Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ris og Ros Ekoheat

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Besvar
pihlen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 22 feb 2012 11:33
Mit fyr: Ekoheat 1500 m. 320kg silo
Areal: 140 m2
Brændsel: Svenske Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4733
Dagligt forbrug: 20 kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Tappernøje

Ris og Ros Ekoheat

Indlæg af pihlen » 12 nov 2012 08:38

Jeg kan med stolthed meddele at min Ekoheat 1500 køre 100% upåklageligt:-)
Den smule rumlen der var fra skorstenen er væk, jeg tror også det havde noget at gøre med at jeg ikke havde fået tætnet rundt om røgrøret, det er gjort nu!


pihlen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 22 feb 2012 11:33
Mit fyr: Ekoheat 1500 m. 320kg silo
Areal: 140 m2
Brændsel: Svenske Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4733
Dagligt forbrug: 20 kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Tappernøje

Ris og Ros Ekoheat

Indlæg af pihlen » 12 nov 2012 10:20

Hej Rene,

Du nævnte at du havede manualen på engelsk, kan du sende den til mig, så vil jeg være rigtig glad icon_cheesygrin.gif

Ros:
Jeg kan fortælle at ekoheaten køre som en drøm, den siger ingenting, sviner og lugter slet ikke i forhold til vores gamle fastbrændsels installation :great:

Ris:
Kunne godt tænke mig flere informationer i manualen, bla. anbefalet frem- og returløbs temperatur, hvordan er asken ud ved hhv. korrekt-, for mage- og for fed indstilling,

Spørgsmål: Påvirker mængde indstilingen (afvejning af pillemængde) forbrændingen eller er det kun for at kunne beregne rest indhold i silo og start mængde? min teori er at fyret selv beder om flere piller hvis fremløbstemperaturen stadig er for lav ... eller?

Mvh/
Flemming new4

Rene`larsen
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 556
Tilmeldt: 29 dec 2006 09:55
Mit fyr: EKOHEAT 1500/ Blacksmith combi light
Areal: 350
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4050
Dagligt forbrug: 40kg temp 24+
Geografisk sted: 4050 skibby

Ris og Ros Ekoheat

Indlæg af Rene`larsen » 12 nov 2012 14:40

pihlen » 12 Nov 2012, 10:20 skrev:Hej Rene,

Du nævnte at du havede manualen på engelsk, kan du sende den til mig, så vil jeg være rigtig glad icon_cheesygrin.gif

Ros:
Jeg kan fortælle at ekoheaten køre som en drøm, den siger ingenting, sviner og lugter slet ikke i forhold til vores gamle fastbrændsels installation :great:

Ris:
Kunne godt tænke mig flere informationer i manualen, bla. anbefalet frem- og returløbs temperatur, hvordan er asken ud ved hhv. korrekt-, for mage- og for fed indstilling,

Spørgsmål: Påvirker mængde indstilingen (afvejning af pillemængde) forbrændingen eller er det kun for at kunne beregne rest indhold i silo og start mængde? min teori er at fyret selv beder om flere piller hvis fremløbstemperaturen stadig er for lav ... eller?

Mvh/
Flemming new4

ja det påvirker forbrændingen

ja fyret køre flere piller ind for at opnå kedel temperatur

PS. satte du røgsugeren lidt op eller hvordan fik du den til at være stille
MVH Rene` larsen
Søglimt blik og skifer

pihlen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 22 feb 2012 11:33
Mit fyr: Ekoheat 1500 m. 320kg silo
Areal: 140 m2
Brændsel: Svenske Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4733
Dagligt forbrug: 20 kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Tappernøje

Ris og Ros Ekoheat

Indlæg af pihlen » 12 nov 2012 14:46

Hej Rene,

Nej jeg tætnede røgrøret også tror jeg også at det var fordi skorsten skulle gennemtørres efter ikke at have været i brug i 6 måneder, nu er der fint træk, det er en isokern 6 mtr.

mvh/
Flemming

Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Ris og Ros Ekoheat

Indlæg af Grevens » 12 nov 2012 16:17

pihlen » 12 Nov 2012, 10:20 skrev:Hej Rene,
Spørgsmål: Påvirker mængde indstilingen (afvejning af pillemængde) forbrændingen ...
Mvh/
Flemming new4

... uddybende : ... hvis du på de 200 doseringer måler 1500 gram, så er det de 1500 gram styringen går ud fra når den doserer ... dvs. den ved nu hvor mange gram den får i maven, når sneglen har kørt x-antal omgange ... ... det er derfor vigtigt i starten at man afvejer et par ekstra gange over de første uger ... ... den falder nemlig en "anelse" over tid ... ... og falder en "anelse" igen når der er for meget smuld i bunden af siloen ... ... og tidspunkt for rensning foregår også efter din afvejning ...

- når og hvis man skal ind og justere selve forbrændingen, så kan det foregå med - "Brugermenu" - "Brændsel" ... her kan man justere lidt op og ned i mængden tilført per time ved maks belastning ... på Ekofætter 900 er det standart med 1,7 kg ... -og det er så lig med de 9.4KW ydelse ... stiller man en "anelse" ned i brændsel for at fintune Ekoén ... falder maks ydelsen tilsvarende ... ... et tænkt eksembel er "Brændsel" 1,5 ... så vil den ved 100% ydelse "kun" levere 8,2KW (det tal ud af den blå luft ... bare til eksembel) ...

- et andet parameter man kan "fintune" på er røgsugeren ... her kan man justere i de enkelte del-lastområder for at få en optimal forbrændning, og/eller for at imødegå bulder i kedlen ... - eller man kan justere den "generelle" sugeeffekt op eller ned ...
- en "lidt" svær opgave er det at fintune de enkelte del-lastområder, for hvis man ser på asken og syntes den er noget sort, er det svært at gætte om det er generelt eller i lav- mellemgas eller i fuldlast området den trænger for noget ekstra ...

- har man en træt gammel skorsten ( som mig selv ) kan man sætte kedeltemperatur en "anelse" op for at modvirke kondens i skorsten ... standart kedeltemperatur er 60grader ... jeg kører i øjeblikket med med 65 grader for at drive kondensen ud i samfundet ... og så maks 15 grader lavere på retur til kedlen ...

- et andet parameter at justere på er optændingsbrændsel ... det er den mængde der tilføres når fyret starter ... hvis der er meget bulder og bøvs ved opstart kan den med fordel sættes ned ... hvis ikke , lader man bare være ...

- hvis Lux-måleren har "svært" ved at se bålet, kan det for nogen være en go´ide at sætte "Askepladerens" en "anelse" op, således at det igangværende bål hæves, idet askepladen så venter med at tømme aske nogle hundred gram senere end standart ... og bålet derved ligger dejlig blødt og behageligt på en go´ gang aske ...

... ... ja det var så bare lige en kort bemærkning 8) ... nu håber jeg så at noget af det jeg har skrevet er rigtigt ...
...


Rene`larsen
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 556
Tilmeldt: 29 dec 2006 09:55
Mit fyr: EKOHEAT 1500/ Blacksmith combi light
Areal: 350
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4050
Dagligt forbrug: 40kg temp 24+
Geografisk sted: 4050 skibby

Ris og Ros Ekoheat

Indlæg af Rene`larsen » 12 nov 2012 17:10

Grevens » 12 Nov 2012, 16:17 skrev:

... uddybende : ... hvis du på de 200 doseringer måler 1500 gram, så er det de 1500 gram styringen går ud fra når den doserer ... dvs. den ved nu hvor mange gram den får i maven, når sneglen har kørt x-antal omgange ... ... det er derfor vigtigt i starten at man afvejer et par ekstra gange over de første uger ... ... den falder nemlig en "anelse" over tid ... ... og falder en "anelse" igen når der er for meget smuld i bunden af siloen ... ... og tidspunkt for rensning foregår også efter din afvejning ...

- når og hvis man skal ind og justere selve forbrændingen, så kan det foregå med - "Brugermenu" - "Brændsel" ... her kan man justere lidt op og ned i mængden tilført per time ved maks belastning ... på Ekofætter 900 er det standart med 1,7 kg ... -og det er så lig med de 9.4KW ydelse ... stiller man en "anelse" ned i brændsel for at fintune Ekoén ... falder maks ydelsen tilsvarende ... ... et tænkt eksembel er "Brændsel" 1,5 ... så vil den ved 100% ydelse "kun" levere 8,2KW (det tal ud af den blå luft ... bare til eksembel) ...

- et andet parameter man kan "fintune" på er røgsugeren ... her kan man justere i de enkelte del-lastområder for at få en optimal forbrændning, og/eller for at imødegå bulder i kedlen ... - eller man kan justere den "generelle" sugeeffekt op eller ned ...
- en "lidt" svær opgave er det at fintune de enkelte del-lastområder, for hvis man ser på asken og syntes den er noget sort, er det svært at gætte om det er generelt eller i lav- mellemgas eller i fuldlast området den trænger for noget ekstra ...

- har man en træt gammel skorsten ( som mig selv ) kan man sætte kedeltemperatur en "anelse" op for at modvirke kondens i skorsten ... standart kedeltemperatur er 60grader ... jeg kører i øjeblikket med med 65 grader for at drive kondensen ud i samfundet ... og så maks 15 grader lavere på retur til kedlen ...

- et andet parameter at justere på er optændingsbrændsel ... det er den mængde der tilføres når fyret starter ... hvis der er meget bulder og bøvs ved opstart kan den med fordel sættes ned ... hvis ikke , lader man bare være ...

- hvis Lux-måleren har "svært" ved at se bålet, kan det for nogen være en go´ide at sætte "Askepladerens" en "anelse" op, således at det igangværende bål hæves, idet askepladen så venter med at tømme aske nogle hundred gram senere end standart ... og bålet derved ligger dejlig blødt og behageligt på en go´ gang aske ...

... ... ja det var så bare lige en kort bemærkning 8) ... nu håber jeg så at noget af det jeg har skrevet er rigtigt ...

rigtig god beskrivelse og så er det hele til ug, man skal dog passe meget på med at justere på rens askeplade
MVH Rene` larsen
Søglimt blik og skifer

Søren-R
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 311
Tilmeldt: 31 dec 2011 07:16
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 125
Brændsel: 8 mm Fågelfors
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Årligt forbrug: 3,5 T
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 2 gange

Ris og Ros Ekoheat

Indlæg af Søren-R » 12 nov 2012 18:50

[quote="Rene`larsen » 12 Nov 2012, 17:10"][quote="Grevens » 12 Nov 2012, 16:17"]


- når og hvis man skal ind og justere selve forbrændingen, så kan det foregå med - "Brugermenu" - "Brændsel" ... her kan man justere lidt op og ned i mængden tilført per time ved maks belastning ... på Ekofætter 900 er det standart med 1,7 kg ... -og det er så lig med de 9.4KW ydelse ... stiller man en "anelse" ned i brændsel for at fintune Ekoén ... falder maks ydelsen tilsvarende ... ... et tænkt eksembel er "Brændsel" 1,5 ... så vil den ved 100% ydelse "kun" levere 8,2KW (det tal ud af den blå luft ... bare til eksembel) ...

Er det nu også helt rigtigt at det er standard med 1,7 kg :? jeg kan ikke få det til at passe med min eko. :wink:
mener at standard en 2,2 kg :)
Du må aldrig tro du er værdiløs.
Du kan altid bruges som et dårligt eksempel

Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Ris og Ros Ekoheat

Indlæg af MartinLau » 12 nov 2012 20:05

Standarder vist 2,2 og med 1,7 kører den op til 8,4 kW.

Men bortset fra detaljen, så fejler forståelsen ingenting :great:
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!

Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Ris og Ros Ekoheat

Indlæg af Grevens » 12 nov 2012 22:33

MartinLau skrev:Standarder vist 2,2 og med 1,7 kører den op til 8,4 kW.

Men bortset fra detaljen, så fejler forståelsen ingenting :great:
... tak for tilretning ... - tal og matematik har aldrig været min stærke side ... ( kører selv pt. med 1,5 )

* - og det korrekt at man skal "vare" sig for at justere askepladerens ... hvis asken ligger for længe så kan den lave "askekage" ...
...

Søren-R
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 311
Tilmeldt: 31 dec 2011 07:16
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 125
Brændsel: 8 mm Fågelfors
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Årligt forbrug: 3,5 T
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 2 gange

Ris og Ros Ekoheat

Indlæg af Søren-R » 12 nov 2012 22:39

Grevens skrev:
... tak for tilretning ... - tal og matematik har aldrig været min stærke side ... ( kører selv pt. med 1,5 )

* - og det korrekt at man skal "vare" sig for at justere askepladerens ... hvis asken ligger for længe så kan den lave "askekage" ...
Hej Grevens, hvor langt kan du køre ned i minimum drift ?
Når man kører på 1,5 kg er luften vel også justeret tilsvarende ned ?
Du må aldrig tro du er værdiløs.
Du kan altid bruges som et dårligt eksempel


Besvar