Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarme til hvilket pillefyr?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af Flemming DJ » 18 nov 2012 21:40

triumph skrev:jeg har gået fra en woody/opop kedel til en blackstar med semirens.
Når den var nyrenset lå røggas temp på ca. 150 grader, når den var beskidt/inden jeg rensesde den (for hver tons) lå den på 230 grader
På blackstaren lå røggassen på 84 c ved fuldlast (24 kw) og 70 c kedeltemp. efter jeg havde kørt 3 uger lå den på ca. 92 c [...]
Det lyder da fuldstændigt vanvittigt! :shock:

Vi har en Opop med en slags hjemmestrikket brænder, og efter at jeg har fået skruet brændselsmængden op til et passende niveau, så mætningen er mere korrekt, har vi en røgtemperatur på max 100 grd ved 60% effekt, som jeg har sat som maxydelse.

Tidligere ku' den ligge på en 120-140, fordi bålet fik for meget luft i.f.t. piller - og det tror jeg også, dit må ha' fået - så det har været et kæmpebål, men varmen er bare blevet tyret ud gennem skorstenen. (Jeg glæder mig til at se forbruget, når denne sæson er slut, så jeg kan se, om justeringen har givet pote - men p.t. ser vi ud til at ligge med et lavere forbrug på dagsbasis).

NÅ, det var et sidespring. icon_cheesygrin.gif

Til Nemocharley> Vi har så det nævnte pillefyr (som åbenbart er rigeligt stort til huset, da vi kan klare os med 60% effekt), ca. 100 m2 gulvvarme i beton, ringe isolering OG 9 effektive absorber-m2 pladefanger med 300 ltrs tank og rumvarmeveksler. Og vi har lidt varme i gulvene hele sommeren over - men alligevel er solvarmeanlægget nødt til at køre nødkøling på gode dage i de 1-2 varmeste måneder, når brugsvandet er 65 grd, og returen fra gulvvarmen når 42 +/- ...

Besparelsen er ca. 1 ton piller (forlænget sommerslukning af fyret) og ca. 1 MWt, som vi sparer ved ikke at varme vand med el som tidligere. I alt ca. 4000 kr./år.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af Ugelvig » 18 nov 2012 21:56

triumph skrev:hvorfor har du afskrevet scotten ?
Den kører fint ned til 2 kw, og jeg oplever den som meget pålidelig.
Når du sammligner mængden af reklamationer på woody/scotte, så skal du jo lige huske at der måske er 40 af dem, for hver gang der er et biosol.

Den atmos dp 4-14 kører vel 4 kw i minimum, så den er da også for stor
Woody/Scotte kører pausefyring, er det ikke rigtig forstået? Altså er det interessant, at de kan gå langt ned i ydelse. Men de vil vel stadig lave varme, der måske ikke er brug for? Eller man forsøger at strække forbruget ud over en længere periode og tilføre mindre energi her og nu, netop for at hindre for meget pausefyring.

Atmos/Passat/Iwabo/Nibe/Pellex kører med auto. tænd, så de bruger energien, når der er behov for det. Derfor er deres min. ydelse ikke så interessant, da det "bare" skal passe til forbruget, mængde af radiatorer, gulvvarme, spiral i VVB o. lign. her og nu, eller samtidig forbrug.

Ret beset er det jo to vidt forskellige måder, at tilføre energien på.

/AJU
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af MichaelK » 18 nov 2012 22:08

Woody/Scotte køre da ikke med pausefyring. Den har Du fået galt i halsen :oops:
De har netop autotænd, som alle pillefyr bør have anno 2012 :great:

Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af Ugelvig » 18 nov 2012 22:20

MichaelK skrev:Woody/Scotte køre da ikke med pausefyring. Den har Du fået galt i halsen :oops:
De har netop autotænd, som alle pillefyr bør have anno 2012 :great:

Mvh.
Perfekt... Så lærte jeg også lidt sådan en søndag aften, takker :wink:

/AJU
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

dannidines

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af dannidines » 19 nov 2012 03:54

nemocharley skrev:Skal et smut ned forbi Hedestoker og se både NBE & Passat produkter. Det er meget godt at se dem stå ved siden af hinanden.

Prisforskellen på en Bioheat og en Blackstar Mini er 25.000 (hvilket immervæk også er en slat penge). Jeg skal heldigvis ikke beslutte mig før om et lille års tid :o).

Tak for indspark, jeg får virkelig noget at tænke over.
ret beset en forskel på min. 29000 dkk inkl. shunt & trækstabilisator, hvis du vælger en "admiral mini" fra Bauhaus, som er en scotte mini uden semirens (gl./foregående model kedel) og med Scotte chip 6.34:-)

DO er skisme billi'


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af triumph » 19 nov 2012 12:50

Flemming DJ skrev:
Det lyder da fuldstændigt vanvittigt! :shock:

Vi har en Opop med en slags hjemmestrikket brænder, og efter at jeg har fået skruet brændselsmængden op til et passende niveau, så mætningen er mere korrekt, har vi en røgtemperatur på max 100 grd ved 60% effekt, som jeg har sat som maxydelse.

Tidligere ku' den ligge på en 120-140, fordi bålet fik for meget luft i.f.t. piller - og det tror jeg også, dit må ha' fået - så det har været et kæmpebål, men varmen er bare blevet tyret ud gennem skorstenen. (Jeg glæder mig til at se forbruget, når denne sæson er slut, så jeg kan se, om justeringen har givet pote - men p.t. ser vi ud til at ligge med et lavere forbrug på dagsbasis).

NÅ, det var et sidespring. icon_cheesygrin.gif

Til Nemocharley> Vi har så det nævnte pillefyr (som åbenbart er rigeligt stort til huset, da vi kan klare os med 60% effekt), ca. 100 m2 gulvvarme i beton, ringe isolering OG 9 effektive absorber-m2 pladefanger med 300 ltrs tank og rumvarmeveksler. Og vi har lidt varme i gulvene hele sommeren over - men alligevel er solvarmeanlægget nødt til at køre nødkøling på gode dage i de 1-2 varmeste måneder, når brugsvandet er 65 grd, og returen fra gulvvarmen når 42 +/- ...

Besparelsen er ca. 1 ton piller (forlænget sommerslukning af fyret) og ca. 1 MWt, som vi sparer ved ikke at varme vand med el som tidligere. I alt ca. 4000 kr./år.
Min brænder er 24KW, og kører 100% last
Pointen var at virkningsgraden altid forbliver den samme, da kedel ikke bliver beskidt
Hvis man køber et fyr der har velfungerende selvtænding, så kan man snilt lave vv for 4 kg piller i døgnet, istedt for at bruge el.
Ved at køre med min solvarme spare jeg 2 kg træpiller/døgnet, om sommeren = 4 x 150 dage = 600 kr

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af Flemming DJ » 19 nov 2012 13:29

OK. Og min pointe var, at et pillefyr med for lav mætning fyrer for gråspurvene. :)
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 19 nov 2012 15:03

Nå folkens - synes da lige i skal høre, hvor jeg er lige nu, efter at have set en del i dag. Jeg har tre pillefyr på min liste (alle er set i funktion i private hjem, og jeg har trættet forhandlere med mine spørgsmål om alle tre.)

Mit loft var ca. 100.000 - jeg ville gerne have solfangere på taget i samme hug som fyrskift. Bryggers skal renoveres, skorsten skal ned og ny skal op. Jeg laver alt det grove selv, men det varmespecifikke, el og rør holder jeg mig fra.

min shortlist i foretrukne rækkefølge er som følger:

1) Bioheat & forberedt til solvarme ville kunne gøres til ca 85.000 - forhandleren var ligesom Triumph noget skeptisk med solvarmen (men ud fra devisen om, at jeg havde solceller og for fa..... da bare kunne skyde noget strøm i elvandvarmeren).

2) Blackstar Mini 1016 med 2x30 rørsolfangere 300 l vvb - sælger var lidt usikker men efter lidt pres blev der sagt ca. 60-65000

3) Atmos 4-14, a25 brænder, lidt skæg/sej 500l silo, samme NBE solfangersystem som ovenstående - ca 75.000


Jeg vil lade det være for nu, og satse på at valget er helt klart for mig til sommer (nu håber jeg fanme ikke der er nogen der kommer med et nyt spændende produkt i mellemtiden :D )

Tak for input - det har været en stor hjælp :great:

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af Ugelvig » 19 nov 2012 16:34

Du skal være velkommen forbi Sønderjylland (når du skal efter pils i Tyskland) og se en Atmos D14P med Iwabo Villa S2 brænder. Den bliver opsat i morgen :)

I så fald, giver du mig bare besked.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 19 nov 2012 17:04

Tak for det Ugelvig - jeg er i det sønderjyske i ny og næ, så det kan godt være jeg tager dig på ordet :o)

Dit brænder valg - af ren nysgerrighed - hvorfor Iwabo?


Besvar