Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Regeringen har da tabt sutten......

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af EKP » 08 nov 2012 21:46

klr » 08 Nov 2012, 21:03 skrev:EKP, hvordan synes du ordningen skal være i store træk? Når du nu mener det ikke skal være nettoafregning på årsbasis (sådan læser jeg dine indlæg)?
Det er et fornuftigt spørgsmål men bliver nok en smule kompliceret at svare på. Jeg vil prøve at skitsere de hensyn jeg mener der bør tages:

1. Som det er nu betragtes solceller som "godt for beskæftigelsen" uden der bliver overvejet om det er den eneste måde at skabe beskæftigelse. Solceller er ekstremt dårligt for betalingsbalancen da det hele er importeret - der var langt bedre for danmark betalingsbalance hvis vi satsede på vindmøller hvor en del af produktionen er her i landet. Man kunne overveje at gøre det lige så fordelagtigt for gennemsnitsdanskeren at investere i vindmøller som i solceller. Som det er nu skal man have en større ejendom med jordvarme for at kunne forrente en vindmølle. På samme måde er det helt tosset med en maksgrænse for solcelleanlæg.

2. Den strøm som solcellerne producerer skal have en salgspris der afspejler markedsværdien. Værdien af solcellestrømmen bør afregnes højt fordi det er grøn VE men bør (ligesom for f.eks. vindmøller) afspejle den egentlige markedsværdi på det tidspunkt den produceres. Det vil give møllerne en prisfordel om vinteren hvor der er højt energibehov, mens solcellerne også afregnes med en rimelig høj værdi fordi det er VE, CO2-neutralt, grønt osv. En time-for-time afregning vil her være en fornuftig løsning.

3. Det bør være et krav med intelligente målere så folk folk har et incitament til at bruge strøm når der er høj produktion og omvendt. Det er vigtigt for af få en korrekt markedsværdi jf. punkt 2. På denne måde får man et liberalt elnet hvor der er sammenhæng mellem pris og produktion samt køb og salg.

4. Alle energiproducenter bør betale afgift såfremt elnettet benyttes. Har man et solcelleanlæg der producerer strømmen på et tidspunkt hvor det er mindre fordelagtigt bør det koste mere end en vindmølle der smider strømmen i varmepumpen en kold vinterdag. I det øjeblik man producerer strøm som man ikke selv bruger skal det i hvert fald koste.

5. For at det ikke skal være økonomisk fordelagtigt blot at benytte fossile brændsler i kraftværkerne bør disse pålægges både CO2 og miljøafgifter i et omfang så det kan betale sig at investere i VE. Hermed kan det kun betale sig at benytte fossile brændstoffer når det f.eks. er vinter og vindstille. På dette tidspunkt vil energiprisen være tilstrækkelig høj til at produktionen på kraftværkerne kan betale sig på trods af afgifterne.

Der er sikkert mange andre gode tiltag men det var en retning jeg godt ville have tingene til at gå i.


Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af Hangaard » 08 nov 2012 21:50

De kan vel findes, mener også Bjarne koridon har udtalt det samme, kan kun opfordre alle solcelle ejer til at skrive til samtlige regerings partier og klage over det lort de er ved at lave, man burte kunne køre en sag mod regeringen for urigtige oplysninger, hvis de indføre det er er framlagt så må de gerne hente mit anlæg for det jeg gav for den.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af BWJ » 08 nov 2012 21:55

Rasmus Jensen » 08 Nov 2012, 21:42 skrev:Er der nogen der har et link til martin lidegaard udtagelser fra tidliger i år hvor han siger man ikke vil pille ved ordningen for de solcelle ejer der allerede er kommet på ordningen.
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id- ... %A6ns.html
http://ing.dk/artikel/133882-minister-b ... le-loefter
http://penge.dk/article/159112-radikalt ... ner-arligt
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af Rasmus Jensen » 08 nov 2012 22:41

Man forventer at der årligt vil produceres ca. 135 mio Kwh fra danske solcelle anlæg.
Kigger man på pris sammensætning ser det sådan her ud - se billede
Skærmbillede 2012-11-08 kl. 22.23.57.png
udsnit fra
http://www.elpristavlen.dk/Elpristavlen/Soegeresultat.aspx?kwh=4000&postnr=6040&netcompany=TRE-FOR&customer-group=private&ratetype=VariableRate
Så bliver det hvis man regner alle afgifter og moms med til staten 162 mio om året som staten ikke mister, men ikke får ind i afgifter.
I år har salg af solcelleanlæg ca. givet 550 mio til stat kassen i moms indtægter alene. oven i det kommer de mange arbejdspladser som det har genereret, mange penge der er skudt tilbage ud i samfundet fra investeringerne osv.

Så det er sku ikke helt så dårlig en forretning for staten. Ved godt at det over tid vil blive dårligere, men vi skal jo have gang i økonomien.

Plus deres forslag med at sælge til 130 øre også købe tilbage til "markeds" pris. Det giver jo en dårligere forretning efterhånden som el prisen stiger. Så var det beder at beslutte at vi f.eks skulle købe "gemt" strøm tilbage til 70 øre.
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

klr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af klr » 08 nov 2012 23:11

@ekp
Der er da meget fornuft i det du kommer med der - sigtet er fint. Men jeg vil ikke betegne det som en aktuel "ordning". Snarere end strategi. Som sådan ok.

Det sagen drejer sig om vedr. solceller er, at regeringen incl stort set alle partier har ønske flere solcelleanlæg aht til bla. CO2 osv. Det har de fået. Det er blevet boostet så at sige. Til alles store overraskelse. Et antal mennesker (relativt set er det nemlig ret få) har ofret store summer - i alt vel. over 3 milliarder i løbet af "no time". Ved denne investering har de påtaget sig en ikke ubetydelig risiko i og med at markedet er temmelig umodent - og således banet vejen for de kommende solcellejere. Men risikoen er vurderet i forhold til netop det - intet andet. I tillid til eksisterende regler, der kun har eksisteret i kort tid.

Reglerne er endda mens regering mv. varslede ændringer, bekræftet så sent som i et energiforlig (marts 2012), diverse udtalelser fra Lidegaard om , at eksisterende solcellejere kunne sove trygt om natten, fordi der vil ikke ske ændringer med tilbagevirkende kraft. For at det ikke skal være løgn, blev der indgået forlig midt i alt det andet (juni 2012), hvorefter solcelleejere eksplicit kunne afskrive + 15% af deres investering (uden en eneste havde bedt om det i øvrigt).

Det er faktisk ikke mærkeligt, at solcellefolket nu er temmelig ophidsede. Lidegaard kunne bare have sagt tingene klart fra starten. Alternativt have sat bremsen brat i for nye solcelleanlæg - uden at ændre for eksisterende. Problemet er at regering mv vil have både i pose og sæk. Blæse og have mel i munden. Sollcellejerne føler sig ganske enkelt bondefangede.

Eneste håb er at Lidegaard er utrolig taktisk (og det kan der være grunde til), så udkastet lander et helt andet og mere rimeligt sted.

Men solcellemarkedet går i stå - uanset hvad han nu finder på. Tilliden er mistet. Der komme først gang i det igen, når priserne i sig selv når meget længere ned. Det kan vi så takke andre lande for til den tid (og allerede nu) - de har nemlig i betydeligt længere tid boostet solcelleområdet med betydeligt større "tilskud" (rigtige tilskud). Det der er sket her det sidste års tid i DK bliver formentlig en meget kort (og skammelig) parentes i dansk klima- og enerigudvikling. Skaden er sket. Fremover kan udviklingen kun drives med tvang - motivation er ikke længere mulig. Det er der i øvrigt allerede tegn på på andre området, men det er en helt anden sag.


EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af EKP » 09 nov 2012 00:18

klr » 08 Nov 2012, 23:11 skrev:@ekp
Der er da meget fornuft i det du kommer med der - sigtet er fint. Men jeg vil ikke betegne det som en aktuel "ordning". Snarere end strategi. Som sådan ok.

Det sagen drejer sig om vedr. solceller er, at regeringen incl stort set alle partier har ønske flere solcelleanlæg aht til bla. CO2 osv. Det har de fået. Det er blevet boostet så at sige. Til alles store overraskelse. Et antal mennesker (relativt set er det nemlig ret få) har ofret store summer - i alt vel. over 3 milliarder i løbet af "no time". Ved denne investering har de påtaget sig en ikke ubetydelig risiko i og med at markedet er temmelig umodent - og således banet vejen for de kommende solcellejere. Men risikoen er vurderet i forhold til netop det - intet andet. I tillid til eksisterende regler, der kun har eksisteret i kort tid.

Reglerne er endda mens regering mv. varslede ændringer, bekræftet så sent som i et energiforlig (marts 2012), diverse udtalelser fra Lidegaard om , at eksisterende solcellejere kunne sove trygt om natten, fordi der vil ikke ske ændringer med tilbagevirkende kraft. For at det ikke skal være løgn, blev der indgået forlig midt i alt det andet (juni 2012), hvorefter solcelleejere eksplicit kunne afskrive + 15% af deres investering (uden en eneste havde bedt om det i øvrigt).

Det er faktisk ikke mærkeligt, at solcellefolket nu er temmelig ophidsede. Lidegaard kunne bare have sagt tingene klart fra starten. Alternativt have sat bremsen brat i for nye solcelleanlæg - uden at ændre for eksisterende. Problemet er at regering mv vil have både i pose og sæk. Blæse og have mel i munden. Sollcellejerne føler sig ganske enkelt bondefangede.

Eneste håb er at Lidegaard er utrolig taktisk (og det kan der være grunde til), så udkastet lander et helt andet og mere rimeligt sted.

Men solcellemarkedet går i stå - uanset hvad han nu finder på. Tilliden er mistet. Der komme først gang i det igen, når priserne i sig selv når meget længere ned. Det kan vi så takke andre lande for til den tid (og allerede nu) - de har nemlig i betydeligt længere tid boostet solcelleområdet med betydeligt større "tilskud" (rigtige tilskud). Det der er sket her det sidste års tid i DK bliver formentlig en meget kort (og skammelig) parentes i dansk klima- og enerigudvikling. Skaden er sket. Fremover kan udviklingen kun drives med tvang - motivation er ikke længere mulig. Det er der i øvrigt allerede tegn på på andre området, men det er en helt anden sag.
Jamen jeg er da egentlig også ret enig med dine betragtninger klr. Det er naturligvis ikke en detaljeret ordning jeg fremlagde men blot nogle overordnede betragtninger. På denne måde blever det også lettere at forstå hvorfor jeg finder time-for-time afregning mere fair end afregning på årsbasis.

Jeg lovpriser bestemt ikke regeringens solcellestrategi. Jeg mener den har været direkte tåbelig fordi de har benyttet nogle grundlæggende regler om f.eks. en nettomålerordning med afregning på årsbasis som er direkte urimelig. Deres regel om afskrivning af +15% skriger også til himlen. En nettomålerordning er sådan set en fin idé hvis den kører på time-for-time men som det er nu var det bedre helt at lade være og i stedet bruge en anden form for støtte. Jeg mener at de folk der har investeret i solceller skal sikres et rimeligt fornuftigt afkast af deres investering og det tror jeg også de får når det endelige forslag foreligger. Om det bliver helt lige så godt som de forventede er jeg ikke sikker på men det ser jeg heller ikke som noget problem.

Som du skriver har det samlede handlingsforløb været direkte skadeligt for solcellebranchen. Stabilitet, forudsigelighed og en langsom udvikling er helt klart at foretrække selvom hurtige løsninger lyder tillokkende. Nu har de i stedet skabt en kortvarig succes men sandsynligvis med en tilsvarende langsigtet afmatning af markedet. Jeg er helt klart tilhænger af at booste et VE-marked men metoderne er jeg ikke ligeglad med. Det er netop her jeg mener at der er brugt uhensigtsmæssige værktøjer som strider mod min tidligere beskrevne "strategi" og som aldrig burde have været taget i brug. Så hellere hæve støtten til VE og solceller på andre måder.

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af Kjeld P » 09 nov 2012 10:18

Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af BWJ » 09 nov 2012 11:38

Jeg er overbevist om, at man som sædvanligt kan regne med Venstre :great:
I partiet findes der væsentligt større omtanke, end i de fleste andre partier, (nu bliver der støj :lol: )
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af Kjeld P » 09 nov 2012 12:58

Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af Hangaard » 10 nov 2012 00:03

Så er spørgsmålet jo bare om Venstre og konservetiv kan bloker for det, det kræver vel flertal og det har de jo ikke.
Men jeg vil da håbe at de besinder sig i regeringen, men løftebrud er jo deres mærkesag :-)
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter


Besvar