Jeg har en kia picanto fra 2006, der har kørt 60.000 km. Det er dybest set den samme bil som en en Hyudai I10.
Jeg elsker den bil.......
Nu elsker jeg gennerelt også noget der er simpelt og duer.
Jeg har haft den i 2½ år og lige haft den til syn. Det eneste jeg gjorde var at skifte en pære til nummerpladelyset. Efterfølgende har jeg dog skiftet klodser. Men de 2 ting er også alt hvad jeg har gjort mens jeg har haft den. (altså udover og skifte olie, fitre mv)
Det jeg godt kan lide er at den er så simpel, og samtidig praktisk. Der er aflægge plads overalt, man kan smide sin madpakke i forruden, uden den falder ned. der er ordenlige kopholdere, og rum overalt. der er 5 døre, og 5 seler, så ungernes legekammerater kan komme med hjem fra børnehaven. Så har den en rigtig servo, og ikke det el lort, der sidder på min Ceed, og lys og bremser er også bedre end på Ceedén.
Når det så er sagt, så er 1,0 motoren ufattelig sløv (men det vender man sig til). Der er ingen tvivl om det er en billig bil, plasten er knaldhård, der er en del vind og dæk støj. Og varmeapperatet formår at skolde højre fod, mens den venstre kan forblive iskold.
Styringen er totalt gammeldags, kabinelyset tænder når døren er åben, ellers ikke. Derfor har jeg også¨oplevet at der ikke har været strøm på om morgen. Når ungerne ikke har lukket døren. Men det er omvendt også det jeg kan lide. Der er ikke noget jeg ikke selv kan lave
(hvis den altså gik i stykker, men det gør den aldrig)
Sikkerhedden er også håbløs, så jeg skal nok ikke køre galt.
Jeg kører mest på landevej, der køre den 18-19 km/l
Man skal bare holde sig for øje at udviklingen hos Hyudai og kia går stærkt, og en I10 er altså en 9 ?? år gammel konstruktion.
Hverken sikkerhed, støj, eller komfort er på højde med f. eks en ny picanto eller up
Hvis du går fra en I10 til en ny Picanto, så er forskellen på kabine kvaliten enorm, husk dog og mærke efter om du er tilfreds med styrtøjet i en ny Picanto. Det er sku ikke deres specialitet