Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

gulvarme og ny skorsten

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
rivjern
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 75
Tilmeldt: 29 sep 2007 19:09
Givet likes: 6 gange

gulvarme og ny skorsten

Indlæg af rivjern » 13 nov 2012 22:11

hejsa alle på stokerpro.
jeg har lige været så heldig at købe en ældre landejendom som skal renoveres kraftigt.
i den forbindelse har jeg flået det gamle gulv op da der var 40-70 cm krybekælder alt dette fyldes op og skal monteres med gulvvarme, dog ikke køkkenet da der er en tør og god kælder hvor den gamle olie sluger stod monteret. jeg vil montere en 16 kw scotte brænder i en tilhørende ude bygning med 20-25 m til stuehus, der skal graves isoleret rør ned og ind til den gamle kælder hvor vvb. monteres og gulvarmen, men er der lige nogen der kan give mig en lille forklaring på hvordan en nymoderne trådløs gulvarme fordeler virker? jeg får vel 6-7 kredse som alle kobles til en fordeler hvor også fremløb og retur løb fra kedel er monteret men hvad er nu lige en shunt er? og hvordan nedsætter man den høje temp. fra kedel så man ikke har 60 grader i gulvet?
så lige en sidste ting, nogen der kan anbefale en god skorsten til en scotte den skal monteres i en galv hvor den skal stå på en udvendig sokkel, jeg havde nok forestillet mig en i element måske med keramisk overflade i røgrøret, nogen bedre forslag? på forhånd tak kenneth


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

gulvarme og ny skorsten

Indlæg af Ugelvig » 13 nov 2012 23:10

Jeg har selv lige rejst en Isokern (Schiedel) skorsten med keramisk rør og isolering (Rondo). Ingen tvivl om, at det er noget af det bedste til træpiller og meget andet, men det er også noget af det dyreste. Den er vel 30-40% dyre end en alm. dobbelt modul skorsten. Fordelen ved keramisk rør er helt sikkert, at der ingen risiko er for kondens- og løbesodsproblemer. Så derfor kan den arbejde med lavere temperatur end f.eks. dobbelt modul skorsten. Vi jagter jo lave temperature på røgen, for at holde effekten i kedlen (vandet).

Du kan læse mere her: http://www.schiedel.dk/fileadmin/data/d ... m09rev.pdf

Med hensyn til guldvarme, køber man oftest en "sæt", hvor der sidder de nødvendige antal udgange/indgange (fordeler). På dette sæt, er der så monteret pumpe, der starter når der bliver "kaldt" på varme i en af strengene (med påmonteret styring for trådløs termometer/termostat). Ligeledes sidder der en termostat, der styre vandet, således der ikke kommer mere end f.eks. 28 grader C i fremløb (ventil/shunt). De enkelte strenge kan så styres af trådløse termostater af forskellige art (og funktioner natsænkning, timer m.m.).

Se mere her: http://www.rabat-vvs.dk/l/Gulvvarme/Meg ... ergi-A-S-/

/AJU
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

rivjern
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 75
Tilmeldt: 29 sep 2007 19:09
Givet likes: 6 gange

gulvarme og ny skorsten

Indlæg af rivjern » 14 nov 2012 21:12

hej og tak for svar :)
til en 16 kw scotte hviken størrelse keramisk skorsten skal man gå efter?

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

gulvarme og ny skorsten

Indlæg af Ugelvig » 14 nov 2012 21:23

I bund og grund skal du jo snakke med din skorstensfejer, da det er denne, der skal godkende det efterfølgende. Men jeg har valgt en ø160 mm. Altså den lille.

/AJU
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

rivjern
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 75
Tilmeldt: 29 sep 2007 19:09
Givet likes: 6 gange

gulvarme og ny skorsten

Indlæg af rivjern » 17 nov 2012 08:22

okay snakkede lige medd fejer igår det var så det eneste jeg ikke fik spurgt efter. hvor langt er det realistisk at komme ned i røgtemp. med scotte/ keramisk rør?. jeg kan huske min gamle tb mini med multi22 styring og en gammel vel overdimosioneret pladekedel lå den på 120-140. grader ca.
er der andet tilbehør og gejl man skal huske at købe med når nu man skal starte op?


levi

gulvarme og ny skorsten

Indlæg af levi » 17 nov 2012 10:16

rivjern skrev:okay snakkede lige medd fejer igår det var så det eneste jeg ikke fik spurgt efter. hvor langt er det realistisk at komme ned i røgtemp. med scotte/ keramisk rør?. jeg kan huske min gamle tb mini med multi22 styring og en gammel vel overdimosioneret pladekedel lå den på 120-140. grader ca.
er der andet tilbehør og gejl man skal huske at købe med når nu man skal starte op?
En ny Scotte ligger på 60-100 grader i røgtemp. - så en keramik skorsten fra f.eks Scancore vil helt sikkert være et super godt valg :great:

Tilbehør og Gejl kommer jo helt an på hvad du ønsker af dit nye anlæg, - der er jo et hav af muligheder når vi snakker Scotte/Woody anlæg..


Besvar