Solvarme til hvilket pillefyr?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af Flemming DJ »

Har du varme på i sommerperioden?

Ellers må jeg gi' din VVS-sælger ret:

1. Du har et velisoleret hus.
2. I er kun to.
3. Et nyt pillefyr med autotænd kan varme brugsvand efter behov for meget få kroner om dagen ( 5-6 kr. er ikke uhørt).
4. I har ovenikøbet solceller, som er overdimensioneret = større udnyttelsesgrad gi'r bedre forrentning
5. For at det ikke skal være løgn har I også en varmepumpe til rumvarmebehov om sommeren. Tilføj en elpatron i VVBen, og så er I vist så rigeligt godt kørende.

Frem med regnemaskinen. :great:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley »

ja jeg har lidt varme på i sommerperioden. Især her nu hvor den danske sommer ikke har været så varm.... - dette tager varmepumpen sig af fremover.

Alt andet lige er det vel bedst for en kedel kun at arbejde når den virkelig skal. Inde i mit ukyndige hoved tænker jeg at jeg forlænger et fyrs levetid ved at lade det få fred 4-5 måneder om året.

- jo jeg kan godt se det. Det vil være urentabelt med solvarme i min situation. Jeg har cirka 2000-2500 kwh årligt i overskud - disse bruges af varmepumpen, og en elradiator i min hustrus lille havehus - eller det går jeg ud fra. Jeg må jo se om mine udregninger står mål med virkeligheden. Om der er overskud til en elpatron i varmtvandsbeholderen ved jeg ikke...... Men jeg ved at jeg ikke vil betale for strøm de næste mange år, dertil var solcellerne sgu alligevel for dyre.

Jeg låner ikke penge i banken mere. Så vi har sat budgettet til cirka 100.000 (det må godt være billigere, men ikke meget dyrere). Vi river selv skorstenen ned, og renoverer bryggers. Strøm, VVS, ny skorsten og det andet der relaterer direkte til varmekilde skiftet må vi betale os fra. Passat Bioheat kan gøre det hele uden solvarme for omkring 85.000 - et lille brugsvandsanlæg oveni tvinger vel ikke den pris meget over de 100.000 - eller venter der mig et chok?

Min forventning til et varmeanlæg i den kategori er som følger: Det skal bare virke - også om 10 år, det skal være fuldautomatisk.Der skal være en god silo integreret (mindst 150kg). Asketømning og rengøring max tre-fire gange årligt.

ELLER

En mere simpel kedel og brænder, med et stort solfangerareal - og det er her Peters anlæg virker interessant.....

Det kniber med pladsen - dette kan der ikke gøres meget ved. Så anlægget skal være kompakt.

Solvarme var og er for noget jeg har ønsket mig længe....skal jeg virkelig til at opgive det? Hmmm jeg synes sgu det er svært.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af triumph »

helt ærligt, 1200 - 1500 l olieforbrug med en salemander,det bliver 600 -800 l med et nyt oliefyr, eller 2 tons træpiller ved helårsfyring.
Altså 10.000 kr. om året med et nyt oliefyr til 25.000 kr, Eller 4000 kr. om året med et pillefyr til 25.000 (eller) 80.000 kr.
Ligegyldig om du køber et pillefyr til 25.000, eller 80.000. Så bliver arbejdet ved at brænde 2½ tons piller af om året. Meget begrænset.
At så ville bruge yderligt 30.000 kr ?? på at nedbringe sit forbrug fra 4000 til 3000 kr. Det virker ikke som den lyseste ide....... :wink:
nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley »

Nej....jeg kan godt se det.....

Måske jeg skal slippe de solfangere... :cry:

Det er jo trods alt en priviligeret situation at stå i - at have renoveret sit hus så godt, at man kan bruge under tre tons piller om året. :D

Tak for jeres indput. Det var rart med lidt hjælp og klarsyn.
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af Ugelvig »

Du skal ikke slippe de solfangere du skal bare have et lille areal, der passer til jeres behov. Enten sammen med en VVB på f.eks. 200 l, der kan tage noget varme. Eller en Bio-Sol, hvor det hele er integreret. Så dyrt er det altså heller ikke, at smide solfanger på taget og slukke for træpillebrænderen om sommeren. Du kommer jo ikke uden om en VVB på nogen måde. Så en kombi med spiral (eller dobbelt spiral) og EL-patron er måske vejen frem?

/AJU
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley »

Nej det var også det jeg tænkte. Når hele molevitten alligevel skal skiftes ud, så er det vel ikke voldsomt meget dyrere at sætte et passende brugsvandsanlæg op... (at jeg så stadigvæk har lidt svært ved at slippe drømmen om at tæppebombe mit udhustag med solfangere, er jo så noget, jeg bare må svede ud :) )
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af Ugelvig »

Så smid da 3, 4 eller 5 kvm op. Vi snakker ca. 2.000,- pr. kvm + opsætning :)

Jeg ville ikke være et sek. i tvivl, hvis jeg havde taget til det. Desværre ligger vores staldbygning N/S, så det ville ikke blive super, derfor jeg ikke gjorde det nu her.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af triumph »

uden solvarme kan man lave varmt vand for en femmer om dagen, prøv lige og regn en tilbagebetalingstid ud på det. :?

Jeg kan godt forstå at der går "bonderøven" i den. Altså at man gerne vil være selvforsynende,
meeen der må jo også gerne være en smule fornuft tilbage i investeringen.
Det ville da være lidt sjovere at rejse jorden rundt med fruen, for de 60.000 du spare, end at bruge dem på den dyreste stoker du kan finde, for at spare 4 timers arbejde om året.
Og at købe solvarme til et så lille forbrug........
Jeg er tom for ord icon_cheesygrin.gif
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af MichaelK »

triumph skrev:uden solvarme kan man lave varmt vand for en femmer om dagen, prøv lige og regn en tilbagebetalingstid ud på det. :?

Jeg kan godt forstå at der går "bonderøven" i den. Altså at man gerne vil være selvforsynende,
meeen der må jo også gerne være en smule fornuft tilbage i investeringen.
Det ville da være lidt sjovere at rejse jorden rundt med fruen, for de 60.000 du spare, end at bruge dem på den dyreste stoker du kan finde, for at spare 4 timers arbejde om året.
Og at købe solvarme til et så lille forbrug........
Jeg er tom for ord icon_cheesygrin.gif
Bortset fra det, at bruge pengene på det "dyreste" pillefyr (ikke en Stoker), så er jeg helt enig 8)
For selvom pillefyret er i den dyre ende, så virke det altså tip-top, og serviceniveauet og kvaliteten
afspejler sig også deri (I hvertfald hos dem jeg har haft med at gøre). Heldigvis.

Tænk. Ingen justeren, ingen tilbagebrand. Piller på, og vi køre derud af. Nemmere kan det ikke
blive (næsten). Med et automatisk pillesug, kommer vi så tæt på oliefyr mht. den tid man skal
bruge på anlæget, som det næsten kan lade sig gøre. Det var et mål for mig i sig selv, at det kunne
lade sig gøre. Og lur mig om ikke andre har det sådan?


Mvh.

Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af triumph »

jo, jo .....
men hvis besparelsen er 6000 om året ved at skifte til træpiller, og investeringen er 100.0000 , højere end ved de billige pillefyr.
Så kan man vel godt tvivle lidt på ideen
jeg har aldrig haft tilbagebrand, og f.eks scotte kræver ikke meget justering. måske et par timer det første år, og så ½ pr år efterfølgende.
Tilgændgæld har jeg hørt om at nogen tegner service aftaler til 5000 om året på visse østriske fyr.
Den bliver svær og regne en forentning ud på, hvis man i forvejen kun bruger 4000 på piller.

Hvis man bare satte et nyt oliefyr op, ville det koste 25.000. Så ville olieforbruget være det halve = 600 l om året = 7500 kr/år
Det ville være det mindst arbejdskrævende.
Hvis der røg et billigt pillefyr ind ville forbruget være sikkert ligge på 2 tons/år = 4000 kr/år
Altså en forskel på 3500 kr/år der skal betale en investering på 100.000 ekstra.

Arbejdet med at få piller ind variere meget efter hvordan forholdende er, men udgør ofte det største arbejde.
Jeg kører mine piller ind i en trillebør (i sække), det tager vel ½ time /tons = 1 time om året ved 2 tons
Så skal jeg tømme askeskuffen, og rense hærden en gang pr tons = 15/20 minutter = max 40 min /år
Jeg gætter på jeg skal rense kedlen for hver 4 tons = ½ time => 15 min pr år.
Så skal der fyldes piller på. Der er plads til 256 kg/ 16 /16 kg sække i silo (tror jeg nok...)
2000 kg piller pr år = 2,4 sæk om ugen.
Hvis du fylder piller på når silo er ½ fuld skal du altså fylde på 15 gange om året af 15 min. = 3 timer og 45 min/år.
Det er det.
Altså under ½ times arbejde/md.
Det er meget muligt at man kan komme ned på 15 min, med et dyrt pillefyr. Men det blir sku et dyrt kvarter.
Og solvarme.........
Det holder ikke
Senest rettet af triumph 16 nov 2012 20:49, rettet i alt 3 gange.

Besvar