Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvilket pillefyr skal jeg vælge?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
nemocharley

Hvilket pillefyr skal jeg vælge?

Indlæg af nemocharley » 13 nov 2012 12:41

Hej

Jeg er ny her på dette forum. Jeg har en række spørgsmål, som jeg håber, jeg kan få lidt hjælp med.

Først lidt om rammerne. Vi (min hustru og jeg, ingen børn) bor i et 120m2 rødstenshus fra 1953. Vi har efterisoleret en del og fået lagt gulvvarme i stue og badeværelse. Huset er halvandenplans, der er to radiatorer ovenpå og en enkelt i køkkenet.

Bryggers er ok isoleret , men det skal renoveres (gulvvarme, ny skorsten) i forbindelse med udskiftning af varmekilde.

Lige nu fyrer vi med olie på en gammel uisoleret salamander kedel fra slut tresserne. Det er en katastrofe - jeg ved det. Før vi fik isoleret og renoveret stuen (læs udraderet og genopbygget) brugte vi cirka 2000 liter olie om året, nu er vi på mellem 1200 og 1500 liter.

Efter lang tids vejen frem og tilbage er valget faldet på pillefyr, som husets nye varmekilde. Og jeg er begyndt at sætte mig ind i sagerne. Men jeg er mildest talt blevet forvirret (måske fordi jeg hverken er teknisk eller praktisk anlagt).

Lige en sidste ting inden mine spørgsmål kommer. Jeg har valgt at få et ret stort solfangeranlæg 12+m2 solfangere op med dertilhørende buffertank (800-1000 liter), varmtvandsstation (i stedet for varmtvandsbeholder) - hele svineriet. Dette er en slags drengedrøm for mig, som jeg ikke vil slippe :)

Pladsmangel er et gennemgående tema i huset. For bryggers er dette ikke anderledes. Det er 4.10 i længden og 3.50 i bredden og 2.25 i højden. Buffertanken fylder 1m i diameter og står i nordøst hjørnet. Tanken var at have pillefyret lige til venstre for dette. Der er umiddelbart ikke plads til automatisk pilletank/sug, men jeg har ikke noget i mode at slæbe lidt.

Med disse informationer kommer så mine spørgsmål.

1) Er det overkill med et dyrt pillefyr variowin, hapero, hoval biolyt, biotech - deres fine pillebesparende styring ved lav last er irrelevant for mig, med det store solfangeranlæg - jeg skal fyre med piller fra 15/10 til 15/3 (skriver jeg lige lidt firkantet). Det er dog superattraktivt at de ikke fylder meget, og at arbejdet med dem er ekstremt begrænset.

2) Vil den lille nye woody 10 kw black star være bedre (den er ihvertfald billigere). Hvor meget mere arbejde er der med den type, der står den er selvrensende og har en stor askeskuffe - men jeg kan ikke gennemskue hvad det betyder i praksis - hvad er forskellen helt konkret mellem dem og de virkelig dyre modeller?

3) Jeg skal ud og kigge på den nye Bioheat - men kan ikke finde en pris på den, ligeledes leder jeg efter brugererfaringer på den - nogen bud? Jeg har kun set dem på 15kw og derover - er det ikke for voldsomt til mit behov?

4) Er der nogen der tør kommer med et cirka bud på hvor mange tons træpiller jeg kommer til at bruge årligt?

5) Kræver alle træpillefyr brandsikring af det rum de står i?

Det var spørgsmålene fra grønskollingen. Venter spændt på svar.

på forhånd tak.


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9827
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Hvilket pillefyr skal jeg vælge?

Indlæg af pille bruger » 13 nov 2012 13:11

10 Kw Woody vil være et fint valg.
Den er selvrensende i bagerste røgslag.
Måske skal du kun tømme askeskuffe to eller tre gange pr. fyrings sæson.
Regn med kun at bruge få timer om måneden til at kigge til fyret.
Her kan du se hvad der kræves til et fyrrum http://www.nordjysk-bioenergi.dk/fejlfi ... nlaeg.html
Du skal regne med et forbrug på ca 3 - 4 tons piller.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Hvilket pillefyr skal jeg vælge?

Indlæg af triumph » 13 nov 2012 14:25

ud og kig, det giver et meget bedre indtryk. hvis du skriver hvor du kommer fra er der nok nogen der gir en kop kaffe og en snak.
Meeen den der biowind bliver nok svær at forrente med et forbrug på 1200 l olie

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Hvilket pillefyr skal jeg vælge?

Indlæg af MichaelK » 13 nov 2012 17:42

Ja, og når man så samtidig har solvarme, så bliver det helt galt.

En BioWin/Hoval Biolyt m.fl. er så billige i drift i sommerhalvåret, at solvarme
simpelthen ikke kan betale sig. Det er f.eks. umuligt for mig at investere i et
solvarmeanlæg, og samtidig få en fornuftig forrentning af investeringen.

Hvilket i øvrigt bringer mig frem til en lille invitation. MemoCharly, Du er meget
velkommen til at se min BioWin i drift, hvis det har interesse?
Nu skriver Du ikke noget om, hvor i landet Du kommer fra. Jeg bor selv 13 km.
fra Ebeltoft, så kan Du jo selv afgøre om det er for langt fra dig?



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

nemocharley

Hvilket pillefyr skal jeg vælge?

Indlæg af nemocharley » 13 nov 2012 18:42

Hej igen

Tak for svar. Jeg har været lidt ude og kigge både ved forhandlere og private (venner/kollegaer, min fars kollega og et enkelt familiemedlem).
Men er langt fra færdig, undersøgelserne er kun lige begyndt.

Blandt andet var jeg på besøg ved TitanHeating, hvilket var lidt af en øjenåbner - det var her at jeg blev sikker på, at det var pillefyr jeg ville have. Variowin er perfekt til mine forhold - men som det så rigtigt bliver påpeget, er det er en investering som aldrig vil hente sig selv ind igen, især ikke set i lyset af det relativt store solfangeranlæg. Men mindre kan vel også gøre det tænker jeg, fyret kommer ikke til at køre mere end 6 mdr om året, og i de 6 måneder hjælper solvarmen forholdsvist godt til.

og måske skal alt ikke gå op i investeringer og realrenter....jeg ved sgu ikke..

Jeg skal ud og se på den lille miniwoody i morgen, det skræmmer mig ikke at der er lidt arbejde med den (15-30 min ugentligt er max) - men jeg har naturligvis mine grænser. Ej heller at jeg skal slæbe piller omend at et godt stort magasin (150kg+) ikke er at foragte (uden at det fylder - kompakt er vejen frem for mig)

Jeg bor i Himmerland og har cirka 100km til Feldballe, det er lidt langt, men jeg vil godt beholde invitationen i lommen til evt. senere brug hvis det er ok?

mvh
nemocharley


Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Hvilket pillefyr skal jeg vælge?

Indlæg af Klaus » 13 nov 2012 19:44

Win og Lyt er helt sikkert lækkert kram, jeg valgte dog den simple men lignende og ikke mindst noget billigere udgave MGM i stedet, du kan jo næsten få 3 MGM for samme pris! Du kan læse lidt om mine erfaringer her: viewtopic.php?f=19&t=13881
Kort sagt har det været 100% plug and play, uden indstillinger, afvejen af dit og dat og indkøb af ekstra reservedele for at være sikker på fyret kan holdes i live over en weekend osv. Hvilket er den komfort jeg forventer af et pillefyr.

nemocharley

Hvilket pillefyr skal jeg vælge?

Indlæg af nemocharley » 13 nov 2012 21:09

Den kendte jeg ikke. Den er billig, tung (måske et udtryk for stærkere enkeltdele end Ekoheat, som jeg umiddelbart vil sammenligne den med), kompakt med et ok pillemagasin, selvrens og beskedent asketømnings-interval. Meget interessant. Tak for tippet.

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Hvilket pillefyr skal jeg vælge?

Indlæg af Klaus » 14 nov 2012 11:11

Du kan slet ikke sammenligne mgm med ecoheat. Men ecoheat og scotte kan du sammenligne. Det er nemlig aftagelige pillebrændere på en kedel. Mgm og win/lyt er en bygget nhed hvilket giver nogle fine fordele og bedre kpmfort

stokerTz
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 15 nov 2012 20:50

Hvilket pillefyr skal jeg vælge?

Indlæg af stokerTz » 15 nov 2012 21:16

Hvis jeg var dig ville jeg kigge på et Denviro M12, komplet og flot fyr med det hele, og selvrens, og nej, Scotte'n har ikke selvrens, den har semirens.
Denviro'en koster dog mere end Scotten, men har en fantastisk styring der også er nem at kombinerer med Solvarme fra Denviro, skulle man ønske dette på et tidspunkt.

nemocharley

Hvilket pillefyr skal jeg vælge?

Indlæg af nemocharley » 20 nov 2012 09:03

Lige en opfølgning.

Status lige nu - er blevet mere usikker på solfangeranlæg - type og størrelse.

Mht. pillefyr så har jeg siddet og lavet ldt skitser til det nye bryggers/fyrrum.

I virkeligheden er jeg ret begrænset i mine valgmuligheder. Med alle kriterier in mente så kan jeg vælge mellem Blackstar mini, MGM eller Bioheat. Atmos og Varmebaronen må jeg vælge fra pga pladsmangel, de andre anlæg jeg har set på udover har jeg valgt fra af forskellige grunde (pris, udseende, størrelse, mavefornemmelse etc.).

Bioheaten er pt. den jeg er mest lun på. Blackstar er meget kompakt og prisvenlig - meeen - da jeg nu engang har budgettet til Bioheaten, så vil jeg hellere have den (og det endda i sådan grad, at jeg er villig til at udskyde solvarmen). MGMén mangler jeg at se i virkeligheden - er der nogen, der ved om, der er sådan en fætter i Himmerland et sted?


Besvar