Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarme til hvilket pillefyr?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af triumph » 18 nov 2012 11:18

den der okooffen kan fås i en 2-8 kw´s udgave
http://www.renergi.dk/index.php?top_men ... t=Pillefyr Pellematic

og en kondenserende udgave forberedt til solvarme
http://www.renergi.dk/index.php?top_men ... t=Pillefyr PellematicSmart

(jeg ved intet om oko offen, andet end hvad jeg har læst på nettet. Så tag det ikke som en anbefaling af produktet, kun specificationerne ;o) )


nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 18 nov 2012 11:46

jeg har brugt noget tid på at studere Økofen på nettet... - det er langt over mit prisleje (jeg har brugt langt over 150.000 inden jeg har et fungerende fyr og bryggers). Jeg vil ikke meget over 100.000 (eller hvis jeg vil så tager jeg det over en årrække..)

ligeledes kan jeg læse på nogle tyske foraer at Økofen får en del reklamationer efter ca 5 år!!

hmm nej så er biosol mere tiltrækkende - mere simpelt og svensk hjemmesløjd (kommer til at tænke på en pensioneret flymekaniker, der med tårer i øjnene mindedes de gamle Draken-jagere) - her kan jeg jo selv vælge brænder - tænd og sluk - buffertanken "styrer". Men den løsning er nu heller ikke helt billig - jeg rammer hurtigt ind i de 100.000.

Det er svært. Og godt jeg har god tid.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af triumph » 18 nov 2012 12:01

hvorfor har du afskrevet scotten ?
Den kører fint ned til 2 kw, og jeg oplever den som meget pålidelig.
Når du sammligner mængden af reklamationer på woody/scotte, så skal du jo lige huske at der måske er 40 af dem, for hver gang der er et biosol.

Den atmos dp 4-14 kører vel 4 kw i minimum, så den er da også for stor

nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 18 nov 2012 12:15

jeg har heller ikke afskrevet mini blackstar 1016 - den står på listen - faktisk som det mest indlysende indkøb. Jeg kunne bare godt tænke mig, at have flere klare valgmuligheder.

kw behovet i mit hus får jeg til max 7 (ved en superhård vinter 8-9 - vi fyrede knap 2400 liter af for et par år siden - inden gulvarmen kom i stuen).

jeg ved ikke om jeg har misforstået det - men - med solfangere på, så sikrer jeg mig, at fyret næsten udelukkende kun arbejder i den zone der er bedst for den... eller?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af triumph » 18 nov 2012 12:51

Jeg har sagt det før.......
Jeg syntes du rammer helt ved siden af skiven icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
Det virker som om solvarmen bare pinedød skal indstalleres, ligegyldigt hvad.
Jeg har solvarme, og har beregnet min besparelse til ca. 600 kr/år anlæget kostede rundt regnet 24.000 ink. montage.
Altså 40 års tilbagebetalingstid. Mit anlæg sidder ikke 100% optimalt, og man kan sikkert også få anlæg med flere m2 fangerareal til samme pris. Men hvad så.... så bliver tilbagebetalingstiden måske 25 år.

Jeg kiggede på biosol hos DTI. Jeg ved ikke hvilken brændre man kan vælge, men jeg kan se at den der er testet er en iwabo på minimum 5 kw.Virkningskraden på kedlen var ikke imponerende (86% ved 4,7 kw. og 90% ved 14,7 KW)
Hos pillestoker kostede biosol kedlen (som jo ikke har nogen form for selvrens) 44.000 uden brænder. Der skrev de man skulle sætte en swebo brænder på (som der hverken var pris eller specifikationer på)
Altså 20.000 ekstra til en brænder ?? og 15.000?? ekstra for solvarmen = 78.000 kr

F.eks en scotte er testet fra 2,7 til 10,8 kw, med en virkningsgrad på 89,1 til 93,7. Pris 25.000
Altså et anlæg der ydelsesmæsigt passer meget bedre til dit forbrug, og i praktis vil have 10% højere virkningsgrad end en biosol med iwabobrænder.
Jeg antager at dit ønske om solvarme bunder i at du ønsker at være milijøbevist.
Så er det da tosset at insisterre på at købe et anlæg der er forberedt for solvarme.
Men i praktis vil lede mere varme ud igennem skorstenen, end det som solvarmen vil bidrage med.

Og en ekstrapris på 53.000 for at spare en tusse om året (som jo så slet ikke bliver sparet pga dårligere virkningsgrad.)
Det gå sku ikke.

Men ifb. med installationen kunne du forberede anlæget til solvarme. Enten med en monster vvb med de rigtige udtag, eller sørge for for at have klargjort til store beholdere (altså have tænkt over plads til beholdere, ventiler/tilslutninger osv)
En sådan løsning betyder også at du kan skrædersy og udvide dit anlæg. Ved at købe en biosol begrænser du dig ifh til størrelse på anlæg


nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 18 nov 2012 13:11

Jo det er miljøbevidstheden der styrer - men jeg er ikke millionær, og jeg er også Jyde. Jeg kan godt se det og følge dit regnestykke. Pillefyret (uanset type) og ombygningen er det der kommer ind i første omgang - med tiden ser jeg, hvordan det arbejder. Solvarmen kommer måske til senere.

Angående bioheaten så var jeg ude og besøge en der havde sit på 118m2 - gulvarme i hele hytten, hulmursisolering fra 95, nye døre og vinduer (men kun 15 cm isolering under taget). Hans fyr kørte upåklageligt og de brugte ca 3 paller om året. De havde en mindre elvandvarmer og 3kw solceller på taget - det kunne ikke gøres bedre havde vvséren sagt til ham.

Mit hus på 120m2 delvis gulvvarme delvis nye døre/vinduer - op til 40cm på loftet, hulmursisolering fra 87..... - det er sgu da en meget nær sammenligning...

angående bio-solen - den skal ikke være dyrere end bioheaten - det giver ikke mening for mig. Og med det eksempel du kommer med her - ja så er den........meeen jeg bliver sgu lige nødt til at se sådan en i aktion....

og jo jeg vil i ombygningen medtænke plads til vvb + div og måske også en mindre silo med sug (dette vil jeg undlade at informere min hustru om, da hun er af den opfattelse at bryggerset primært er til blomster....)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af triumph » 18 nov 2012 13:40

jeg har gået fra en woody/opop kedel til en blackstar med semirens.
Når den var nyrenset lå røggas temp på ca. 150 grader, når den var beskidt/inden jeg rensesde den (for hver tons) lå den på 230 grader
På blackstaren lå røggassen på 84 c ved fuldlast (24 kw) og 70 c kedeltemp. efter jeg havde kørt 3 uger lå den på ca. 92 c, og det gør den stadigt her 3 md efter, selvom jeg intet har gjort ifht rengøring.
Ved at købe en biosol får du ikke denne gevinst.
Ved at give 55.000 mere for en bioheat, end for en scotte,så får du efter min mening et ringere anlæg med bioheaten.
Ikke fordi bioheaten ikke er bedre end scotten. Det er den garenteret. men den er for stor.

nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 18 nov 2012 17:20

Skal et smut ned forbi Hedestoker og se både NBE & Passat produkter. Det er meget godt at se dem stå ved siden af hinanden.

Prisforskellen på en Bioheat og en Blackstar Mini er 25.000 (hvilket immervæk også er en slat penge). Jeg skal heldigvis ikke beslutte mig før om et lille års tid :o).

Tak for indspark, jeg får virkelig noget at tænke over.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af triumph » 18 nov 2012 17:51

du skulle også tage ud og snakke med nogen der faktisk har dem, jeg er sikker på der er nogen her på forummet der gerne åbner døren

Jeg troede der var meget mere end 25.000 i forskel på en bioheat, og en blackstar.
Da de kom frem savlede jeg meget over dem, men da kostede den næsten 90.000, jeg så den stod til 54.000. Det hjælper jo noget på det

nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 18 nov 2012 18:02

Så vidt jeg kan se fra Hedestokers side så er det i udgangspunktet en forskel på 25.000

se her: http://www.hedestoker.dk/


Besvar