Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vinkel og type af solfangere

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
nemocharley

Vinkel og type af solfangere

Indlæg af nemocharley » 17 nov 2012 22:56

Hejsa

Hvad er den optimale vinkel på solfangerne (retning stik syd)?

Hvilke fangere er bedst - rør eller plade. Er der nogen mærker der er særligt gode?


Brugeravatar
Thomas83
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 454
Tilmeldt: 13 jan 2011 13:06
Mit fyr: Pilevang Type PA Med Iltstyring
Areal: 220 kun gulvvarme
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Dagligt forbrug: 10 - 32kg
Årligt forbrug: 5,5ton
Geografisk sted: Slagelse

Vinkel og type af solfangere

Indlæg af Thomas83 » 18 nov 2012 06:32

Det mest optimale er vel en tracker new15 men hvis dette bliver økonomisk uoverskueligt er det næste optimale stik syd og en hældning på 40grader. Jeg tror rørfangere et mere optimale :great:
Online fyrdata: http://thomas83.stokerlog.dk
Sonnenkraft Solvarme 5stk Idmk paneler,Sks c3 styrring, 1500l akkumuleringstank i fyrrum
og 400l vvb i huset.
Solcelleanlæg: 6Kwh - 30stk Himin hg200 paneler og Sma Sunny Tripower 6000tl inverter 38° stik syd

dannidines

Vinkel og type af solfangere

Indlæg af dannidines » 18 nov 2012 06:58

hepsen gewesen,

vi har (som jeg har skrevet til dig i en anden tråd:-) rørfangere op og 3 x 30 af slagsen. vores tagflade ligger ca 165 grader syd med en taghældning på ca 30 grader.. når vores solfanger peaker i produktion, så siger styringen 6,4kw (30 rør yder jf. producenten 2095watt) så det passer ok som værende muligt +/-lidt unøjagtighed i flowmåler osv osv..

mine overvejelser (og det var mine, for fruen var "sgu ligeglad":-) iht. plan/rør fanger:

Rør:
+:
angiveligt bedre effekt i yderperioder (forår/efterår)
mulighed for at skifte et rør af gangen ved defekt
simpel konstruktion - manifold med isolering, 22 mm kobberrør = ingen væske i fanger areal
dessign

-:
kræver angiveligt højere rejsning grundet heatpipe/fordampnings teknologien i rørene kontra plan fanger
holder angiveligt kortere tid end planfanger, mener man siger ca 20-25 år..


planfanger:
+:
gammel & gennemprøvet teknologi
lang levetid - lukket konstruktion
dessign a la solceller = mulighed for æstetisk ensartet udseenede såfremt begge dele pryder samme tagflade
mulighed for tømmeanlægs opbygning = koger ikke over ved overproduktion

-:
ved defekt (utæt/knist glas o.l.) skal hele fanger udskiftes
syntes tit de ser duggede/punkteret ud
angivelig mindre effekt i yderperioder end rør


ovenstående var min brainstorm fra da jeg købte, kendte dog ikke til krav om tagvinkel dengang, men jf. min produktion ligger mine fanger ikke under for dette:-)

jeg valgte rør af grunde som "wow, nyt og spændende," større effekt, mulighed for løbende vedl. iht skifte rør samt syntes faktisk de er pænere.

vi har solceller og rørfanger på samme tagflade og jeg syntes det ser P.... fedt ud og det viser vi gør noget fpr miljøet!!!!! :-)

tilføjelse iht. mærker:

mange siger q-pro er gode, jeg har NBE og har kigget på vvs-ekspertens... manifoldet vvs eksperten har hjemme p.t. er mangen til mine.. rør fra q-pro passer med NBE.. så tror de stort set er ens = import fra samme verdensdel:-)

jeg tror man skal kigge på pakkeprisen, firmaets omtale ved reklamationer osv... hvis man køber et nordisk produceret anlæg betaler man væsentligt mere og får kvalitet ingen tvivl... siger ikke mit anlæg ikke er kvalitet, men har med i mine overvejelser, som med mine solceller, at de er fra østen:-) ....

nemocharley

Vinkel og type af solfangere

Indlæg af nemocharley » 18 nov 2012 09:09

Ja trackersystem er det mest optimale, hvis jeg havde en ½ million til rådighed anskaffede jeg mig luksusanlægget - men det har jeg ikke, så der må tænkes og planlægges, hvilket jo også er sjovt.

Mit tag hælder 46-47 grader, hvilket må være helt ok. Jeg har dog læst, at man på vore breddegrader med fordel kan stille fangerne lidt højere (helt op til 70 grader), hvis man virkelig vil "spise" en masse solenergi i de kolde måneder.

Heatpipes - ja det bliver nok dem. Jeg har bemærket en smule skyggevandring fra et træ, som jeg ikke må pille ved (medmindre jeg vil skilles - kan til fulde genkende, det der med at hustruen er fløjtende ligeglad :D ).

Når valget falder på heatpipes er jeg begrænset til 80 rør (cirka) - dvs ca. 7.5m med cirka 2 m i massiv seneftermiddagsskygge (fra hovedhusets gavl). Det er vilkårene. Jeg kunne evt. sætte nogle rør lodret (som i Grønland på Knud Rasmussens højskole) på tagryggen... 8)

Æstetikken var et tema indtil mit østrigske solcelleanlæg kom op - kønt er det ikke, men signalværdien (og økonomien) icon_cheesygrin.gif se det er en anden sag.

Jeg har set på NBE´s samlede pakke - jeg synes de har en god pris - MEN - er deres system ikke det traditionelle kombi-anlæg (klassisk varmtvandsbeholder og overskud i centralvarmen), ville der ikke på sigt være mere økonomi i at have en egentlig buffertank (som også pillefyret skyder varme ind i) kombineret med en varmtvandsstation, som varmer vandet op i gennemstrømning?

dannidines

Vinkel og type af solfangere

Indlæg af dannidines » 18 nov 2012 11:48

Hejsa igen :-)

NBEs anlæg er, som du skriver, et "klassisk" anlæg hvor man kan bruge enten veksler eller topspiral til at trække overskudsvarme ud i centralvarmeanlægget..

jeg vil ikke anbefale en buffertank hvor du kører pillefyret ind over, da de fleste fyr er modulerende og derved justerer antal produceret kw efter husets varmebehov hvorfor det vil være unødigt at bruge piller/penge på at varme en buffertank op.

iht hvad der reelt, rent effektiv udnyttelse af produceret kw kontra investeret kr, er mest effektivt setup så måtte Ernst Dragstrup meget gerne give sit besyv med - han er guruen indenfor solvarme;-)


nemocharley

Vinkel og type af solfangere

Indlæg af nemocharley » 18 nov 2012 11:52

og jeg bor tæt på ham!!!!!!!!!!!! hvorfor ser jeg først det nu!!??

skal forresten ud og se en bio-sol i brug her på tirsdag - jeg glæder mig!

dannidines

Vinkel og type af solfangere

Indlæg af dannidines » 18 nov 2012 12:09

grib muligheden for evt at få noget kvalificeret vejledning af ham - hver investeret krone skal vrides til den maksimale balance mellem effekt og kvalitet, ikke sandt;-)

Biosol har jeg været ENORMT tændt på, kedlen altså... selve brænderen, da ville jeg gå NBE anytime! der er en bruger herinde som har lagt billeder op af sin.

mener bare kedlen er liiiidt dyr, mindes noget med 50+ og ved ikke helt om de penge er well spend iht hvad man ellers kan få for de penge

dannidines

Vinkel og type af solfangere

Indlæg af dannidines » 18 nov 2012 12:19

bare nysgerrig, har du overvejet at høre din fejer om han vil godkende en pillebrænder på din salamander?!

langt fra den optimale kedel til piller, men et Scotte 10kw brændersæt inkl. styring koster omkring 13000 dkk, så kunne du jo kører vinteren over med det setup og købe en kedel næste år... det er billig i indkøb, nem ændring uden stort indgreb i installation nu det er koldt udenfor og allerede i år en besparelse i stedet for olie..

jeg tænker mig, at du med en pillebrænder på den kedel ender ud med ca 3,5-4 tons piller (små 7-8000 dkk) set ud fra dit olieforbrug.. igen, bare en tanke

nemocharley

Vinkel og type af solfangere

Indlæg af nemocharley » 18 nov 2012 12:21

På svenska ser jeg at stockbro anbefaler - en slagspris omkring 43.000 - hvis den ryger meget over 50.000 herhjemme så er jeg stået af, det synes jeg er for dyrt!

En Bioheat kan jeg købe for 49.500 ved Hedestoker!

Det er sjovt du spørger om det - for det var sådan hele det her cirkus startede - men desværre der er ikke plads. Jeg kommer ikke uden om at ombygge bryggers/fyrrum.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Vinkel og type af solfangere

Indlæg af Ernst Drastrup » 22 nov 2012 18:54

Hvis du har et godt pillefyr, så behøver du ikke køre ind på en stor akkumuleringstank.

Men et solvarmeanlæg kører bedst på en combitank.
En tank med bundspiral for solvarme og en topspiral for centralvarme.
Jeg prøver smide et diagram på, som I kan skele lidt til.
Ønsker I flere spørgsmål besvaret, er I altid velkomen til at sende en mail til.
mailernst@mail.dk.
02-10-01 Solvarme med oliefyr.JPG
Jeg har over 100 forskellige diagrammer, der er over 50 i bogen, som jeg har skrevet om solvarme.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Besvar