Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skoven slipper op!!

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
pbn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 63
Tilmeldt: 15 nov 2012 08:45
Mit fyr: Passat halm omb. til træ / Vølund Pellux
Areal: 300
Brændsel: Skovtræ/ Solsikker piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Årligt forbrug: 30 Rummeter træ
Geografisk sted: 6780 Skærbæk

Skoven slipper op!!

Indlæg af pbn » 15 nov 2012 08:58

Hej
Vi fyrer med fast brænde i dag men skoven slipper op, og vi skal finde på noget nyt.
300 m2 der skal varmes op
vi bruger ca. 35 rummeter brænde pr år
Har en Passat halmfyr (Ø 90 x 140 cm. ca) der er ombygget med overliggende røgrør som virker kanon godt, 3.500 liter akku rustfri tank, det virker kanon godt, og der er for nogle år sidenlagt nyt indmad i kedlen i 8 mm. og der er kun fyret træ i den, så der er måske mange år iden stadig

Fra April til Oktober klarer solvarmeanlægget (150 wacum rør) varmt vand og gulvvarme
Har solcelleanlæg og ca. 3.500 kw i overskud når året er omme.

Skal jeg vælge et stokerfyr der kan brænde både flis og piller, eller skal jeg vælge en varmepumpe og så lade Passaten stå til bakup når det bliver rigtigt koldt?

Håber på lidt synspunkter til hvad jeg skal vælge?


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Skoven slipper op!!

Indlæg af Ugelvig » 15 nov 2012 09:06

Når du både har solceller og solfanger, ville jeg holde mig langt fra varmepumpen. Varmepumpen kræver energi for at køre! Med en COP på 5, vil den bruge for 40 øre strøm pr. produceret kwh energi (sommerperioede) og med en COP værdi på 2 vil den bruge 100 øre pr. produceret kwh energi (vinterperiode). Du vil kunne producere varme for 40 øre pr. kwh i træpiller - hele året rundt!!!

At bruge højforædlet energi som EL til varme, er som at lave havearbejde i smoking!!!

Så jeg mener du skal investere i et træpillefyr evt. kombi kedel, hvis du vil have muligheden for træflis eller træ. Selvom du har strøm i "overskud", mener jeg den bedste investering er i træpillefyr. Investeringssummen er er også det halve ved træpiller kontra varmepumpe.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

pbn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 63
Tilmeldt: 15 nov 2012 08:45
Mit fyr: Passat halm omb. til træ / Vølund Pellux
Areal: 300
Brændsel: Skovtræ/ Solsikker piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Årligt forbrug: 30 Rummeter træ
Geografisk sted: 6780 Skærbæk

Skoven slipper op!!

Indlæg af pbn » 15 nov 2012 12:42

Okay, så er vi over i en pille eller flis gnasker, hvor stort anlæg skal jeg have, er vi omkring 20 kW?
Er der penge at sparre ved flis?
Jeg er typen der aldrig ville købe "årets mest solgte bil" har set lidt på en Vetomat, er de ok? hvad er bedre?
forventer at tage piller hjem i BigBag fra Tyskland i hele træk, og sælge/ dele evt. lidt til naboen osv.
Jeg har pladsen og truck så det kan jeg godt håndtere, ligeledes er der god plads til fyr og buffer

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Skoven slipper op!!

Indlæg af Ugelvig » 15 nov 2012 13:08

Alt efter isoleringsgrad, forbrug af varmt vand (antal teenagepiger) o. lign. vil et 15-20kW anlæg kunne klare det, ja.

Jeg tror der er penge, at spare med flis. Men jeg tror også der er noget mere arbejde ved det. Uden dog at være 100% sikker. Det virker som om, det godt må være "nemt" for dig - altså ikke for meget tid brugt på at holde det kørende. Jeg ville nok gå efter træpiller, da du jo er godt dækket ind med solfangerne, så det er trods alt kun i vinterhalvåret du skal bruge fyret. Alternativt en kedel, der både kan træpiller og træ???

Jeg er selv igang med at sætte mit første anlæg op og har i den forbindelse set og læst rigtig meget. Jeg har lagt min kærlighed på en Atmos kedel, da jeg syntes de virker som et godt gedigen produkt og fornuftig udnyttelse af energien.

Ligeledes kan man ikke komme uden om Passat, selvom man kan have nok så meget i mod, deres service og udformning. Men de ER, en stor virksomhed.

/AJU
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Skoven slipper op!!

Indlæg af snubbi » 15 nov 2012 13:20

hej
hvis du skal have et stoker til flis ,piller.og andet så vil en reka -ksm tvinheat være et godt bud
jeg kender ikke vetomat fyr. jeg vil vælge noget man kan få en resevedel rimlig hurtig, også anden jule dag for der har det måske tænk sig at gå ned .så er det meget rart at kunne banke en forhandeler op ,i stedet for at den først skal bestilles hjem først .

jeg tro at vil skal starte med hvad du har af budget til fyret.hvis du kun vil bruge 20-30 kilo så er det pillefyr. hvis du vil bruge 50-60kilo
så komme rekaen og ksm ind i billede lidt mere så er twin heat med .

jeg har selv en baxi god til piller og korn kanp så god til flise/sav smuld som jeg fyre med max 25% fugt .
hvis det er flis du vil fyre med så vælg en med så stor silo som mulig jeg har 600 lt silo på baxien når det er rigtig koldt har jeg til ca 2 dag med god kvalitet flis ca 10 dage hvis det er piller


pbn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 63
Tilmeldt: 15 nov 2012 08:45
Mit fyr: Passat halm omb. til træ / Vølund Pellux
Areal: 300
Brændsel: Skovtræ/ Solsikker piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Årligt forbrug: 30 Rummeter træ
Geografisk sted: 6780 Skærbæk

Skoven slipper op!!

Indlæg af pbn » 15 nov 2012 13:39

Med hensyn til budget, så er jeg klar til at bruge det der er nødvendigt!
Forstået på den måde at hvis der er god økonomi i at bruge lidt ekstra så gør jeg det, omvendt så gider jeg ikke sparre 10k. og så gå og irritere mig over noget bøvl i mange år!

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Skoven slipper op!!

Indlæg af KristianVilhelm » 15 nov 2012 13:43

Jeg ville også klart vælge et stokeranlæg, især nu regeringen rasler med sablen med nye afgifter på træ.
Så har man altid muligheden for at skifte lidt imellem sagerne.

Som snubbi nævner, er ksm, reka, twinheat ganske udemærkede bud. Er selv ret tilfreds med mit benekov, som jeg også fyre flis i.

Tag ud og spark til lidt forskelligt, og vælg for guds skyld et med autostart, askeudtag og et ordenligt magasin, flis fylder jo ca 5 gange så meget som piller, så et 200L bliver du nok hurtigt træt af.

Med venlig hilsen

Kristian Vilhelm

pbn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 63
Tilmeldt: 15 nov 2012 08:45
Mit fyr: Passat halm omb. til træ / Vølund Pellux
Areal: 300
Brændsel: Skovtræ/ Solsikker piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Årligt forbrug: 30 Rummeter træ
Geografisk sted: 6780 Skærbæk

Skoven slipper op!!

Indlæg af pbn » 15 nov 2012 14:14

Må jeg sætte en stoker på min gamle kedel? eller er der noget med godkendelser osv.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Skoven slipper op!!

Indlæg af Tom_AT » 15 nov 2012 14:28

En ting er godkendelse, en anden ting er da også effektivitet. Sådan en gammel kedel fyrer jo kun for gråspurvene. Og kan nok heller ikke godkendes.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Skoven slipper op!!

Indlæg af Bigfoot » 15 nov 2012 14:51

Ja i dit tilfælde havde jeg kappet hele anlægget ned som det står nu... behold solceller og solvarme, og op med en stoker som f.eks en twinheat, reka eller lignende, med en tank på ihvertfald 1000-1500 liter.
Så kan du flise det træ du henter i skoven istedet, og så bare fyre det af sådan.

Alt det andet er der sku for meget arbejde i. Fordelen ved at køre på ren stoker, er så at du ikke behøver akkutanken længere, den opvarmer kun det vand der er i kedlen og i anlægget. Det er der da klart mere økonomi i også.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Besvar