Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Mit Nye Scotte Kører :) Nu til lidt spørgsmål

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
knaldhatte
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 07 dec 2011 19:26
Mit fyr: Scotte mini 10kw
Areal: 170
Brændsel: German Pillets
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !
Geografisk sted: Fredericia

Mit Nye Scotte Kører :) Nu til lidt spørgsmål

Indlæg af knaldhatte » 12 nov 2012 21:10

Vil lige først sige TAK til alle dem som har svaret hurtigt, og hjulpet mig igang så mit fyr kunne komme op og køre...

Nu er jeg også pillemisbruger icon_cheesygrin.gif

Fyret kørte lidt meget op og ned til starte med, lidt kondens fra røgrør osv. Fik styr på en del, da jeg kunne finde andre med samme problemer :great:

Nu har jeg nogle ting som jeg er i tvivl om. Jeg med vilje skriver altså alle de ting jeg nu har har, for ikke få spammet forum. Så sætter pris på hvis, i gider læse alle tingene igennem og prøve hjælpe på alle mine problemer :oops:

Mit er med semirens. Det larmer PÆNT meget. Sådan du ved, lidt ligesom skole kridt på tavle og så meget højt. Er det normalt ? når jeg kikker ned til de rense flader som kører op og ned, så er de ikke Heeeeeeeelt lige, kan se den ene har skrabet lidt imod og lavet lidt slibe mærker. Men betyder det noget ?

Jeg har ´Korekt´monteret shunt men syntes ikke den virker efter hensigt. Det er den hvor du sætter den på xx grader og med fjern føler. Se vedhæftet Foto for hvordan den er monteret. Men når jeg føler på røret mellem Føleren og der hvor den åbner og lukker for lidt varmt vand, så gider den ikke stabiliser sig. Dvs den kører op og ned i temp. Så bliver røret koldt så åbner ventil self. så bliver røret SKIDE varmt, så lukker den helt så bliver røret koldt. osv osv. cyklusen går så hurtigt at den gør det måske hvert 2. min... Føleren er i dyk lomme ned i det tykke rør bagpå. Der er 1½ meter mellem Føleren og der hvor selve ventilen sider. SE VEDHÆFTET BILLEDER.... Frem løb er der hvor pumpen er. Der er maks 1½m fra den hvide termostat til indgang retur i kedel hvor kavelarrøret er monteret ned i.

Jeg har monteret Silo føler. Når pillerne går helt op imod min silo føler viser displayet at siloen er tom dog står der med skrift hvor mange kilo der er i, baseret på når man indstaster silo indhold etc. 150kg og så tæller den ned baseret på snegl, så den kan finde på skrive 126kg hvis jeg ikke har indtstet at jeg har fyldt piller på. Men netop når føleren registrer der er 0cm skal lortet jo ikke fejle og skrive et andet tal når der er monteret en silo måler. Når så der bliver lidt afstand til silo måler så bliver silo i styringen sort op til så meget der er i kassen. Altså ½ sort ½ blank hvis silo er ½ fyld. Præcis som den jo skal. Nu skifter den så til skrive indhold i cm på den røde kontrol boks...

Nu til mit spørgsmål. Hvordan får jeg lortet til registrer at når siloføleren har 0cm til piller skal den skrive 150kg og ikke baser på det tal man selv indstaster ? Hvordan ændre jeg CM som den skriver i afstand til piller til KG ? Hvordan får jeg Stokerkontrol til registrer det er silo måler ? Den siger bare det tal som er baseret på indstastet silo indhold - de kg snegl har kørt ind? Så hvis jeg fjern aflæser over stokerkontrol så får jeg ikke den fysiske afstand fra min føler. Men en ´baseret´ indhold som jo langt fra er 100% sikker som en silomåler

Nu nåede jeg ikke blive færdig til året fyrrum. Men mit er heller ikke så stort. DOG skal i ikke snydes for se mit fine teknik rum. Det ikke stort men det er funktionelt og der plads til 4-5 mennesker med en voksen sodavand i hånden icon_cheesygrin.gif
Vedhæftede filer
Photo 12-11-12 21.21.43.jpg
Photo 12-11-12 20.46.02.jpg
Photo 11-11-12 21.00.26.jpg
Last edited by 1 on knaldhatte; edited 12 times in total


Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

Mit Nye Scotte Kører :) Nu til lidt spørgsmål

Indlæg af klinten » 12 nov 2012 21:17

Nu er du sikker på at din shuntventil er monteret korrekt ikke? I din beskrivelse lyder det som om at den sidder på returrøret i "serie" med føleren du har billede af? Ventilen skal sidde på et rør som kortslutter frem og retur med flowretning mod returen.
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html

knaldhatte
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 07 dec 2011 19:26
Mit fyr: Scotte mini 10kw
Areal: 170
Brændsel: German Pillets
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !
Geografisk sted: Fredericia

Mit Nye Scotte Kører :) Nu til lidt spørgsmål

Indlæg af knaldhatte » 12 nov 2012 21:30

klinten skrev:Nu er du sikker på at din shuntventil er monteret korrekt ikke? I din beskrivelse lyder det som om at den sidder på returrøret i "serie" med føleren du har billede af? Ventilen skal sidde på et rør som kortslutter frem og retur med flowretning mod returen.

Har smidt et billede mere op hvordan shunt er monteret. Fremløb er øverste rør med pumpe på. Retur er det rør tættest på min silo som den smider fremløb vand i hvis retur er for koldt.

Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

Mit Nye Scotte Kører :) Nu til lidt spørgsmål

Indlæg af klinten » 12 nov 2012 21:42

Det ser jo rigtigt nok ud. Hvor er det så at temperaturen svinger?
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html

knaldhatte
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 07 dec 2011 19:26
Mit fyr: Scotte mini 10kw
Areal: 170
Brændsel: German Pillets
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !
Geografisk sted: Fredericia

Mit Nye Scotte Kører :) Nu til lidt spørgsmål

Indlæg af knaldhatte » 12 nov 2012 21:50

klinten skrev:Det ser jo rigtigt nok ud. Hvor er det så at temperaturen svinger?

Hvis jeg mærker på røret ´mellem´ den hvide termostat og der hvor retur løber ind i kedlen... Så svinger det rør fra MEGET varm til ´Kølig´ Den burde da holde en konstant temperatur på det retur rør. Dog er det tykke rør hvor selve kavelar føleren sidder i aldrig kold, den svinger sådan fra små lun til MEGET lun med jævne mellemrum.... Køber en retur temp føler og smider i om nogle uger, skal ud og sejle. Så er jeg sikker på min retur temp graf kommer til at vise, et sving på 20grader i retur vand. Gætter på den svinger mellem 50 - 70 grader. (min kedel er sat til 70 grader shunt sat til 60)

En radiator holder jo også en fast temp på fremløb når den ved hvor meget forbrug der er. Det som om den her juster op og ned hele tiden fordi den ikke kan stabiliser sig.


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Mit Nye Scotte Kører :) Nu til lidt spørgsmål

Indlæg af Bigfoot » 13 nov 2012 06:50

der er nogle ting jeg ikke forstår.....

hvorfor har du sat et timerur på din cirkulationspumpe???? den funktion er da i styringen så vidt jeg ved. Desuden er der ikke det store sparet på at slukke for vandcirkulationen.

Rørene sidder da pænt, men i form af at de sidder så tæt til væggen, så bliver det da intet mindre end umuligt at isolere dem. Det vil give en del varmetab at de ikke er det.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

knaldhatte
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 07 dec 2011 19:26
Mit fyr: Scotte mini 10kw
Areal: 170
Brændsel: German Pillets
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !
Geografisk sted: Fredericia

Mit Nye Scotte Kører :) Nu til lidt spørgsmål

Indlæg af knaldhatte » 13 nov 2012 08:41

Bigfoot skrev:der er nogle ting jeg ikke forstår.....

hvorfor har du sat et timerur på din cirkulationspumpe???? den funktion er da i styringen så vidt jeg ved. Desuden er der ikke det store sparet på at slukke for vandcirkulationen.

Rørene sidder da pænt, men i form af at de sidder så tæt til væggen, så bliver det da intet mindre end umuligt at isolere dem. Det vil give en del varmetab at de ikke er det.

Den skarpe ville se ledningen der går i cirkulationspumpen er HVID og ledningen der går i timeren er SORT. Så er den vist ude.

Mit problem er temp. svinger meget i det retur rør. Har bare læst så meget om, kedlen tærre osv osv. Vil helst ikke ødelægge en helt ny kedel.



Hvad med alle mine adre ting ? er det bare sådan landet ligger ?

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9827
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Mit Nye Scotte Kører :) Nu til lidt spørgsmål

Indlæg af pille bruger » 13 nov 2012 09:04

Hvilken kedeltemperatur har du valgt ?
Se side 4 i manual http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/ ... 206.75.pdf
Shunt temperatur skal være ca. 10 gr. mindre end kedeltemperatur.
Ja semirens kan høres, men den skal ikke larme.
Pendler temperaturen i kedlen meget op og ned ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

knaldhatte
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 07 dec 2011 19:26
Mit fyr: Scotte mini 10kw
Areal: 170
Brændsel: German Pillets
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !
Geografisk sted: Fredericia

Mit Nye Scotte Kører :) Nu til lidt spørgsmål

Indlæg af knaldhatte » 13 nov 2012 10:44

Har opdaget stokerkontrol åbenbart ikke gemmer grafer med mindre min computer står tændt og koblet op med kablet....

Men har da en graf for i går.

Har P:2.5 og I: 0.25

Har ændret P:2

Ønsket temperatur :70 grader

Shunt ventil : 59 Grader

Har købt en mere NTC føler jeg monter ned i samme dyklomme i dag til retur vand. Er sikker på den føler går op og ned. Men det får jeg jo at se.
Vedhæftede filer
Nyt bitmapbillede.jpg

knaldhatte
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 07 dec 2011 19:26
Mit fyr: Scotte mini 10kw
Areal: 170
Brændsel: German Pillets
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !
Geografisk sted: Fredericia

Mit Nye Scotte Kører :) Nu til lidt spørgsmål

Indlæg af knaldhatte » 13 nov 2012 19:10

Det lader til jeg fik ret ang shunten.... Den svinger helt åndsvagt... Men stabiliser sig efter et stykke tid heldigvis. Måske den bare har svungen i temp lige da jeg fik lyst til se til fyret....

Min kurve svinger lidt. Startede fyret op kl 15:00 har mont kompressor rens og den temp føler i dag :great:

Jeg mangler stadig afklaring i. Kan jeg på nogen måde få min `Fysiske´ måling på pillekassen den silo måler jeg har monteret, vist i stokerkontrol ? + det alm tal den baser på snegl ydelse. Så kan jeg jo sammen ligne de to tal når jeg sidder 200km væk fra fyret og regne ud hvornår vi skal hjem og skovle piller.
Vedhæftede filer
Sinus.jpg


Besvar