i Arden.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Problemer med gulvvarme i ét rum

Indlæg af Zarge » 21 nov 2012 21:12

umiddelbart vil jeg mene at shunten er den "radiatorventil" helt til venstre, altså ved siden af pumpen... Det er den der bestemmer temperaturen på fremløbet til gulvet... Over setpunket på den så genbruger punpen bare vandet i gulvkredsen, og når temp kommer under, så åbner ventilen og gir et tilskud af "ny" varmt vand...

EDIT kan se Ernst kom først... Ja, shunten kan naturligvis virke begge veje, lukke returvand i fremløbet for at køle, eller "frisk" fremløb i vandet... ;-) Og umiddelbart ud fra billedet vil jeg mene at dit virker som jeg skriver, men jeg kan jo ta fejl :D

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Problemer med gulvvarme i ét rum

Indlæg af Ernst Drastrup » 21 nov 2012 21:38

Shunten, - det er altså den forbindelse man laver mellem fremløb og retur.
Man shunter et anlæg ved, at blande returvand ind i fremløbsvandet.

Termostatventilen er der til, at regulere fremløbstemperaturen med.
Eller er det rigtig nok Zarge.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Besvar