Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarme til hvilket pillefyr?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 16 nov 2012 09:10

Hej

Jeg er begyndt at spare op til at få den gamle oliekedel skrottet. Min nye varmekilde bliver et pillefyr (hvilket ved jeg ikke endnu) kombineret med et solfangeranlæg, som oprindeligt var planlagt til at være "gigantisk" ca 15m2, 1000l buffer og varmtvandsstation, størrelsen og typen af solfangeranlæg er jeg begyndt at være lidt mere i tvivl om - efter at have set på en mængde forskellige pillefyr. Økonomien skal jo også hænge sammen (selvom jeg er villig til at bruge en pæn slat penge på det - der er lidt idealisme i det også).

Jeg bor i et mindre 120m2 velisoleret rødstenshus fra 1953. Bryggers/fyrrum skal rives ned og ombygges i et eller andet omfang i forbindelse med skift af varmekilde - skorstenen ryger ihvertfald ned, da den står træls i rummet (som er beskedent i størrelse 4.10 længde, 3.5 bredde og ca 2.25 i højde. Vores gamle salamanderkedel bruger mellem 1200 og 1500 liter olie årligt (og jeg hader det).

Nuvel.

Jeg er gået fra de dyre og fantastisk lækre "østriger-pillefyr", da det tydeligvis ikke giver meget økonomisk mening at kombinere disse med solvarme.

Jeg er gået fra de billigere (men ok til prisen!!) modeller. Woody, Denviro, Biomax etc., da jeg ikke har det store håndelag/praktisk sans. Det må godt være nemt. :)

MGM har jeg ikke undersøgt endnu - er der nogen her på forum, der har kombineret den med solvarme?

Pt er mit valg faldet på Bioheat 149 af flere grunde (er ikke helt sikker endnu). VVS manden jeg talte med om den sagde, at han umiddelbart ikke ville kombinere den med solvarme, da det ikke ville tjene sig ind igen (før om lang tid). Men driftsmæssigt var det da altid en fordel at kunne slukke sit pillefyr 4 måneder om året. Så han kunne til nød anbefale et solvarme-brugsvands anlæg evt. med tilkobling til vaskemaskine.

Hvad synes I om det - skal jeg slippe tanken om det store solvarmeanlæg og vælge et mindre traditionelt dansk anlæg med 200-300l varmtvandsbeholder. (Vi er to voksne og to hunde, vi bruger nok lidt mere vand end et gennemsnitligt par).

Til rumopvarmning har jeg en luft/luft varmepumpe (som giver gratis varme, da jeg har et lidt overdimensionret solcelleanlæg). Det vil altså sige - er mit gæt (kom meget gerne med indspark) - at jeg med den og brugsvandsanlægget kan holde pillefyret slukket 5-6 måneder om året.

Jeg er stadig i en undersøgelsesfase og vil meget gerne høre kritik/rådgivning/forslag/hvordan I har grebet det an etc. -

Dog vil jeg lige sige - solvarmeanlægget kommer op uanset hvad, hvor stort det skal være.... tjaaa, det må tiden vise :)

På forhånd tak for input.


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af Ugelvig » 16 nov 2012 09:25

Har et par bekendte, der har monteret dette anlæg, det anbefaler de varmt!

http://www.bio-com.dk/products/Bio-sol/Bio-sol.htm

En akku med indbygget træpillebrænder, dvs. ingen selvstændig kedel. Så er det jo bare hvor mange solfanger du vil have op. Jeg mener at 9 - 10 kvm burde kunne gøre det. Måske lidt mindre.

Hvor er du fra i landet? Evt. kunne du kontakte Christian fra http://www.kaersgaard.dk/ Han kan helt sikkert hjælpe dig med dimensioneringen af anlægget. I den tank kunne du også smide en EL-patron, så er du udeover VVB'en også ;) På den måde, kan du jo bruge din EL fra solcellen her, og smide det i radiator eller gulvvarme... Mange muligheder.

Alt efter, hvor god du er til svensk er der en del info her http://www.afabinfo.com/om_solenergi.php

/AJU
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
selquist
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 86
Tilmeldt: 25 maj 2011 12:36
Mit fyr: BioSol med Iwabo S1X + 80 vakuumrør
Areal: 198
Brændsel: 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7700
Årligt forbrug: 4½-5 t.
Geografisk sted: Thisted

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af selquist » 16 nov 2012 09:27

Jeg kører med en Bio-Sol kedden fra Stocksbro, en lidt sjov men ikke billig enhed. Kedel (pillefyr) og akkutank for solvarme kombineret i ét. Ikke for at jeg ved hvor godt at jeg kan argumentere ifht. økonomi, men der er da et alternativ:
http://www.stocksbro.se/products/bio-sol-boiler.aspx
http://www.kaersgaard.dk/produkter_solenergi.htm
Mvh Peter

nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 16 nov 2012 09:47

Superspændende læsning - tyske Solvis har lignende modeller til olie og gas. Men - hvor er der plads til pillerne, skal man have et magasin ved siden af med sug - og med den eksterne brænder minder det mig de mere "traditionelle" pillebrændere scotte, biomax, denviro, varmebaronen - hvilket får mig til at tænke på rengøring, ugentlig asketømning osv.

Jeg synes ikke jeg helt kan læse mig frem til dette via linksene - jeg går ind på det svenske nu..

Tak for indsparket :)

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af Ugelvig » 16 nov 2012 10:01

Du har en silo ved siden af, hvor flexsneglen tager fra. Du tager aske ud, ved at dreje frontlågen svjv. og renser der. Du kommer med træpiller ikke uden om rengøring/rensning - desværre.

Ved solfanger kommer du jo ikke uden om akku. tank. Ved stokerfyr/træpille fyr kommer du ikke uden om siloen. Men du sparer stadig en kedel i dette setup. Kedlen er jo her bygget ind i akku. tanken. Så det er en kompakt opsætning.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


Brugeravatar
selquist
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 86
Tilmeldt: 25 maj 2011 12:36
Mit fyr: BioSol med Iwabo S1X + 80 vakuumrør
Areal: 198
Brændsel: 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7700
Årligt forbrug: 4½-5 t.
Geografisk sted: Thisted

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af selquist » 16 nov 2012 10:16

Den kommer faktisk som standard med en elvarmepatron indbygget, selvom jeg aldrig tror jeg nogensinde vil få brug for min. Afhængig af valget af pillebrænder, vil behovet for rens jo også variere. Der er flere brændere som er godkendt til den kedel. Jeg tror at jeg kan køre 2 ton piller igennem uden at tømme for aske, men én gang i ugen skraber jeg lige det løse slagger ud af hearden (det fikser nogle brændere faktisk selv), røgrørene får 2 minutter én gang i måneden med en stålkost... Jeg synes ikke der er ret meget arbejde i det :-) Men det kommer an på træpillerne og hvor rent brænderen "brænder"...
Mener at de anbefaler op til 100 vakuumrør til den, hvor mange kvadratmeter i alm. fangere ved jeg ikke...
Mvh Peter

nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 16 nov 2012 10:37

ok - udmærket. Jeg bliver langsomt klogere

Som rensningen bliver beskrevet her, så er det ikke noget der skræmmer mig. Og jeg kan godt se at det er kompakt.

Jeg bor mellem Aars og Hobro, jeg ville meget gerne se sådan et anlæg i drift - er det muligt at besøge dig Peter, eller evt. en anden der bor lidt nærmere (jeg har 100km til Thisted).

Mit tag har en hældning på 47 grader, det er stik syd - 7m længde og 3 m højde - det effektive rørsolfanger areal er ca 7.5m2 eller 80 rør, ifald jeg kombinerede med 3-4 m2 batec og et sæt 30 rørs så ville det effektive areal være mellem 11.8 og 14.8 m2. Jeg har fået stor hjælp fra Niels Lyck (varmtvandfrasolen). Han fraråder at gå under 50 liter akkumuleringsvand pr. m2 solfanger.

mvh
nemocharley

nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 16 nov 2012 10:49

:oops:

med Batec mener jeg 3-4 3m2 Batec

Brugeravatar
selquist
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 86
Tilmeldt: 25 maj 2011 12:36
Mit fyr: BioSol med Iwabo S1X + 80 vakuumrør
Areal: 198
Brændsel: 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7700
Årligt forbrug: 4½-5 t.
Geografisk sted: Thisted

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af selquist » 16 nov 2012 11:46

Hej nemocharley

Du ringer bare engang på 29497861, så skal vi nok finde ud af noget :great:
Mvh Peter

nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 16 nov 2012 11:57

:great: super - jeg slår på tråden en gang efter kl. 14.


Besvar