Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarme til hvilket pillefyr?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af triumph » 19 nov 2012 17:28

Hvis du kommer til sjælland skal du også være velkommen her


nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 19 nov 2012 17:31

taktak - det hænder da også :o)

nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 19 nov 2012 17:37

hov glemte da helt at nævne nr 4 - min dark horse - den lille pillebrænder fra varmebaronen - der er en her på forum (mekanikeren) der har sådan en, skal forhåbentligt snart over at se den.

den virker simpel og stærk

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af triumph » 19 nov 2012 17:46

Det er den da sikkert også, men du skulle altså prøve og finde nogen anlæg der passer bedre til dit forbrug.
Altså 5 kw i max last, ikke minimuslast :wink: :wink:

mekanikeren
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 71
Tilmeldt: 12 apr 2012 23:16
Mit fyr: Värmebaronen Viking Bio
Areal: 154
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9610
Geografisk sted: Haverslev

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af mekanikeren » 19 nov 2012 18:27

Alternativt kan du kikke på Varmebaronens/Värmebaronens produkter. Bare google det.
Jeg købte mit pillebrænder sæt ved DPT, som holder til ved Vammen ved Tjele.
Han har selv sat et sæt op med Solvarme, pillebrænder og akkutank.
Jeg synes simpelthen deres akkutank er genial.
Den står meget højt på juleønskeseddelen.

I øvrigt bor jeg i Haverslev, hvis du har lyst til at sparke lidt fyr.
Mvh Mekanikeren


nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 19 nov 2012 19:01

Det vil jeg meget gerne - hvor og hvornår .DPT der startede min rejse - hans opstilling er genial - jeg har bare ikke plads til den overhovedet. Og så er der det problem med brugsvandstank inde i buffertanken - at hvis den ene ryger skal begge skiftes (at den så nok ikke lige ryger når vi taler varmebaronen er en anden sag) - jf. Niels Lyck manden bag varmtvandfrasolen.dk.

nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 19 nov 2012 22:54

@Triumph - efter at have fået forklaret Bioheaten på fabrikken i Ørum kan jeg forstå at den lidt populært sagt er bygget til at halvere moduleringsområdet - i mit tilfælde vil den arbejde ml 3 og 7 kw cirka, ved en virkningsgrad på 88-90 procent. Den er fuldautomatisk og finder selv ud af det.

mht til de mere simple brændere - når det er tænd/sluk så er kw mindre relevant - en dybere forklaring af dette må du få ved smeden fra Vammen - DPT.dk han hedder Erik. En buffertank er optimal for at få det meste af det simple og slidstærke koncept.

Til alle der har været med i tråden.

Nu er vi inde på solvarme-siden så...

1) Brugsvandsanlæg
2) Kombi-anlæg (NBE´s større med styring i vvb er smarte og ret billige)
3) Buffertanks anlæg med brugsvand der varmes op i gennemstrømning af en varmtvandsstation.

3 går godt til KISS brændere ved de modulerende er jeg meget i tvivl, håber jeg får lejlighed til at tale med Ernst Drastrup om dette :)

Jeg er selvfølgelig interesseret i - en gang for alle - at finde ud af hvad der kører bedst med en relativt avanceret fætter som bioheaten - er det 1, 2 eller 3?

Hvis I ikke kender hjemmesiden varmtvandfrasolen.dk, så gør jer selv den tjeneste at kigge på den. :)

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af Ugelvig » 20 nov 2012 08:10

nemocharley skrev:Tak for det Ugelvig - jeg er i det sønderjyske i ny og næ, så det kan godt være jeg tager dig på ordet :o)

Dit brænder valg - af ren nysgerrighed - hvorfor Iwabo?
Den har automatisk rens af brændehovedet. Det syntes jeg var interessant. Ligeledes har Iwabo lavet løse træpillebrændere siden 1985, hvor de opnåede P-mærket i Sverige. Hvis de har kunne eksistere siden '85 må det være fordi de kan lave noget, der dur! :wink:

Mange af de brændere, der er på markedet er jo en eller anden form for kopi af Iwaboen - Atmos/Passat, Nibe m.fl. Men den koster så også et par klik mere end Atmos A25 gør.

Og jeg kender et par stykker, der har haft Iwabo Villa S1 installeret siden slutningen af 80'erne, de kører dælme endnu... :shock:
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af Flemming DJ » 20 nov 2012 22:34

M.h.t. punkt
3) Buffertanks anlæg med brugsvand der varmes op i gennemstrømning af en varmtvandsstation,

så ser jeg en ulempe i, at toppen af tanken af hensyn til varmtvandsproduktionen ALTID skal være ret varm (min. 60 grd for vvfs' anlægs vedkommende).
Det betyder i mit lille hovede, at den oftests vil være opvarmet af tilskudsvarme (pillefyret) til en relativt højere temperatur end en normal solvarmetank med brugsvand (kan være ned til 50 grd. som "grundtemperatur" - vores elpatron starter ved 46 og slukker ved 55 grd, ca.). Den højere "grundtemperatur" til en varmtvandsstation vil alt andet lige give en dårligere udnyttelse af solvarmen.

Håber, det gav mening. :)
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 20 nov 2012 22:54

Hej Flemming - jeg kan godt følge dig (tror jeg), jeg har selv samme forbehold.

Jeg tillader mig at kopiere følgende fra Varmtvandfrasolen (Niels Lyck);

"Hos Varmt vand fra solen er vi imidlertid tilhængere af et andet princip, nemlig at alle varmekilder tilsluttes bufferen og holder den varm i toppen, hvis solen ikke kan.

Det er der (mindst) to grunde til:
Det forøger effektiviteten af de fleste varmekilder (gas- og oliefyr, varmepumper, pillefyr), hvis de får lov at køre længere ad gangen. Når disse tilsluttes bufferen, skal de både opvarme det vand, der løber rundt i huset OG 100-300 liter i bufferen, hvilket betyder længere gangtid og længere pause.
Det muliggør at bufferen, hvis den kombineres med en varmtvandsstation, erstatter den varmtvandsbeholder, man ellers skulle have haft.
Buffertanken kan evt. samtidig anvendes af en brændeovn med gris eller et fastbrændselsfyr, som får en renere forbrænding og en højere nyttevirkning, hvis de får lov at køre længere tid af gangen med høj effekt, end hvis der "klatfyres".

Du kan læse mere om kombinationen buffertank, solvarmeveksler og varmtvandsstation under beskrivelsen af vores mini-/midi-/maxianlæg." - citat slut.

Jeg er IKKE kyndig i hverken pillefyr eller solvarme - for at sige det mildt, så er jeg nybegynder.

Det jeg tror på, er at en simpel buffer uden spiral/varmeveksler m elpatron og ekstern varmtvandsstation - er den mest optimale løsning for "tænd/sluk" pillefyr - men jeg er i tvivl om det også er gældende for de pillefyr, som automatisk modulerer over en større mængde KW. Dette spørgsmål har særlig relevans for mig, da jeg hælder kraftigt til Bioheaten.

Jeg kan kun opfordre, at man tager kontakt til Niels Lyck for at få dette forklaret ift. ens konkrete forhold/situation. Han er en god mand, som brænder for det han laver.


Besvar